Det stora problemet enligt mig är omsättningen på mat. De där burkade morötterna/ärtorna/korvarna/köttet är inte något som tilltalar mig så de kommer nog så småningom att slängas. Nä, preppad mat av typ det man normalt äter är det enda som är ekonomiskt vettigt. Men batteriradio som nämnts i tråden är viktigt. Fotogen, ljus, tändstickor och batterier också.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Burk är bättre. Dock inte billigt.
Exempel: [länk]
Vi behöver inte livslång lagringstid. Så billiga PET-flaskor vore bättre (billigt, smidigt) för oss eftersom de kommer att användas hemma eller tas med ibland.
 
Handyman 1 skrev:
Måste man inte byta ut vatten och andra varor med jämna mellanrum? det blir väl aldrig färdigt isf
vatten förvaras svalt och mörkt. Ja roterar vattnet var 6;e månad. Maten roteras så den inte blir ”för gammal” men en 2-3 år gammal konserv är inga konstigheter
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
A
Vitaminer som C och D? Ska säga att jag vet inte hur lång tid det tar att utveckla skörbjugg, och det kanske går att få tag på bär i skogen tex. D-vitamin om man ska vara i en bunker länge…
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ett inverter elverk och några dunkar bensin ingår i vår prepperutrustning.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Tips på var man kan köpa billigt vatten (utan kolsyra) på PET-flaska?

Det borde ha betydligt bättre hållbarhet än eget vatten i dunkar. Senaste åren har det varit flera större vattenläckor i området som påverkat och strömavbrott som inom ett dygn innebär brist i vattentornet. Så några dygns vattenbehov vore lämpligt i vårt lilla lägenhetsförråd.
Jag svarar mig själv med ett tips från Lidl (även om det inte är just PET):

5-liters dunk med källvatten märkt Polar Spring med prisinformation från Lidl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
någon plan för storm och trasiga fönster och bortblåsta takpannor? lite verktyg och nån skiva eller presenning lättillgängligt kanske kan vara bra och ha. slippa leta i det alltid stökiga garaget/förrådet
 
Vad är det för scenarier vi kan tänka oss som får er att preppa? Jag har ingen åsikt egentligen om det hela och vill man bunkra så visst, men vad kan hända liksom?

(Jag vet, har egentligen inte med tråden att göra och vill inte byta spår, så jag är inte ute efter att argumentera kring prepping, men lite nyfiken är jag...)
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Vad är det för scenarier vi kan tänka oss som får er att preppa? Jag har ingen åsikt egentligen om det hela och vill man bunkra så visst, men vad kan hända liksom?

(Jag vet, har egentligen inte med tråden att göra och vill inte byta spår, så jag är inte ute efter att argumentera kring prepping, men lite nyfiken är jag...)
De vanliga? Klimat, vattenbrist, ryssen osv.
TS: Det jag saknar i ditt upplägg är det cirkulära. Låter som att din överlevnad är tidsbegränsad då du inte verkar odla. Är även den biten jag själv vill komma tillrätta med.
 
En årsförbrukning av dasspapper. :D
 
Myrstacken
ryssen kommer
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
ryssen kommer
Jag har preppat färdigt, pratar redan ryska. ;)

Annars old school språkkurs utan beroende av dator och uppkoppling.
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
T
Jag har funderat på att köpa lite fysiskt guld att ha istället för att byta kaffe med grannen. 50 tkr i guldmynt tappar ju inget i värde och är lätt att lagra/gömma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.