Vad vet du om det? TS värmer kanske med ved.

Informationen saknas.
 
Helt riktigt, jag värmer med ved. Och det är därför jag ser en vinst med att värma upp acktankarna på dagen och nyttja den energin under resten av dygnet.
 
Mattias,

Om du är rädd för att "överproducera" förnyelsebar energi och därför riskerar att bestraffas av Vattenfall AB för sådant oacceptbel beteende, kan du alltid stänga av solcellsanläggningen helt och hållet, när du ser i aug/sept om det skulle råka bli "för mycket" av den goda solströmmen. Då slår du undan benen på Vattenfall, och de får inga argument alls bestraffa dig.

Det är frågan om hur många kWh du matar ut på allmänna elnätet och hur många kWh du köper in därifrån, inte vad växelriktaren producerar, det är skillnad det.

Har Vattenfall verkligen hotat dig om du överproducerar förnyelsebar energi? Vad säger de på sin hemsida? Står det något om att de är positiva till och verkar för att främja förnyelsebar produktion? Ofta är det ett omåttligt och vämeligt skryt om hur miljövänliga de är och hur mycket de bemödar sig om förnyelsebar energi.
Olika kalenderår har olika mängd solljus, kan variera från ett kalender år till annat med ca -+10%. Därför måste en bedömning om huruvida en elkund överproducerar förnyelsebar energi bedömas under längre tid, säg 5 år och genomsnitts-utmatat på elnätet betraktas. Du kan ju inte påverka att solen väljer att lysa mer ett år än ett annat år, och bestraffas för det.

Tänk på att det är en sak att hota, en annan om de verkligen väljer att sätta i verket och uppträda som fientliga mot förnyelsebar energi. Men vore ju kalas för journalister.

En bekant stängde helt sonika av sin solcellsanläggning sent på året ca aug./sept., just för att EON inte skulle få några som helst argument att bestraffa honom. Men jag skulle tro att EON inte skulla ha våga bestraffa, då det skulle läcka ut till folket.
 
Redigerat:
Visst går det att stänga av. Men slipper jag lite eldning okt-mars så är det bara positivt.
 
Har du Fronius växelriktare och Fronius Smart Meter då ska du kunna ställa in precis hur hög effekt du vill ska gå ut på allmänna elnätet. Fronius Smart Meter mäter då ständigt effekten som går ut på elnätet och ger order åt växelriktaren att ändra sin produktion(växelriktaren plockar helt enkelt ut litet mindre ström än vad den skulle kunna ta ut från panelerna. Den styr bort från maximal arbetspunkt) så att din inställda maximalt tillåtna effekt ej överskrids. Då kan du klart gå miste om viss elproduktion.

Har du redan Fronius Smart Meter är den redan ihopkopplad med din Fronius växelriktare, ingen kabeldragning behövs, och du behöver bara knappa värden på den. Konfigurera alltså.

En renodlad elbil drar ca 1,8 kWh/mil. Vid 1500 mil/år, då 2700 kWh. Du har nu egentligen då redan gratis "bensin" till elbil.

Troligen har din Fronius växelriktare en digital relä-uttgång. Den går inte att belasta med någon nämnvärt effekt(jag tror bara ca mA), men kan användas för att ge signal till el-förbrukare värmepump etc.
 
Redigerat:
Ett hett tips är då att sluta helt med eldningen och värn med sol istället.
Din inverter har som sagt en utgång för sånt som går att köra utan smartmeter.
Men egentligen är det ointressant. Låt elpatron värma och kör elvärme inne så ska du nog klara gränserna
 
Det var ju det som var ursprungsfrågan :)
 
P Mattiaz skrev:
Vår årsförbrukning har legat på ca 8-9000kWh och under jan-mars har det enligt växelriktaren producerats 2600kWh.
Åter igen, är det 2600 kWh producerat eller 2600 kWh exporterat/sålt?
Det är inte samma sak och Vattenfall bryr sig bara om det sistnämnda.
Om du har konfigurerat Smart Meter korrekt och den fungerar så bör du se vad du köpt och sålt totalt i år till/från nätet på Fronius kundportal Solarweb på www.solarweb.com
 
P Mattiaz skrev:
Total installerad effekt blev tillslut 20kW. Men växelriktaren är på 15kW. Jag fick till mig att jag bara skulle komma över 15kW om det var fint väder vid midsommar då jag har panelerna i två olika väderstreck men det har redan överstigit 15kW massvis med ggr. Vår årsförbrukning har legat på ca 8-9000kWh och under jan-mars har det enligt växelriktaren producerats 2600kWh.
Glömde din installatör berätta att du inte får sälja mer än du köper, eller installerade du anläggningen själv? Det verkar som om ett företag installerade? Då kanske du har rätt till någon ersättning eller hellre att de slimmar ner anläggningen och du får en rejäl slant tillbaks. Kolla med ARN.

Du måste alltså väldigt snart bli av med ca 80-150KW om dagen när solen skiner - finns det elbilar i grannskapet? Eller skaffa en monsterpool + elbil...

För tillfället får du nog tyvärr stänga av solcellerna på dagtid.
 
Du behöver inte blir av med effekten på dagsbasis. Bara på årsbasis.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har redan fått det svaret jag sökte. Det är en ohmpilot jag behöver.

Jag har köpt grejerna från Tyskland, men de paneler jag från början beställde var slut på fabriken så jag fick utan extra kostnad paneler med högre effekt.
 
Har du inte fått beräkning av vad din solcellsanläggning förväntas producera per år och per månad? Det brukar stämma väldigt bra nämligen. Då ser du ju hur stor kWh-produktion har olika månader per år. Då ser du också att det lilla en solcellsanläggning producerar i dec eller i jan, inte räcker på långa vägar för att hålla ett enfamiljshus varmt. Vi har en solcellsanläggning på ca 15 kWp, och den ger ca 100 - 150 kWh i dec. och lika litet i jan. Det är vad enfamiljshuset i dec. strömförbrukar på 2 dagar. Det är alltså ingenting, man kan helt glömma produktionen under dec och jan. Däremot ger den ca 2500 kWh per månad i juni och samma i juli.
 
Beräkningen jag fick var på dom paneler jag beställde, inte på dom jag fick.
 
Om du har installerat 20 kWp panelmärkeffekt, men har fått beräkning på kWh-produktion per månad och per år för annan installerad panelmärkeffekt, då kan du enkelt skala om.
T.ex. fick du fått kWh-beräkning för 15 kWp installerad panelmärkeffekt, då ska du multiplicera med faktorn 20/15=1,333

Dvs står det för maj 2500 kWh, multiplicerar du med 1,333 och får nu 3325 kWh för maj.
 
Får man anta att du även haft en lite mindre elförbrukning än tidigare år i den milda vintern som gått?
Det, tillsammans med en högre effekt på anläggningen, kan så klart göra att din produktion överstiger din konsumtion mer än du från början beräknade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.