H hempularen skrev:
Ett alternativ är ju också att byta drivdonet mot ett som är dimbart (eller ännu enklare kombinerat drivdon och dimmer). Själva lysdioden går alltid att dimma, men drivdonet här kommer att försöka ge 150 mA ut, även om matningen hackas av dimmern.

Ett dimbart drivdokänner igen dimmerns hackande och reglerar sin utgång motsvarande.
Du skojar? Skulle det verkligen fungera? Jag är väldigt skeptisk till att det verkligen går. Kan du länka till någon sådan pryl du tror skulle lösa det?
 
Det fungerar absolut.
 
A
partyoverallt partyoverallt skrev:
Du skojar? Skulle det verkligen fungera? Jag är väldigt skeptisk till att det verkligen går. Kan du länka till någon sådan pryl du tror skulle lösa det?
Japp hempularen har helt rätt. Det är drivdonet som avgör.
Här finns lite mer information om du är intresserad.
https://sirled.se/om-dimning/
 
Det känns onekligen som en bättre lösning.. tror fortfarande inte på att det går.. 😂 det är för enkelt för att vara sant. Jag har fått det förklarat av flera personer att vissa led armaturer helt enkelt inte kan dimmas, oavsett vilken driver eller plejdpuck man har..

Vore tacksam om någon som förstår sig på drivdon kan rekommendera med länk vilken storlek på drivdon jag behöver köpa 😀
 
Hempularen skriver att du kan byta ut befintligt drivdon du har i armaturen till ett som är dimbart. Det fungerar. "Nakna" LED som drivs med konstant ström kan alltid dimras med avsedd dimmer.

Dock kan det vara svårt att hitta ett drivdon som ger 150 mA då det är en ovanlig ström, och det kostar ju mer än ett motstånd. Du behöver ju också nånting att styra dimringen i drivdonet med, tryckknapp eller 1-10V-vred.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hempularen skriver att du kan byta ut befintligt drivdon du har i armaturen till ett som är dimbart. Det fungerar. "Nakna" LED som drivs med konstant ström kan alltid dimras med avsedd dimmer.

Dock kan det vara svårt att hitta ett drivdon som ger 150 mA då det är en ovanlig ström, och det kostar ju mer än ett motstånd. Du behöver ju också nånting att styra dimringen i drivdonet med, tryckknapp eller 1-10V-vred.
Går också med nakna LED som drivs med konstant spänning.
 
Nakna LEDs drivs inte med konstant spänning.
 
janwide
Sluta tjafsa nu och måla på en klutt färg istället 😂
Snabbt och nästan gratis!
 
  • Gilla
Holypain och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nakna LEDs drivs inte med konstant spänning.
Mina 12V G4 känns nakna men de är kanske inte det.
 
Nej, de har en inbyggd serieresistor. Sannolikt tre dioder i serie och en resistor. Men ja, de kan dimmas.
 
janwide janwide skrev:
Sluta tjafsa nu och måla på en klutt färg istället 😂
Snabbt och nästan gratis!
Antingen det eller mecka på en extra skärm i frostat glas/plast straxt ovanför ljuskällorna. Borde vara rel. enkelt då den där lampan ser ut att vara lätt att skruva isär.
 
12 V LED är inte "nakna" - de har ett litet drivdon i sockeln. Men de brukar vara enkla att dimra för det, dvs de reagerar bra på sänkning av spänningen eller på PWM-signaler. När det är så lite spänningen behöver tas ned för att bli till en lagom ström så räcker det med ett motstånd.
 
Led ljuskällor som drivs med konstant spänning innehåller alltid en LED driver av enkel eller lite mer avancerad typ. Själva lysdioden, komponenten som lyser drivs med konstant ström.

Lysdioden har en tröskelspänning på ex. 3V. Får den mindre, går det ingen ström överhuvudtaget. Får den precis tröskelspänningen och någon hundradels volt ytterligare, går det kanske 100 milliAmpere. Lägger du på ytterligare en tiondels volt så drar dioden typ 100A, och brinner upp, om matningen kan leverera så mycket ström.

Därför har man en driver som i 12V fallet tar in konstant 12V och skickar ut ex. 350mA till lysdioden, ochs så blir det den spänning det blir.

Drivern kommer att försöka ge ut 350 mA även om inkommande 12V hackas upp pga. din dimmer. Så lydioden kommer inte att påverkas av dimmern såvida den inte dimmar ned så mycket att drivern inte längre klarar sin uppgift, och släcker då Lysdioden helt. En dimbar driver känner igen dimmerns hackande och reglerar strömmen till lysdioden motsvarande.
 
Fullt så skarpt knä har inte dioderna. Men när man försöker driva dem nära max går det inte utan någon typ av strömreglering.
 
A
När jag gick skola fick vi lära oss att nakna dioder bara har ett försumbart motstånd så därför behöver man alltid en resistor av något slag före som begränsar strömmen.

Men det var länge sedan. Gäller detta fortfarande som grundregel?
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.