Inte övervägt att låta ngn foliera kylen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
nemlan skrev:
Häftgrund borde funka bättre än V-slip på en kyl, men annars bör metoden som Testarn föreskriver fungera hyggligt.

Jag skulle tvätta av med aceton (ta bort / undvik plastdetaljer!) och sedan matta ner ytan med scotch brite. Därefter rolla på häftgrund så snyggt som min förmåga tillåter, vilket innebär en mellanslipning och ytterligare en sväng med grund efter tork ;).

På häftgrund / v-slip kan du i princip måla vad som helst, men jag skulle personligen välja en matt lackfärg framför väggfärg eftersom vit varor har bra mycket högre ytslitage och nedsmutsning än väggar. Tänker framförallt på området runt handtagen...
Häftgrund är inget dumt tips, den sitter ännu bättre än v-slipen, men fördelen med v-slip är att den är "tjockare" och går att slipa ned penseldrag bättre/lättare.
Sen rekommenderades v-slip av tillverkaren på tidigare lackade ytor så det kan vara en vägledning.

Ang. ytslitage och nedsmutsning så skulle det här göras på sidorna som ersättning för täcksidor så det kanske inte spelar så stor roll. Där brukar det inte vara samma risk för nötning/återkommande gnuggande med svamp som runt handtag - åtminstone inte i mitt kök :)
 
Har följt testarns instruktioner och eftersom det såg bra ut när jag testade på ovansidan så har jag nu målat med v-slip och 2 lager (mkt tunt) Pashmina-färg. Tänkte måla ett lager till, men så här långt är jag jättenöjd, det ser ut precis som jag hoppats.

Huruvida det kommer stt slitas fult och flaga lär tiden utvisa, men då får jag väl måla om, alternativt testa mexitegelfs förslag med en plastfilm (funkar ju på bilar).

Stort tack för all input, och alla förslag, uppskattar det verkligen!
 
ccf skrev:
Har följt testarns instruktioner och eftersom det såg bra ut när jag testade på ovansidan så har jag nu målat med v-slip och 2 lager (mkt tunt) Pashmina-färg. Tänkte måla ett lager till, men så här långt är jag jättenöjd, det ser ut precis som jag hoppats.

Huruvida det kommer stt slitas fult och flaga lär tiden utvisa, men då får jag väl måla om, alternativt testa mexitegelfs förslag med en plastfilm (funkar ju på bilar).

Stort tack för all input, och alla förslag, uppskattar det verkligen!
Lite sent att svara nu, men jag gör det ändå.
Plastidip är utmärkt färg på metall, sitter som attan, men kan även skalas av som en folie om man ångrar sig.
Det är ett lämpligt alternativ om det visar sig att det nuvarande inte fungerar.
I Sverige finns bara de populära färgerna vill jag minnas, men om man beställer från Tyskland kan man få den i valfri färgkod
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
C ccf skrev:
Mina väggar är målade med Alcro Pashmina ([länk]). Jag har en fristående kyl som inte kan ha en täcksida eftersom den behöver ventileras.
Kan jag måla sidorna på kylen (pulverlackad metall) med väggfärgen? Vilken typ av förarbete behöv?
Linoljefärg och äggoljetempera fungerar bra på metall. Men ska man mål ute med linoljefärg på mettal så grunda med pigmentet järnmönja först.

Ska själv måla om mitt kylskåp och frys med åggoljetämpra nu till helgen. Dom är standard vit som dom flesta är, och det är så fult.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.