Jag har resonerat en del kring konstruktionen i min tråd.
Men om väggen är väldränerad och isolerad så är det inget problem att göra som jag gjorde.
Om du bygger rum-i-rum så är det väl bortkastat med PIR? Folie i rum-i-rum konstruktion gör den ännu säkrare forutsatt att spalten är välventilerad.

Detta är teoretiskt ganska enkelt:
Källarvägg kan bli fuktig på två sätt:1) kapillärt sug från grunden( om nybygg-inte ett problem) om gammalt och dränerad så kan fukt fortsatt dras underifrån där det sällan är plast/isolation. Gammalt odränerat blir fuktigt genom alla dessa.
2)Kondens, specielt om väggen inte är utvändigt isolerad.
Väggen är kall och om man isolerar Invändigt utan ångspärr/folie så kommer kondens att vara problem oavsett om bastun används eller inte då inneluften är betydligt varmare än betongväggen bakom invändig isolation. fuktvandring sker från varmt mot kalt.
Av detta följer att fukten torkar aldrig Inåt då a) varm luftinnehåller mera fukt än kall, betongvägg är alltid kallare än inneluften , specielt när man isolerar invändigt.

därför ska man aldrig stänga inn organisk material
Mot kall källarvägg. Man "kyler ned " väggen genom att man isolerar samtidigt som det då inte är ångtätt. Lägger man på folie så riskerar man att stänga in kapillärt fukt i betongen och då blir det fuktskada.
Genom rum-i-rum håller man väggen dels närmare innetemp så att kondens inte upstår och dels gör luftsirkulation att fukt tarmsporteras bort och det kan inte lagras i materialer då ingenting er i kontakt med betongen.
Metoden som jag använde eliminerar organisk material och kondens. Det kan vara ngt kapillär fukt i väggen men så länge det inte är ngt organisk där så räknar jag med att detta går bra då betong i sig själv tål att vara fuktig-och är det i varierande grad nästan alltid. I mitt fall var väggen väldranerad och utvänndigt isolerad i tillägg.
Vid folie/kingspan ska panel monteras med spikläkt(20-23mm), detta för att panel skall hålla sig fin.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Tack för drsakke för långt inlägg. Men jag undrar fortfarande vad de långsiktiga konsekvenserna blir om man stänger in fukt i källarmuren. Om man stänger till med Kingspan på insidan som du gjort, drsakke?

Och hur ska jag tänka runt aggregatstorlek? Den här bastun är på 6 kubik med ca 3,5 kvadrat glasvägg. Bastubutikerna säger att jag måste upp på 9kw. Men byggsatser som säljs med samma volym och glas har betydligt mindre effekt på aggregaten.
 
Ja, nu har du inte sagt vad som är status på din vägg annat än att det är lecamur. Är det dränerat? Isolering på utsidan?
Om väggen inte är isolerad men "torr" , altså dränerad så är inte 30mm isolation på insidan nog att skapa några problem-värmegradienten gjenom väggen driver fukten til utsidan(insidan är ju diffusionstät)-jag antar att det är normal innetemp där bastun skal vara. Är det isolerat på utsidan så är problemena potentielt ännu mindre då temperaturen i väggen håller sig högre.
Det enda är att om du verkligen har ett fuktproblem i väggen så att den är VÅT och eksponerad för frost så kan man teoretiskt få frostsprängningar. Men då bör du inte bygga ngt som helst i källaren uavsett.
betong i sig själv är inte känsligt för fukt.
Jag ser att det var byggt med isolation, trä och bastufolie från förr och efter 50år såg det nytt ut- det verkar inte vara några problem med fukt där.

risken med källarkonstruktioner är stort sett att man bygger in organiska material som ruttnar/möglar/är underlag för svamp, samt att man isolerar så mycket att källarväggen håller seg altför kall och man får kondensproblem och kapillärt fukt inte torkar.

Dvs är det nog säkert att bygga bara man tänker på dessa punkter i konstruktionen.

mvh
Sakke
 
Min källare är generellt torr. Men det är ju inte mycket att luta sig mot. En källare är alltid källare. Oavsett hur väldränderat och torrt det än är så kan det såkart under speciella förutsättningar komma in fukt. Då vill man ju att det ska kunna torka ut. Det känns knasigt att göra en konstruktion som har absoluta krav på helt torr källarmur.

Vad tror du om att göra en minimal luftspalt mellan putsen på muren och själva bastuväggen. Sedan låter man FTXventilationen sula lite lätt där i spalten. Det är ju bara dra in en eller ett par slangar som man kopplar på frånluftventilationen. Men då drar man äl in damm i den där spalten. Det kommer ju se ut som en dammsugarpåse efter ett år, typ.
 
Som jag skrev, det är inte krav på absolut torhet-din låter ju torr nog. Om en träregelvägg innestängt bakom folie inte har tagit skada så kan man väl konstatera att väggen är ok?
Risk för skador ser jag inte helt med 30mm skumisolation hellimmad direkt på väggen. Fördelen är att det är platsbesparande- väggen bygger ut ca 65mm (30mmskiva-läkt 23mm-panel 12-14mm) och du bygger inte in organiska materialer.

Du träffar ett poäng här-luftspalt skall vara öppen för luftsirkulation. om man lägger inn ventil från ftx, ja, det vet jag inte helt-är nog inte många som har provat det, men säkrar i alla fall god luftskifte.

Viktigaste är nog att man väljer en metod och genomför den riktigt utan att hitta på egna lösningar.

jag valde lösningen med SPU på grund av att hela rummet var av betong och jag hadde ingen möjlighet att få til ventilerad spalt-det hade blivit en innstängt luftrum. + att rum-i-rum hade tagit för mycket plats.
Så jag utvärderade risk mot nytta och kom fram till att risken för skador var mkt liten.
Mvh
Sakke
 
Men även om man inte kan ventilera ut luften ur luftspalten så kan ju en liten luftspalt ändå göra nytta. En fuktlast kan vara väldigt lokal. Har man då en luftspalt så kan fukten i alla fall fördela sig jämt över en större yta. Har man tex en källarmur som till hälften ligger under mark. Då kan man misstänka att nedre halvan är lite fuktig medan övre halvan är torr. Då kan ju en luftspalt göra stor nytta eftersom den fördelar fukten mellan de två zonerna.
 
Kan vara så, men den torkar "aldrig" isf, konstant hög luftfuktighet. Skulle inte ha träreglar i en sådan spalt iaf.
Mvh
Sakke
 
Problemet med stålreglar är ju att de är så grova i dimensionen. Om det fanns en stålrelgel som var 20mm tjock så skulle man ju kunna sätta den med distanser mot putsen och på så sätt få spalt bakom. Men de tunnaste reglarna verkar vara 45mm. Ska man då sätta en sådan regel på distanser 20mm ut från putsen så bygger det ju totalt 65mm?! Det är inte bra.
 
Ja, man får isf välja mellan fördelar och nackdelar och priritera det som man tycker är viktigast. Om man kontinuerar spalten över taket på bastun så kanske det inte gör så mycket att de inte kommunicerar sidlängs.
Men som sagt , så ser jag inte helt problemet med att använda SPU/Kingspan bastuisolation direkt på väggen så som du beskriver det.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.