Stämma på vad? Vet du vad det kostar och att du riskerar att förlora? Enligt svensk lag har du 3 mån uppsägningstid om hyresvärden säger upp dig, du har själv 1 månads uppsägningstid om du vill flytta. Vill du verkligen inte lägga upp lite bilder?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stämma på vad? Vet du vad det kostar och att du riskerar att förlora? Enligt svensk lag har du 3 mån uppsägningstid om hyresvärden säger upp dig, du har själv 1 månads uppsägningstid om du vill flytta. Vill du verkligen inte lägga upp lite bilder?
Jag har inte kollat upp det på ett tag, men sist jag kollade kunde hyresvärden säga upp kontraktet med längre uppsägningstid. Jag gick med i Hyresgästföreningen när jag flyttade eftersom de kom förbi och frågade. Jag tror att de kan ta ärendet eftersom det obönhörligen är så att om inte lägenheten kan brukas fullt ut, ger det hyresgästen rätt till reducerad hyra till ett belopp som motsvaras av den yta som vederbörande kan använda.

Varför vill du ha bilder? Möglet syns inte, det finns enligt Oldman troligen i trossbotten. Hans tes stämmer överens med alla observationer.
 
Är du säker på att hyresgästföreningen står för advokat och stämmer hyresvärdar? Om ni är överens kan du nog få 6 mån uppsägning.Jag är nyfiken på konstruktionen och var fukten kommer ifrån, det kanske inte är så kört som du tror…
 
Jag bryr mig inte om hans mögelhus, han får själv reda ut det. Hyresgästföreningen har egna advokater just för sina inkommande ärenden. Om jag måste driva målet själv så är det inga problem det heller
 
Får jag fråga vad hyran är och hur många månader du kommer kräva avdrag och belopp ?
 
Jag betalar ca 5 000 i kallhyra, och jag har bott på 25 kvadrat istället för 74 sedan i december. Jag har föreslagit hyresvärden att betala 2 000 från december och framåt, till 30 sept för att kunna avsluta några projekt och för att det tar tid att hitta ett boende dit jag tänker flytta.. Det är i överensstämmelse med vad övriga hyresgäster betalar som bor i en huvudbyggnad, jag bor i en gammal stuga på samma tomt.

Det var p g a att jag flyttade in i köket p g a att värmepumpen inte klarade av att värma huset, som jag upptäckte att jag mådde bättre i köket och började analysera symptomen. Hittade då flera artiklar, där mina symptom exakt överenstämde. Jag kunde upprepa processen genom att det blev varmare ute och mina barn skulle komma och hälsa på med sina familjer. Jag blev sjuk när jag flyttade in i sovrummet igen. Därför flyttade jag ut i köket permanent.
 
Ok, har han nekat alla förslag till sänkt hyra ? Om du väljer att stämma blir det ett s.k småmål, där vardera part står för sina egna kostnader (den som förlorar kan få betala några tusenlappar). Men en tvist tar minst 12 månader så du vet, samt mycket arbete på vägen. Kolla med hyresgästföreningen om
det går att deponera delar eller hela hyran hos Länsstyrelsen eller annan part under tiden, det kan få fart på gubben,,,,
 
Ja, han hävdar kontraktet gällande värmeproblemen och anser att jag ska betala full hyra även om jag har direktel som utfyllnadsvärme och han deklarareade tydligt att de värmeproblem som en tidigare hyresgäst haft innan han satte dit värmepumpen, inte skulle upprepa sig. Detta problem faller bort i vilket fall som helst eftersom värmeproblemen endast orsakade att jag blev medveten om mögelallerin. Han menar att jag ljuger, att jag bara är ute efter lägre hyra. Jag hade ju gärna velat ha mina 74 kvadrat, och ett allergitest kommer att visa att jag inte ljuger. Däremot ljuger höga vederbörande så det visslar. Jag tror han är i desperat behov av pengar, och har svårt att klara även ett mindre inkomstbortfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.