Jag ska isolera taket i en del av garaget. För att få så mycket takhöjd ska det vara "öppet till nock" och isoleras parallellt med yttertaket.
Jag har W-takstolar och dessa kommer inte att byggas om utan underram och diagonalstänger kommer vara synliga inifrån.

Jag ska nu sätta upp nya reglar att hänga undertaket i. Dessa ska alltså vara parallella mot överramen.
Kan jag fästa dessa regelar direkt i taksolens diagonalstänger? Tänker att det inte borde vara några problem men min far sa att diagonalstängerna kanske inte är byggda för att ta upp kraft i den riktningen. Jag vill ju inte att takstolen ska ge sig med tiden så tänker att det är bäst att fråga här innan jag bara kör på. Vad tror ni?

Om det inte går får jag hitta en annan lösning där jag kopplar ihop dem med överarmen istället men känns enklast att bara skruva reglarna i diagonalstängerna om det går.

På bifogad bild har jag satt fast en regel provisoriskt med tvingar.
 
  • Byggkonstruktion av träbjälkar, trossar, svart bakgrund, byggnadsställning, oavslutade interiörarbete, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Men du ska väl glesa undertaket? Iså fall gör man det lämpligtvis på överramens under sida..
Du kan sala på överramen med en motsvarande tjocklek som diagonalbrädan..
 
R Rejäl skrev:
Men du ska väl glesa undertaket? Iså fall gör man det lämpligtvis på överramens under sida..
Du kan sala på överramen med en motsvarande tjocklek som diagonalbrädan..
Tack för svar. Ja, det ska självklart på gles men vill ha tjockare lager isolering än överramen. Därför tänkte jag ha en regel som är parallell med överramen. Men jag kanske har krånglat till det lite? Är kanske mer korrekt att bara sala på överramen istället?
Vill dock gärna ha lite luft mellan för att minska köld och ljudöverföring men det kanske går att lösa ändå.
 
R
E Erviza skrev:
Tack för svar. Ja, det ska självklart på gles men vill ha tjockare lager isolering än överramen. Därför tänkte jag ha en regel som är parallell med överramen. Men jag kanske har krånglat till det lite? Är kanske mer korrekt att bara sala på överramen istället?
Vill dock gärna ha lite luft mellan för att minska köld och ljudöverföring men det kanske går att lösa ändå.
Ja det går bra att sänka den nya regeln men jag hade satt dom rakt under den befintliga överramen så att man lätt kan fästa den nya..
 
Kommer du kunna använda de extra utrymmet?
Ju längre upp ditt tak är ju större är risken att du har varmt i taket men kallt på golvet.
Så mitt råd är att bara göra som du tänkt om du har användning av de extra utrymmet.
Är det för en lift så hade jag gjort den höjningen bara precis där det gör nytta.
Det är mycket jobb kontra att lägga på botten av takstolen
 
A Alexn72 skrev:
Kommer du kunna använda de extra utrymmet?
Ju längre upp ditt tak är ju större är risken att du har varmt i taket men kallt på golvet.
Så mitt råd är att bara göra som du tänkt om du har användning av de extra utrymmet.
Är det för en lift så hade jag gjort den höjningen bara precis där det gör nytta.
Det är mycket jobb kontra att lägga på botten av takstolen
Japp, det utrymmet känns ganska så viktigt för detta projekt. Resten av garaget har jag satt taket i underramen men det blir rellativt låg takhöjd och nu ska jag inreda ett rum bakom garaget som kommer användas som kontor och musikrum med vissa krav på akustiska egenskaper som är svåra att få till med den takhöjden.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så här byggde jag mitt innertak i garaget
[länk]
Inlägg #33 , #45 , #65
Tack för tipset. Byggde enligt din modell.
 
  • Trätakstolar under konstruktion med metallplattor för förstärkning mot mörk textilerbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.