Antag att en budgivning drar igång och att spekulanterna kontaktas per telefon.

Det handlar om mycket pengar och hur kan man vara säker på att mäklaren är ärlig? Finns det någon fråga man kan ställa till honom eller be honom göra för att bevisa att budet man lade verkligen bjöds över innan man vann med sitt slutbud?

 
Seriösa mäklare noterar alla bud med namn och telefonnummer. Den listan får köparen och säljaren en kopia av. Då kan du ju ringa runt och kolla själv sedan.
 
Underbart, ju.
Tack
 
Men... bulvaner?
 
Jag tror att man kan förutsätta att mäklare ibland inte kör ärlig budgivning.

När vi köpte vårt hus så gjorde mäklaren allt för att få oss att inte bjuda (hon hade en bulvan som höll på att köpa till underpris). När vi trots detta erbjöd det begärda priset, så vägrade hon först ta emot budet, sedan fanns det plötsligt en ny budgivare som bjöd emot.

Jag ville ju syna bluffen men det gick inte för det var ju just det hon ville, då kunde hon sålt till sin bulvan (som höll på att köpa till 20% under begärt pris). Det var bara att hänga på lite till.

I mera normala budgivningar så tror jag att mäklaren gärna lägger in ett falskt bud om alltför många ramlar ur budgivningen tidigt, har en teori att det kan vara bra att ha en kompis eller två som hjälper till att hålla igång budgivningen så att den "dalar ut" på ett "snyggt sätt". Antag att du från början har 10 budgivare, sedan är där bara 1 eller 2 kvar redan vid andra eller tredje budet, då ligger det nära till hands att mäklaren förutsätter att den som är kvar skulle förväntat sig en ytterligare uppgång, och lägger in ett falskt bud. men om du då har en kompis som gör marginella höjningar i ett par omgångar till så kanske det inte känns lika vettigt för mäklaren att "förbättra" läget.

En god regel är att man skall förutsätta att mäklaren är oärlig, om man är påläst och kunnig, så tror jag att mäklaren aktar sig och väljer att vara oärlig mot någon annan.
 
OK, men hur gör man när man "förutsätter att han är oärlig"?
Dvs hur får man honom att förstå att man "har koll" utan att trampa honom på tårna så att han blir sur och grinig?

Vilka mäklare kan man lita mest på?
Är större firmor som Svenskfast., För.sparb.fast.byrå etc säkrare?
 
Det finns ju inget universaltrick.

Det finns ingen firma man kan lita mest på. Under tidigt 90- tal så var jag ordf. i en större brf och såg på nära håll hur de flesta av Stockholms mäklare gjorde sitt jobb.

Där var en från en av de större firmorna (som jag f.ö själv hade köpt min lägenhet av), som jag tyckte var den mest kunniga och seriösa av dem. Sedan när vi började nysta upp en härva med otillåten andrahandsurhyrning och märkliga affärer runt en lägenhet (den bytte ägare 5 ggr på ett år med priser som åkte berg o dalbana). Så visade det sig att det var den mäklaren som stod bakom alltihop. Dessutom så såg det ut  som han hade köpt lägenheten "via sig själv" genom sin syster till ett misstänkt lågt pris från början. Fast det gick aldrig att bevisa om han hade gjort detta utan säljarens vetskap, säljaren var gammal och hade avlidit strax efter försäljningen.

Den mäklaren som vi köpte vårt hus av var från en medelstor mäklarfirma.

Det man möjligen kan göra om man är övertygad att man blivit trissad av mäklaren, är ju att uppträda som ett svin och börja förhandla ner priset vid kontraktsskrivningen, fast då riskerar man ju att inte få huset, och man lär inte kunna bjuda mer hos den mäklaren.
 
Kan bara tala av egen erfarenhet - lita inte på mäklare!!!

Då vi var på väg att flytta ut på landet så var vi en av flertalet intressenter på ett hus. Mäklaren påstod sig ha ett bud på 2 200 000. Vi bjöd 1 900 000. Dagen efter ringde mäklaren och sade att vi fick huset. (Utan snack om någon annan spekulant eller bud.)

När min mamma skulle sälja sin bostad sade mäklaren helt ogenerat "jag sade vi hade bud på x kronor". Denne mäklare är dessutom lärare på mäklarutbildningen!!!

När vi köpte nuvarande hus så bjöd vi lägre än påstått högsta bud. För att inte trampa mäklaren alltför mycket på tårna framförde vi att vi var väldigt flexibla på inflyttningsdatum, och att säljaren kanske kunde intressera sig för budet just därför. Vi fick huset och hörde aldrig om någon annan budgivare.
 
Såvitt jag vet finns det ingenting som reglerar budgivning. Mäklaren behöver ine redovisa ett smack till någon. Mäklare är som alla andra sugna på cash så visst bluffas det hej vilt även här...
 
Som sagt jag tror att man skulle kunna använda en falsk budgivare som en förhandlingsmetod.

Låt en kompis vara med i budgivningen, låt honom vinna. Sedan drar han sig ur när allt är klart och ångrar sig.

Då kan man ju alltid råka ringa mäklaren just den dagen och bara kolla att huset verkligen blev sålt. Lägg ett skambud, tidbegränsa det till kvällen samma dag.

Svinigt betende, men ont skall med ont fördrivas.
 
hempularen skrev:
Svinigt betende, men ont skall med ont fördrivas.
Ähh, de som drabbas av det är ju säljaren och de som förlorade den bluffade budgivningen - vilka man kan förutsätta vara oskyldiga.

Mäklaren drabbas inte så värst mycket, får bara något lägre provision och någon extra arbetstimme.
 
Svinigt betende, men ont skall med ont fördrivas.
Det måste vara ett av de värsta uttrycken som finns. Det är inte okej att gå och bli kriminell (och på köpet drabba oskyldiga parter) för att någon annan är kriminell. Det finns dessutom inget som säger att just du råkar på en oärlig mäklare, bara för att du själv är oärlig. De flesta som begår bedrägerier tänker nog dock på det sättet... "alla andra beter sig svinigt så jag ger bara igen/gör som andra".

Ont ska med gott fördrivas. Det bästa när man vunnit en budgivning är att fråga efter vem som lade näst högsta budet och kontakta honom för att få svar på om budet var riktigt. Om mäklaren inte vill lämna ut namnet, så berätta för mäklaren att ni inte vill göra affärer om det inte sköts snyggt och med öppna kort.

EDIT: stavfel
 
hoover99 skrev:
Mäklaren tjänar trots allt bara en liten procent, och har sätter hela karriären på spel. Tror hellre de vill komma till ett snabbt avslut.
Eftersom såvitt jag vet mäklaren inte måste kunna redovisa buden för någon överhuvudtaget har jag svårt att se hur han riskerar något...?
 
Helt ofattbart.
Hur kan så mycket pengar vara så här "oreglerade"?
Vem sätter stopp?

 
Hämtat från http://www.fmf.se/radtips/budgivning.html

Budgivningen är inte reglerad i lag
Det finns inga i lag bestämda regler för hur en budgivning ska gå till. Budgivningen kan ske på många olika sätt. Ofta uppstår en budgivning spontant när det finns flera spekulanter på ett objekt.
Information till spekulanter efter avslutad försäljning
En spekulant har inte rätt att få annan information än att han eller hon inte fått köpa.
Trots att vi bara varit med i en budgivning där vi inte var särskilt engagerade och inte blev särskilt besvikna så kan jag tycka hela förfarandet är vidrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.