Cheesen
Jag går ju utbildningen till grävmaskinförare just nu och det är ju typ 500-1000 timmar körning under utbildningen +några hundra timmar teori så det gör man ju inte på en dag precis.. Då jag gjorde hjullastaren -1996 så var det då 240 timmar körning och typ tre veckor teori.. noterade att det är lite mer idag.
Vet inte vad utbildningspaketet kostar då jag inte betalar det själv men bara simulator och teorin lär väl hamna på runt 20 papp.

Om du tänker gräva på din egen tomt så behöver du som sagt inget mer än traktorkort.... det är ju bygg och anläggningsbranchen som kräver utbildning, inte lagstiftaren.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om du tänker gräva på din egen tomt så behöver du som sagt inget mer än traktorkort....
Traktorkort behövs väl bara om du ska ut i trafiken?
 
Cheesen
useless useless skrev:
Traktorkort behövs väl bara om du ska ut i trafiken?
Ja det är sant.
 
Det krävs minst b körkort för att framföra en hjulgrävare på allmän väg
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det krävs minst b körkort för att framföra en hjulgrävare på allmän väg
Räknas inte hjulgrävare som motorreskap 2? Isåfall är det AM/traktorkort.

Aja kort räknat max 30 traktor, över 30 b körkort
 
A anojak skrev:
I min uppfattning är de flesta utbildningar för 10-20 tkr inga utbildningar där man lär sig köra grävmaskin utan tillfällen då man visar att man kan köra grävmaskin. Det brukar vara teori typ en dag och en dag där man turas om att köra. De flesta som går en sån kurs har tidigare erfarenhet men saknar den formella kompetensen som krävs för att arbeta med dito maskin.

Vill du lära dig att köra grävmaskin så är det Lernias (eller liknande) utbildningar som gäller men då snackar vi 6 mån+.

/en som har maskinförarbevis för hjullastare och grävmaskin

Fast du får ju inte yrkesbevis så lätt än då
Du måste ju få ut ”boken”, jobba och dokumentera arbetade timmar

att gå ngn utbildning ger dig ju inget yrkesbevis direkt
 
  • Gilla
1212
  • Laddar…
W
R Rkarlsson skrev:
Räknas inte hjulgrävare som motorreskap 2? Isåfall är det AM/traktorkort.

Aja kort räknat max 30 traktor, över 30 b körkort
Tjena! Jag gillar int att rätta folk men för att det int ska bli konstigheter och missuppfattningar så vill jag bara säga att AM kort/Traktorkörkort är det max 45 KM/H när det gäller traktorer och maskiner som går 50 (en så kallad traktor B) kräver B körkort eller över den behörigheten.
:cool::)(y)
 
Cheesen
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Tjena! Jag gillar int att rätta folk men för att det int ska bli konstigheter och missuppfattningar så vill jag bara säga att AM kort/Traktorkörkort är det max 45 KM/H när det gäller traktorer och maskiner som går 50 (en så kallad traktor B) kräver B körkort eller över den behörigheten.
:cool::)(y)
Nej nej. Traktor B finns det inget som heter.
Det är motorredskap klass1 du tänker på. 45km/h B körkort.

Klass 2 körkort AM, 30km/h

Grävmaskiner som Ts frågar om brukar vara konstruerade för max. 20-30 km/h, alltså klass2.
 
W
Cheesen Cheesen skrev:
Nej nej. Traktor B finns det inget som heter.
Det är motorredskap klass1 du tänker på. 45km/h B körkort.

Klass 2 körkort AM, 30km/h

Maskinen heter Traktor B. Motorredskap Klass 2 till exempel en lastmaskin får gå i MAX 30 KM/H vilket du får köra med AM kort och traktorkörkort.
Men ta exempelvis en mopedbil den går i 45 vilket en 16 åring kan köra runt i alltså med AM kort. Traktor A (int A-traktor) högst 40 KM/H
En A-Traktor är en bil som är ombyggd och strypt till en hastighet som är 30 KM/H.

En TRAKTOR A är gjord för en hastighet av högst 40 km/timmen.
En TRAKTOR B är gjord för en hastighet som överstiger 40 km/timmen.
 
Cheesen
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Maskinen heter Traktor B. Motorredskap Klass 2 till exempel en lastmaskin får gå i MAX 30 KM/H vilket du får köra med AM kort och traktorkörkort.
Men ta exempelvis en mopedbil den går i 45 vilket en 16 åring kan köra runt i alltså med AM kort. Traktor A (int A-traktor) högst 40 KM/H
En A-Traktor är en bil som är ombyggd och strypt till en hastighet som är 30 KM/H.

En TRAKTOR A är gjord för en hastighet av högst 40 km/timmen.
En TRAKTOR B är gjord för en hastighet som överstiger 40 km/timmen.
Men det är ingen grävmaskin som är registrerad som traktor A eller B. Traktor A och B är dragfordon.
 
W
Cheesen Cheesen skrev:
Men det är ingen grävmaskin som är registrerad som traktor A eller B. Traktor A och B är dragfordon.

Jo det vet jag! Jag har int påstått det!
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Tjena! Jag gillar int att rätta folk men för att det int ska bli konstigheter och missuppfattningar så vill jag bara säga att AM kort/Traktorkörkort är det max 45 KM/H när det gäller traktorer och maskiner som går 50 (en så kallad traktor B) kräver B körkort eller över den behörigheten.
:cool::)(y)
Jag var inte fel på det dock. Går den max 30 och har lgf skylt så är det fortfarande Am eller traktorkort. För över 30 km/h så gäller B-kort.
Det gäller specifikt motorredskap då.
Svensk text om körkorts- och registreringskrav för olika klasser av motorredskap med lagreferenser.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Går den max 30 och har lgf skylt så är det fortfarande Am eller traktorkort. För över 30 km/h så gäller B-kort.
Det gäller specifikt motorredskap då.
Har ju redan påpekats tidigare i denna gamla tråd, men då det inte framgår av Transportstyrelsens översikt så gäller det alltså vid körning på väg. Att köra motorredskap klass II, eller för den delen traktor A i trädgården kräver mig veterligen inte något körkort alls(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.