I InsidersUnited skrev:
Tror du komplicerar saker, skit i zonstyrningen, begränsa maxvärmen i din golvvärmefördelare och sköt värmeregleringen rumsvis på bottenvåningen med dina termostater. Alla funktioner som kommer med värmepumpar behöver inte användas.
Alltså det här var inte för att använda saker utan mening eller mål, det här var för att jag trodde jag kunde spara pengar. ;)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Ursäkta min oerhört naiva fråga - detta är säkert helkorkat - men flera värmepumpar har ju sk "zoner" för att styra olika framledningstemperaturer (typiskt källare/övervåning tänker jag) - bla Mitsubishi Ecodan har detta.
Om man inte använder denna funktion, skulle man kunna tänka sig att man använder det till styra ner temperaturen till dom ~25C som man vill i golvvärmen? Istället för att behöva köpa en sk shunt/reglering.
Hej,
jag använder värmepumpar som har styrning för flera kretsar och jag antar det är det samma som Mitsubishis zoner.
Det går ju utmärkt att då ha olika temperaturstyrning i olika kretsar, tex en krets för radiatorer och en krets för golvvärme och man brukar då ha en shunt monterad på ack-tankens topp för att reglera krets nr 2 och värmepumpens styr reglerar krets 1. Det fordras då också en cirkpump för varje krets, fungerar utmärkt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.