Vi bygger ut vårt 30-talshus som har fönster med kopplade bågar med blåst glas. Vanliga 3 rutor per luft, delat med 2 spröjs.

Vi önskar gamla munblåsta glas även på tillbyggnaden. Helst bryta av något med annan spröjsning.

Vi har fastnat för en del gamla vackra spröjsade englasbågar.
Kan man låta en snickare koppla dessa med en nyttilverkad innerbåge med "hel" inner-ruta av 4mm LE-glas? Behöver ändå tillverka karmar. Eller blir det bara "fel"?


Ett alternativ är väl helt lösa innerbågar. Men det känns lite riskabelt att lägga flera miljoner på en tilbyggnad med 1800-talsstandard.

Enbart enkla englasfönster går givetvis bort ur energihänseende.
 
Bästa lösningen på det där problemet bruar vara att göra ytterdelen av karmarna och ytterbågarna helt traditionella i minsta detalj. Däremot så modifierar man insidan på karmarna litet så man får dit en ordentlig fals med modern tätningslist runtom och kan hänga innerbågen på gångjärn. Vill man ha ännu bättre isoleringsvärde gör man innerbågen grövre och sätter dubbelt isolerglas i den.
Kopplade fönster är i allmänhet både otätare och har sämre U-värde än separata innerbågar i en ordentlig fals med gummitätning.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det kan bli tungt för gångjärnen när de får dubbla vikten de är avsedda för. Särskilt stor belastning blir det när du skall öppna dem för att rengöra mellan.

Kopplade tvåglas är förstås mer praktiskt än lösa innerfönster. Men som heimlaga skriver är det inte sämre ur värmesynpunkt utan snarare bättre.
 
H heimlaga skrev:
Bästa lösningen på det där problemet bruar vara att göra ytterdelen av karmarna och ytterbågarna helt traditionella i minsta detalj. Däremot så modifierar man insidan på karmarna litet så man får dit en ordentlig fals med modern tätningslist runtom och kan hänga innerbågen på gångjärn. Vill man ha ännu bättre isoleringsvärde gör man innerbågen grövre och sätter dubbelt isolerglas i den.
Kopplade fönster är i allmänhet både otätare och har sämre U-värde än separata innerbågar i en ordentlig fals med gummitätning.
Tusen tack för svaret!

Menar du att innerbågen är kopplad till ytterbågen och att gångjärnen alltså sitter på innerbågen istället för ytterbågen?

Eller menar du att innerbågen är fristående från ytterbågen med egna gångjärn och istället öppnas inåt?

Och har du någon länk eller bild med exempel?
 
P plan-g skrev:
Tusen tack för svaret!

Menar du att innerbågen är kopplad till ytterbågen och att gångjärnen alltså sitter på innerbågen istället för ytterbågen?

Eller menar du att innerbågen är fristående från ytterbågen med egna gångjärn och istället öppnas inåt?

Och har du någon länk eller bild med exempel?
Jag menar att innerbågen hänger på egna gångjärn i karmen och öppnas inåt helt utan någon form av koppling till ytterbågen. Jag har snickrat sådana fönster åt kunder. Kan se om jag hittar bilder någonstans.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi brukar tillverka lösa innerbågar som vi sätter på innanfönstergångjärn, med 4 mm energiglas. @folkesbyggnadsvard
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag menar att innerbågen hänger på egna gångjärn i karmen och öppnas inåt helt utan någon form av koppling till ytterbågen. Jag har snickrat sådana fönster åt kunder. Kan se om jag hittar bilder någonstans.
Intressant lösning. Aldrig hört talas om.

Är dom nöjda med att ha ytter- och innerbågar som öppnas åt olika håll eller kan det uppfattas opraktiskt?

Ja, jättetacksam om du hittar någon som bild.
 
Jag har sådana fönster i hela huset.
Snyggt men ibland opraktiskt.
 
  • Barn i dinosauriepyjamas tittar ut genom ett traditionellt tvådelat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
Jag har sådana fönster i hela huset.
Snyggt men ibland opraktiskt.
Är det inte bökigt att ställa upp sådana för vädring eller insläpp av luft?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte bökigt att ställa upp sådana för vädring eller insläpp av luft?
Jo men det är sällan man gör. På sommaren har jag nätfönster i de sovrum vi har öppet.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
Jag har sådana fönster i hela huset.
Snyggt men ibland opraktiskt.
Stiligt! Är det 4mm le-glas i innerbågen eller kasett?

Är denna princip ett "nytt påfund" eller något man gjort historiskt?
 
P plan-g skrev:
Stiligt! Är det 4mm le-glas i innerbågen eller kasett?

Är denna princip ett "nytt påfund" eller något man gjort historiskt?
Det är inte ett nytt påfund. Precis hur länge det gjorts vet jag inte. Men det ligger ju ganska nära till hands för att förenkla hanteringen.

Jag brukar inte bry mig om att byta till gammaldags glas om jag byter en ruta i ett gammalt fönster. Men en isolerglaskassett lär avvika ganska mycket. Vill du att det skall se någorlunda historiskt ut får du nog offra isoleringen för utseendet och skippa kassetter.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Stiligt! Är det 4mm le-glas i innerbågen eller kasett?

Är denna princip ett "nytt påfund" eller något man gjort historiskt?
4 mm le- glas. Kassett blir för klumpigt utseende. Här behåller man den nätta känslan.

Innerbågar har man ju haft sen länge innan det kopplade lösningen kom på 30-talet. Men energiglas är ju rätt modernt påfund 😉
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
4 mm le- glas. Kassett blir för klumpigt utseende. Här behåller man den nätta känslan.

Innerbågar har man ju haft sen länge innan det kopplade lösningen kom på 30-talet. Men energiglas är ju rätt modernt påfund 😉
Tack. Ja det ser ju nätt och fint ut.

Jag syftade på principen att hänga innerbågarna på gångjärn istället att plocka av/på dem efter säsong.
 
U
Innanfönster har existerat sedan mitten på 1700-talet och försvann i nyproduktion på 20-30 talet då koppade fönster tog över. Skulle säga att isolerfunktionen är bättre med innanfönster med det blir mycket osmidigare, framförallt förvaringen sommartid om man inte vill ha dem i. Majoriteten från andra halvan av 1800-talet sitter med gångjärn, men innangåmgjärn kan man dra ut tappen för att kunna plocka ut bågen sommartid. Fortfarande många som har, på vårt Ica maxi går det köpa fönsteremsor och fönstervadd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.