Jag har Festools horisontella tvingar som man sätter på MFT med hjälp av hålen, och de är 20mm, men om man har en tjock skiva kanske hålet kan vara 20mm först och sen bli 19mm? Eller borde man satsa på dubbla uppsättningar hål?
 
Varför vill du ha 3/4" hål? har jag missat något?
 
Det är för diverse Veritastillbehör till bänkar. Kanske inget måste, men det vore kul att kunna köra dem också.
 
Ok, då är jag med.
 
Festools horisontella tvingar är jag inte speciellt intresserad av, de kostar en förmögenhet och verkar inte vara så där värst bra. För övrigt har Veritas med fler liknande tvingar om ej med snabbspänne.
 
Bench bladen har snabbspänne.

Det är sant att Festools horisontaltvingar inte är riktigt på bästa Festonivå, men när man väl har dem så...
 
Jodå, Veritas finns med snabbspännare. Visserligen svindyr, men troligen bättre per krona än Festools snabbspännare. Trekvarttum är skiten! (det betydet att det är bra)
http://www.fine-tools.com/surfacevise.html
 
Sluta nu grabbar, nu blev jag ju sugen på att borra en ny skiva till mitt arbetsbord...
 
Mr Handyman skrev:
Jag har Festools horisontella tvingar som man sätter på MFT med hjälp av hålen, och de är 20mm, men om man har en tjock skiva kanske hålet kan vara 20mm först och sen bli 19mm? Eller borde man satsa på dubbla uppsättningar hål?
Jag har dem jag med. Men till skillnad från Veritas som sätts i uppifrån skall dessa dessutom skruvas fast nerifrån. Det gär dem stabila, men mindre praktiska. Om mina nya mindre hål visar sig fungera i längden offrar jag nog Festools horisontella, det enda som är bra med dem är snabbspännet, men Veriats långa är rätt bra den med.

--- Mats ---
 
phl skrev:
Sluta nu grabbar, nu blev jag ju sugen på att borra en ny skiva till mitt arbetsbord...
Din extra tjocka skiva är som gjord för Veritas spännen, till skillnad från Festools tvingar är veritas spännen tänkta för tjocka skivor.

--- Mats ---
 
Håller med dig om det Mats, det är faktiskt riktigt uselt av Festool att inte ha någon tolerans för varierande skivtjocklekar. Min tanke var att göra nya spännen för undersidan, det är ju vanliga M6 eller vad det är.
 
Sluta sa jag, nu måste jag ju börja fundera på ett nytt bord och hur hela underredet ska se ut. Klart är nog iaf att det blir 25mm MDF-topp igen, dock ska den förseglas med shellack. Nåja, nästa projekt eller något.
 
Då kan du ju börja såga i den du har nu, utan frigolit som skydd alltså.. Testa och se vad du tycker om det:)
 
Mr Handyman skrev:
Håller med dig om det Mats, det är faktiskt riktigt uselt av Festool att inte ha någon tolerans för varierande skivtjocklekar. Min tanke var att göra nya spännen för undersidan, det är ju vanliga M6 eller vad det är.
Nu har jag perforerat mitt bord med 19 mm hål (egentligen 3/4), bara lite här och var,ungefär i det mänster Festool har, men helt utan ambitionen att ha fasta vinklar eller avstånd mellan hålen. Jag har använt Veritas spännen för att spänna fast ett antal ramar som jag sedan hyvlat för hand. Bordet är en torsionsox i vilken ligger en 20 mm spånskiva. Jag har provat både att spänna fast den nedsänkbara hylsan ovaniifrån med en insexnyckel, och att låta bli och bara satsa på kraften från hålets smalhet. Jag har provat att spänna med både Veritas långa kantstycke (surface vise) och med de små "bench pupparna", och de små ankarna.

De långa benchpupparna funkar faktiskt rätt bra i 20 mm hål. Det gör i och för sig de korta med, men de har en tendens att lyfta materialet när man spänner det (så det släpper lite från bänken), I 19 mm hål finns den tendensen kvar, men är mindre. I både 19 och 20 mm hål duger de utmärkt till att spänna fast för att handhyvla, men bara i 19 mm hål går det att spänna fast dem med insexnyckeln (något som förefaller helt onödigt om man inte vill ha dem som inbyggda ankare, vilket jag faktiskt tänkt ha ett par till).

Det jag upptäckte är att de långa skruvspännena, de med snabbfattning (surface vise) är aningen högre än bench pupen över fästpunkten som går ner i 3/4 hålet. När man handhyvlar ramar så att hyveln rör sig långt utanför träformen runt hörnen, riskerar man att träffa fästpunkten på surface visen om man inte spänner den extra långt bort (vilket i och för sig går utmärkt). Skall npg skaffa ett par vanliga surface clamps med och se om de blir bra för att spänna fast arbetsstycken vertikalt på utsidan av bänken när man handhyvlar, vilket jag idag gör med wolfcrafts enhandstvingar.

--- Mats ---
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.