G Ganescha skrev:
Okej, lägst tillväxt i Europa de 3 senaste åren, folk blir arbetslösa, pensionen sämst i Europa, människor blir sjuka under en lång tid osv osv uppe på det en elräkning på 10 000-tals kronor på en månad trotts Sverige är störst på exporten av EL… jaja, folk får skylla sig själva!!! Även om dom inte har något lån så sätter elkostnaderna folk i en ekonomisk kris! Jävla spånhuvud! Glömde citera puckots inlägg i ren ilska.
[länk]
Ganescha, är det jag som du tycker är puckot?
 
L leifa.k skrev:
småbarnsföräldrarbi storstäder idag. Förstår inte vad du menar Fairlaine.

Det jag menar är att man får stå sitt kast i sina val, det fick vi också göra när det var 500% ränta på våra bostadslån..
Att folk idag lever mera mentalt på att låna, och adlrig göra sig skuldfria, tycker inte synd om dem, de har alltid ett val.
Ingen privatperson har haft 500% ränta på sina bostadslån.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Hur kan du säga så? Att inte den räntan inte påverkade privatpersoner med lån? Du är ute o cyklar. I slutet på -80 talet så var dagsräntan uppe i 500%. Det hade jag som privatperson i mitt huslån. sedan så rasade ju denna nivå starkt, men den påverkade våran rörliga bostadsränta.
 
L leifa.k skrev:
Jag bor i hus, har även ett fritidshus. Det har jag pga att jag har betalat av mina lån, efter att tagit små lån. Jag är skuldfri numera! Ni andra borde tänka hur ni lever om ni har hamnat i ekonomisk knipa. Tycker inte synd om er ifall ni sitter i en ekonomisk knipa, ni har gjort erat val, såsom jag har gjort för några år sedan, och det var inte ett val jag gjorde som satte mig i en ekonomisk knipa..
Skyll er själva, ni har själva valt detta!
Fadai, varför blir du arg när jag skriver att det är bra om man gör rätt för sig, så att man inte sitter i en ekonomisk knipa?
Eller tillhör du den kategorin att du inte vill göra rätt för dig? Därför du blir arg, för att någon vill ställa krav?
 
L leifa.k skrev:
Ganescha, är det jag som du tycker är puckot?
Absolut!
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Fadai
L leifa.k skrev:
Hoppas att vi slipper elstödet. Folk, företag får väl betala vad det kostar! Varför skall jag drabbas som har skött mina finanser? Faan, låt folk se vad det kostar och göra rätt för sig!
Det var verkligen en oempatisk och egoistisk åsikt. Ren ut sagt korkat resonemang. Så t ex en kvinna med låg pension som har oturen att bo i hyresrätt m kallhyra och direktverkande elvärme, hon ska skylla sig själv????? Finns massor av människor som lever utan marginaler, de vill verkligen ”göra rätt för sig”, men när den feta elräkningen dimper ner så går det bara inte. Så när staten hjälper till tycker du att du ”drabbas”, stackars dig!
 
  • Gilla
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
Jaha. Varför tycker du att jag är puckot? Jag som har gjort rätt för mig, fostrat barn som har jobb och inte är kriminella, har inga skulder osv. Jag arbetar fortfarande och gör rätt för mig, så jag väntar på svar från dig varför du tycker att jag är pucko.
 
  • Gilla
  • Haha
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.
Den som "storkonsumerar" betalar betydligt mer totalt och ffa betalar de mer skatt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var inte snarare 20%?
[länk]
Våran kvartalsränta hamnade på 18%
 
L leifa.k skrev:
Jaha. Varför tycker du att jag är puckot? Jag som har gjort rätt för mig, fostrat barn som har jobb och inte är kriminella, har inga skulder osv. Jag arbetar fortfarande och gör rätt för mig, så jag väntar på svar från dig varför du tycker att jag är pucko.
För du verkar vara så puckad och inte förstår att alla sitter inte i samma situation som dig!
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Det var verkligen en oempatisk och egoistisk åsikt. Ren ut sagt korkat resonemang. Så t ex en kvinna med låg pension som har oturen att bo i hyresrätt m kallhyra och direktverkande elvärme, hon ska skylla sig själv????? Finns massor av människor som lever utan marginaler, de vill verkligen ”göra rätt för sig”, men när den feta elräkningen dimper ner så går det bara inte. Så när staten hjälper till tycker du att du ”drabbas”, stackars dig!
Du kan tycka att jag drabbas.. Det du inte vet är att jag donerar ca 1500kr/mån till olika organisationer i Ukraina, pga att jag har råd med det. Jag väljer att gå den vägen, min mamma fick fly från ryssen 2ggr under WW2. Hon bodde i Karelen.
Så om ni tycker att jag är ett svin som prioriterar fel, så tar jag det. Jag tycker att det viktigaste vi kan göra nu är att bidra till att stoppa ryssen, för alla våran säkerhet! Vill ni annat så är det upp till er.
 
L leifa.k skrev:
Jag tycker att det viktigaste vi kan göra nu är att bidra till att stoppa ryssen, för alla våran säkerhet!
Detta är viktigt men fullständigt OT i denna tråd så jag föreslår att du @leifa.k startar en ny tråd
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
För du verkar vara så puckad och inte förstår att alla sitter inte i samma situation som dig!
Jag förstår att det är skillnad. Tror du inte att jag har varit ung, utan pengar? Har du varit barnlös, med barn som största önskan?
På ditt svar verkar det som att du är den puckade!
Har du hand om fosterbarn tex. Hjälper du barn som inte är dina? Har mycket mera frågor till dig angående barn som jag avstår från att ställa till dig.
Titta på Tv4 nu! Där ser du lite vad jag jobbar emot pga att jag har råd!
 
F fribygg skrev:
Detta är viktigt men fullständigt OT i denna tråd så jag föreslår att du @leifa.k startar en ny tråd
Förlåt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.