En kanske galen ide då jag (som många andra :)) har lite för högt golv i det blivande badrummet och vill slippa för hög tröskel.
Kan man hyvla ner golvreglarna så att golvspånet får fall på 6mm/m ner mot hörnet där brunnen är?

badrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten skiss på golvhöjder ...

En fördel är att det går åt mindre flytspackel. Är det någon som gjort något liknande?
 
Jo, det går så länge det inte blir för branta fall. Låt gärna dom nya skivorna ligga lagrade i huset några veckor innan du limma/skurvar in dom i badrummet. Spånskivor är känsliga för rätt luftfuktighet och kan krypa en del om man tar dom direkt från bygghandeln kallförråd och lägger in.
 
Ja, jag får väl hämta lasermannen och låta sticksågen och elhyveln gå några varv över golvreglarna :)
 
Jag bara måste få fråga hur du har mätt upp golvhöjden så exakt?
(Ingenjören i mig blir intresserad!)
 
mattetvilling skrev:
Ja, jag får väl hämta lasermannen och låta sticksågen och elhyveln gå några varv över golvreglarna :)
Alternativet är ju att klyva ut remsor/kilar från en råplansregel men då kommer ju golvet upp någon cm med...
 
fungsgard skrev:
Jag bara måste få fråga hur du har mätt upp golvhöjden så exakt?
(Ingenjören i mig blir intresserad!)
Ja än så länge är det bara teoretiska mått då jag ännu inte kört ner golvreglarna utan bara skickat ner det i teorin med 6mm/m. Badrummet är ca 2,30x2,10m.
 
TurboTouring skrev:
Alternativet är ju att klyva ut remsor/kilar från en råplansregel men då kommer ju golvet upp någon cm med...
Ja så gjordes i de övriga rummen för att rikta men här var hela poängen att få ner det i kanten med dörren.
Jag hade räknat med att det skulle ligga ca 3cm lägre än de övriga men då golvet utanför lutade så kraftigt så blev det bara 1cm efter justering.
 
Jag gjorde nästan precis så när jag renoverade mitt badrum förra sommaren. Hos mig var problemet att fallet på bjälklagsnivå var fel. Det lutade ungefär 3 cm åt fel håll på bjälklagsnivå.

Jag limskruvade nya 45x95 reglar på sidan av dom gamla, i den ände som låg lägst innan så fick de nya reglarna sticka upp ca 3 cm som mest. Från ungefär mitt i rummet så jackade jag ur de gamla golvreglarna istället. Jag sågade ur reglarna med tigersåg och lät elhyveln plana till snitten efteråt.
 
För övrigt så antar jag att det skall vara cm och inte mm i din skiss?
 
Ja, precis, 2 m och 6 mm per meter borde ju bli runt 12 mm och inte 1,26 mm.
 
ska du ha plastmatta så är det väl helt ok att göra så, ska du spackla in golvvärme så kommer det inte att bli bra tror jag...
väldigt svårt att spackla tex 15mm över hela plattan, med fall och lokalfall
 
Nerre skrev:
Ja, precis, 2 m och 6 mm per meter borde ju bli runt 12 mm och inte 1,26 mm.
Hmm, ja det stämmer flytta kommat till höger ett steg så stämmer det. :surprised:
 
nino skrev:
ska du ha plastmatta så är det väl helt ok att göra så, ska du spackla in golvvärme så kommer det inte att bli bra tror jag...
väldigt svårt att spackla tex 15mm över hela plattan, med fall och lokalfall
Tanken var att ovanpå golvspånet ha 2,5mm armering med 12mm Uponor evalpex golvärmeslang najad och sen flytspackel 15 mm över slangen som min. fungerar det?
 
mattetvilling skrev:
Tanken var att ovanpå golvspånet ha 2,5mm armering med 12mm Uponor evalpex golvärmeslang najad och sen flytspackel 15 mm över slangen som min. fungerar det?
Jag har aldrig flytspacklat något, men det kan väl knappast vara svårare att flytspackla ett fall när underlaget redan har rätt fall än att göra det på plant underlag?
 
Skämdes lite så jag slänger in en ny uppdaterad bild :)

badrum4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.