K kniv skrev:
Ja absolut. Men nu tror jag knappast TS tomt legat i 40 år. I så fall hade han haft koll på det.

Och kollar du på hans övriga trådstarter så ser du att han skjuter ur sig som en kulspruta men har inte koll så så värst mycket, och ej heller förmågan att ta reda på saker genom något annat sätt än att skapa massa informationsfattiga trådar på BH. Så det är bara att lägga ner nyanserade svar som alla gäller under olika förhållanden och i olika situationer.
Precis :) Så du är av uppfattningen att gräva ut 5-10cm först är rätt väg? Jag har sökt runt och som sagt ovan så säger de flesta guider att man ska gräva. Men vissa här verkar tycka att set inte krävs?
 
Du kan ju gräva om du väldigt gärna vill och tycker det är kul, samt kanske bygga lite muskler. Men det går också utmärkt att bara lägga plattor på marken och bygga ovanpå. Men som någon sa så är det att rekommendera att gräva ur lite för varje platta och fylla med något som inte sjunker så mycket.
Vi har mycket berg på grunt djup, så jag gjorde ingen grävning och den har stått där i 10+ år nu utan att något hänt så den kommer fortsätta stå kvar lika fint. Använde lite sand bara för att kunna justera betongplattorna, samt att jag la ut en väderbeständig duk under med lite singel på för att slippa att något växer under altanen. Duken hjälper nog också att plattorna inte sjunker lika lätt.

Snyggt? Det ligger i betraktarens öga... Bild från september -22
Lummig trädgård, grönt gräs, blomrabatter, trähus, pergola, soligt, klarblå himmel, fridfullt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Så hör gjorde jag. Efter mycket läsande i olika trådar här.
1. Grävde endast där plattorna skulle ligga (minimalt arbete)
2. Markduk + sten/grus i groparna
3. Plattor + papp
4. Reglar (reglade åt två håll för att få rätt nivå)
5. Trall
 
  • Trädgårdsarbete, grävda hål, landskapstextil, skottkärra, spadar, stenplattor, leksaker på gräsmatta, röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus under renovering, altanbygge pågår, byggmaterial och verktyg synliga på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid röd stuga, uteplats, solstolar, skogsbakgrund, avslappnad hemmiljö, blå himmel, grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Twincar och 10 till
  • Laddar…
JoLi81 JoLi81 skrev:
Du kan ju gräva om du väldigt gärna vill och tycker det är kul, samt kanske bygga lite muskler. Men det går också utmärkt att bara lägga plattor på marken och bygga ovanpå. Men som någon sa så är det att rekommendera att gräva ur lite för varje platta och fylla med något som inte sjunker så mycket.
Vi har mycket berg på grunt djup, så jag gjorde ingen grävning och den har stått där i 10+ år nu utan att något hänt så den kommer fortsätta stå kvar lika fint. Använde lite sand bara för att kunna justera betongplattorna, samt att jag la ut en väderbeständig duk under med lite singel på för att slippa att något växer under altanen. Duken hjälper nog också att plattorna inte sjunker lika lätt.

Snyggt? Det ligger i betraktarens öga... Bild från september -22
[bild]
Vad gjorde du av befintligt gräs och ogräs?
 
J juanxxx skrev:
Så hör gjorde jag. Efter mycket läsande i olika trådar här.
1. Grävde endast där plattorna skulle ligga (minimalt arbete)
2. Markduk + sten/grus i groparna
3. Plattor + papp
4. Reglar (reglade åt två håll för att få rätt nivå)
5. Trall
Vad gjorde du av befintligt gräs och ogräs?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Vad gjorde du av befintligt gräs och ogräs?
Det fick ligga kvar under, det kvävs av duken.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Tänkte på det också men hade egentligen vela ha den i nivå med gräset. Hur djupt ska man gräva då?
Du behöver inte alls gräva ur för att få altanen i nivå med gräsmattan.
Lättare att fylla upp på gräsmattan efter altanbygget så du kommer helt i nivå.
Har du tur så kanske någon granne gräver ut för sin altan och kan lägga sitt gräs och jord hos Dig!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du behöver inte alls gräva ur för att få altanen i nivå med gräsmattan.
Lättare att fylla upp på gräsmattan efter altanbygget så du kommer helt i nivå.
Har du tur så kanske någon granne gräver ut för sin altan och kan lägga sitt gräs och jord hos Dig!
Men då blir den ju högre i relation till resten av gräset?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Men då blir den ju högre i relation till resten av gräset?
Nej du fyller upp hela gräsmattan.
 
  • Gilla
Fl4xH4xx
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du behöver inte alls gräva ur för att få altanen i nivå med gräsmattan.
Lättare att fylla upp på gräsmattan efter altanbygget så du kommer helt i nivå.
Har du tur så kanske någon granne gräver ut för sin altan och kan lägga sitt gräs och jord hos Dig!
J Johan Larsson9794 skrev:
Men då blir den ju högre i relation till resten av gräset?
Jag vet inte om lunnabo är allvarlig med sitt inlägg, men jag tycker att det låter helt galet att det skulle vara "lättare att fylla upp gräsmattan" än att gräva ur lite där altanen ska stå.

Med det sagt så kan jag berätta att jag byggde en altan på plattor som låg direkt på markduk och gräs för 15 år sedan och den var lika plan när vi rev den i fjol som den var när den var ny. Vill du däremot ha trädäcket i linje med gräsmattan runtomkring så behöver du givetvis gräva ur lite för att sänka ner regelverket.

Jag tycker dock att det är lite oklart vad du vill, så du kanske ska fundera på vilken målbild du har, så blir det lättare att ge rätt råd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag vet inte om lunnabo är allvarlig med sitt inlägg, men jag tycker att det låter helt galet att det skulle vara "lättare att fylla upp gräsmattan" än att gräva ur lite där altanen ska stå.

Med det sagt så kan jag berätta att jag byggde en altan på plattor som låg direkt på markduk och gräs för 15 år sedan och den var lika plan när vi rev den i fjol som den var när den var ny. Vill du däremot ha trädäcket i linje med gräsmattan runtomkring så behöver du givetvis gräva ur lite för att sänka ner regelverket.

Jag tycker dock att det är lite oklart vad du vill, så du kanske ska fundera på vilken målbild du har, så blir det lättare att ge rätt råd.
B Bonzo2000 skrev:
Jag vet inte om lunnabo är allvarlig med sitt inlägg, men jag tycker att det låter helt galet att det skulle vara "lättare att fylla upp gräsmattan" än att gräva ur lite där altanen ska stå.

Med det sagt så kan jag berätta att jag byggde en altan på plattor som låg direkt på markduk och gräs för 15 år sedan och den var lika plan när vi rev den i fjol som den var när den var ny. Vill du däremot ha trädäcket i linje med gräsmattan runtomkring så behöver du givetvis gräva ur lite för att sänka ner regelverket.

Jag tycker dock att det är lite oklart vad du vill, så du kanske ska fundera på vilken målbild du har, så blir det lättare att ge rätt råd.
Utomhus, person lägger trädäck, grönt gräs, stenplattor, hink, borste, lummiga träd, staket, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär
 
  • Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
[bild]

Såhär
Behöver du sådana lite gråtona, gråspräckliga importerade storgatsten så kan Du få köpa av mig.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Visa bilaga 712587
J Johan Larsson9794 skrev:
Såhär
Snyggt.
För att få till det där behöver du såklart gräva ur lite för att sänka ner regelverket. Hur djupt du behöver gräva beror på hur grovt virke du vill använda, men jag anser att det är overkill att använda grövre reglar än 45x120.
Så då behöver du alltså gräva ur 120mm för reglarna, 28mm för trallen och 50mm för plattorna. Alltså totalt 120+28+50=198mm. Som någon nämnde tidigare kan det dock ändå vara enklare att gräva lite djupare där plattorna ska vara och använda justerbara terassfötter. Detta underlättar för att få allt i våg. Annars behöver du se till att alla plattor ligger i våg och det kan vara ett jäkla jobb att få till.

https://www.k-rauta.se/produkt/terr...jCr6W2iuI_P0_-k_8mf-WiBskTsQJ4QcaAsg4EALw_wcB
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Det var en fin altan ovan!
I denna filmen är det en man som bygger en stuga i skogen. Han placerar betongklossar på marken och sen justerar ramen till golvet på ett fiffigt sätt!
Att det blir rakt, stabilt och fint!
Han gör det i början av filmen och räcker att titta några minuter.
Detta tillvägagångssättet är svårt att förklara men visas tydligt i filmen!

 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men varför skriver i princip varenda guide att man ska gräva, lägga duk och sedan grus innan stenläggning?
För att man inte ska få upp en massa ogräs och för att inte katter och andra ska vilja använda utrymmet som bopalts eller toalett.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.