Mikael_L skrev:
Ja se där...
Jag får klämma honom lite om det då... ;)
Sedan kan man ju undra hur tät han får plastan om han sätter den mellan gips och regelstommen den blir då perforerad av alla eldosor och genomföringar i vägg.
Om man skulle tänka sig att komplettera med något för att täta konstruktionen så behöver det nog inte vara diffusionstätt, det räcker med vindtätt för att vara helt säker på att det inte uppstår konvektion om någon av blockskarvarna inte skulle vara helt tät, och då skulle man med fördel sätta den tätningen mellan blocken och regelstommen och klämma fast den med hammarbandet.
Det jag skulle göra annorlunda idag är att klämma fast en 1.5 m bred plastfolie mellan väggblock och hammarbandet som sedan viks upp och fästs mot takstolarnas undersida. Vi gjorde enligt bestas anvisning och då är det svårt att i efterhand få plastfolien helt tät där takstolarna ligger på hammarbandet i inslutningen mellan vägg och takkonstruktion.

/Patrik
 
Pasta, hur verkar bestasystemet? Känns som om allt skulle blåsa bort när Gudruns syster kommer på besök nästa gång. Är det taket som håller väggarna på plats eller? Har du några prisuppgifter per kvm?
jeppe
 
jeppeknaster skrev:
Pasta, hur verkar bestasystemet? Känns som om allt skulle blåsa bort när Gudruns syster kommer på besök nästa gång. Är det taket som håller väggarna på plats eller? Har du några prisuppgifter per kvm?
jeppe
Stabiliteten och styrkan är jag inte det minsta orolig för.
När man skruvat ihop blocken så är det väldigt stumt och stabilt sedan kompletterar man med en liten regelstomme på insidan för installationsutrymme detta styvar upp ytterligare och sit men inte minst så har vi panelen som även den hållerihop det ytterligare, när alla delar i konstryktionen samverkar så är det väldigt stumt jag har inte hört minsta lilla knakning i de stormbyar som varit hittills. Jag våger låva att denna konstruktion är minst lika stark som en ren regelstomme som är skråspikad med 4 tums spik lite här och var och sedan uppstyvad med gipsskivor.

Mitt hus är ca 200m² fördelat på 2 plan där nedre plan är souterrain och till hälften murat huset är utformat som ett pluss och har däför extra många hörn vilket säkert gjorde byggsatsen något dyrare.
I Bestas leverans ingår förutom väggblocken även takstolar och mellanbjälklag (Kerto) alltså all bärande konstruktion.

Kostnaden för mig blev ca 1500 kr/m² (golvyta) för byggsatsen sedan tillkommer vanligt regelvirke och isolering på insidan.

Det blir nog något dyrare än med rent lösvirke men betydligt enklare att resa speciellt när man som i vårt fall gör allt själva så känns det bra att ganska snabbt få tätt hus. Och isoleringsmässigt så blir det en konstruktion nästan helt utan köldbryggor.

/Patrik
 
Patrik: Kan du fortfarande rekommendera att bygga med Besta-blocken? Fördelar, nackdelar. Har du priser på vad ditt bygge kostade? Pm:a mig om du inte vill uppge priset här.
 
Nån annan som har erfarenheter av Besta?
 
Har ingen annan erfarenhet av besta än att vi har fått en offert från dom på en stomme med ca 100 kvadrat byggyta, 3,4 meters väggliv, 30 graders takvinkel med nockbalk och takåsar. I övrigt ett skolådeformat hus. 290 000 inkl. moms. Då är det blocken, syll, hammarband, bjälkar för mellanbjälklag samt nockbalk, pelare och takåsar som är med. Lite dyrt tycker jag så vi skippar nog det även om det verkar väldigt smidigt att bygga. Visades på äntligen hemma för ett tag sen.
 
Jo, jag såg reportaget i äntligen hemma för ett par dagar sen. Men där pratade ägaren till kåken om 450k totalt med kök, fönster osv. osv. Nu var väl inte detta så stort dock.
 
Stenper skrev:
Jag kan bara hitta pris på byggsatserna ex. "Villa Orust 132kvm 286 250:- inkl. moms". Vad jag förstår tillkommer grund och taktäckningsmaterial. Tror att det är rätt billigt, men har lite svårt att relatera det till priset på ett färdigt hus! Med dom väggblocken och 45 mm extra isolering på insidan skulle du ha ett mycket välisolerat hus! U-värde ungefär 0,16.

Per
Hej Per,

Har du fått något svar på detta eller fått mer info och kanske också referenser som har fungerat bra? Håller med om att det är intressant!

/Thommy
 
ja detta verkar "fiffigt" snacka han inte om att stommen kosta runt 130.. i äntligen hemma klippet!?
 
inga fler som byggt ?

blivit lite små kär i konstruktionen :)
aldrig riktigt gillat frigolit i vägar innan men de här verkar riktgit smidigt...
 
Är också inne på att bygga med besta block
Finns det ingen i västsverige som byggt så man kan få komma dit och titta och klämma lite.:D
Någon som har hört något om att det inte fungerar alls????
 
Har fått offfert från Foam systems på ett egenritat hus som liknar "Villa Orust" men det visade sig att det var rätt mycket dyrare(>100TSEK) än att bygga konventionellt i storblock. Kanske en tillfällighet men det tror jag inte.
/Thommy
 
Även jag är inne på att bygga med Besta block och bor också i västsverige. Någon som har byggt med det och har någon negativ erfarenhet eller är det för mig bara att tuta och köra ?

/Cynkan
 
Högre upp i tråden har du Pasta som byggt med Besta. Hör med honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.