A Avatar86 skrev:
Wow va spännande svar ni kommer med! så intressant och talande i sin öppenhet.

Ja vi har satt igång bygglovsansökan och är relativt säkra på att inga övertramp gjorts från grannarnas part. Det ser helt OK ut och skulle troligen gå att få bygglov i efterhand om det nu inte finns, men jag tror faktiskt att det finns.

Tack för era input! <3
Tips för god grannsämja:

Om du får ett avslag så ta då inte upp att ”alla andra redan har” som ett argument….

Vissa puckon gör detta när de inte får som de vill. En person kom till och med in med en lista och bilder på alla grannar som redan, i detta fallet, byggt uterum och nu ville hen också minsann få lov till det…. och detta trots att nämnden redan kommunicerat till hen att åtgärden inte var förenlig med detaljplanen.

Slutade med att hen fick flytta från området.

Så kolla först om grannen har bygglov innan du nämner detta i din ansökan. Och som alltid om du bor i ett planlagt område. Kolla vad som står i planen!
 
Hur ska dom kunna veta när planket byggdes? Jag undrar alltså...
 
Maalox
philsson87 philsson87 skrev:
Hur ska dom kunna veta när planket byggdes? Jag undrar alltså...
Årsringarna…
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Jokes aside, idag finns många digitala spår för att reda ut historiken, som nämnts ovan så kan man gå tillbaka i tiden med både satellitfoto och ”street views”. Finns säkert andra källor också.

Edit: i vilken utsträckning detta sker har jag ingen uppfattning om.
 
Maalox Maalox skrev:
Årsringarna…
Jo tjena. Du tänker att bygglovshandläggaren ska leta rätt på en planka med kärnvirke, kapa upp den, och sen jämföra med sin medhavda tabell över medeltemperaturen i Ryssland (eller var nu billigt trallvirke kom ifrån när planket byggdes)?
 
P PatrikJo skrev:
Jo tjena. Du tänker att bygglovshandläggaren ska leta rätt på en planka med kärnvirke, kapa upp den, och sen jämföra med sin medhavda tabell över medeltemperaturen i Ryssland (eller var nu billigt trallvirke kom ifrån när planket byggdes)?
Det värsta är att det fortfarande finns människor som tror att kommunen är = stasi och vill ha och har stenkoll på alla staket och ev svartbyggen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Tänk er att jag ska bygga plank och måste söka bygglov för detta.

men om grannens plank inte har bygglov och inte heller kommer kunna godkännas i efterhand, samt bara är ca 8 år gammalt…

kan det bli så att, när jag söker, så ser kommunen lite runt om samtidigt och då ser grannens plank… och därmed tvingas riva.

Asså, det sista jag vill är att sätta någon granne i skiten för att jag vill göra rätt för mig och söka bygglov.

Jag vet att ”rätt” svar är - det är väll grannens problem. Men jag vill diskutera runt det lite.
Ett alternativ är att vänta 2 år tills hans plank blir preskriberat.
Kan det bli så att kommunen ser förbi alla paragrafer och ger oss båda OK för att planken kompletterar varandra och ger en snyggare stadsbild? Bara prata med grannen först kanske :)

jaja, knäpp fråga jag vet, men jag vill INTE göra mig ovän med grannar i området första man gör.
Jag förstår nog inte riktigt, ska du bygga ett plank parallellt med grannens men på din sida av gränsen, eller?
 
Bastuhus räknas inte som byggnad såvida det inte är större än 15 kvm och hamnar inom attefallsreglerna.
Därmed är det ingen fara med sk prickmark eftersom det inte är bygglovspliktigt.
Däremot krävs grannars medgivande för allt som uppförs inom 4,5 m från tomtgräns, i annat fall är det att söka bygglov. har jag fått förklarat här i kommunen..


B BJohan skrev:
Jag bygger ett fritidshus på landsorten i Dalarna. Dock finns faktiskt en byggnadsplan från 1975, det som numera kallas Detaljplan. Bygglovshandläggaren gjorde ett platsbesök för vårat bygge och konstaterade att grannen har byggt ett bastuhus precis i tomtgräns på prickad mark. Att de byggt i vår tomtgräns gör mig inget. Jag fick i gengäld ställa min frigga nära tomtgränsen. Däremot får man ju inte bygga på prickad mark. Vad jag vet har kommunen inte kontaktat grannen om detta. Bastuhuset står kvar.
 
T TypRätt skrev:
Om du ändå säker bygglov kan du ju bara söka bygglov för en sträckning som fortsätter in över grannens så det täcker in hela hans befintliga plank. Då blir ju hans plank "vitt" om ditt bygglov godkänns. Kostnaden lär ju vara det samma och om det inte ritas allt för tydliga kartor så kanske inte ens handläggaren tänker på att det var ett ovanligt långt plank i det finstilta ;)
Hur f-n kan man resonera så dumt!!!!!!!!!!!!!!!!
 
O Ola Jonsson skrev:
Hur f-n kan man resonera så dumt!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur tänker du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.