S
du har haft riktigt tur att du inte skadade dig.
 
Även jag har provat att såga metall med träverktyg, trots många år i verkstadsindustri och borde därför vetat bättre...
Jag försökte att såga aluminumtrösklar med kapsåg, försiktigt -försiktigt-försiktigt -pang. förmodligen vibrerade tröskeln så pass att en enda sågtand greppade över hela tjockleken på aluminiumprofilen . hela tröskeln blev skrynkel och slets iväg från min hand.
Jag var väldigt lycklig över att vänsterhanden inte följde med. ( det gjorde ont som ... av smällen)
Naturligtvis är då det som kan hända med en cirkelsåg att antingen får man ett styggt bakåtkast på maskinen, ( och då lär inte klingskyddet hinna ner innan klingan når kroppen), eller så skjuts plåten iväg framåt.

Då man sågar plåt är tumregeln att delningen mellan tänderna skall vara mindre än plåtens tjocklek, just för att inte en enda tand skall kunna greppa hela tjockleken. Klingan skall så att säga fila sig fram, inte tugga. De som provat med bågfil och tandavståndet är större än tjockleken märker snart att sågbladet väldigt fort saknar tänder.

Not. Om klingan är dia 160mm och sågen snurrar 2000 n/min ( -Som jag tror en Festo snurrar som långsammast)
Omkrets = Pi*Dia = 3.14*160/1000 = 0.503meter
periferihastighet = n * Omkrets = 2000*0.503= 1005.3 meter/ minut ->1005.3*60 (minut->timme) = 60318.6m/h
60318.6 /1000(meter->Km) = 60.3 km/h
det är alltså trots lägsta vartal på sågen inte leksakshastigheter vi talar om.
 
  • Gilla
Korvöre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.