låg temp? nja jag ska köra pvvxl så min temp bör ligga runt <50 grader eller helst mer...
 
M
gnoll skrev:
låg temp? nja jag ska köra pvvxl så min temp bör ligga runt <50 grader eller helst mer...
Verkningsgraden avtar ju högre temp solfångare får jobba med... Sen uttryckte jag mig kanske lite dumt... Det viktiga är att du laddar med så låg temp som möjligt = är det +40 C i pannan så ska du helst ladda med +41 C. Nu är ju inte det möjligt att hålla så exakt temp, men försök iaf att ladda med så låg temp det bara går...
Då får du per automatik det högsta utbytet. Det kinkiga är att hitta rätt inställningar, nåt du kommer att märka med tiden..
Helt enkelt för att du inte kommer att kunna låta bli att pilla på allt de första månaderna :D Jag vill inte påstå vad som är rätt, men sätt flödet på ca 1 l/min per 10 st rör, å en diff ut-->in på mellan 4-7 C så har du en rätt bra utgångspunkt.
Sen är det bara att försöka justera ner att utbytet blir optimalt (vilket inte går :rolleyes: ) Det som ställer till det, är att det finns olika mycket energi att hämta vid olika väderlek å under olika tid på året. Nåt som märks redan över några veckors tidsperiod.
Men när väl det mesta pillandet fått sätta sig, så är du säkert tillbaka till utgångsvärdena, å inser att det inte går att få det perfekt..
Har din solstyrning varvtalsreglering för cirkpumpen så går det att få ytterligare lite finjustering. Inte direkt så man märker så mycket, men det minskar iaf ner antal start å stopp..

Nää nu skriver jag inget mer, men fråga gärna om det är nåt du funderar på. Har haft solfångare i ca 15 år, så jag har hunnit testa en hel del påståenden genom åren.

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.