Ursäkta min oerhört naiva fråga - detta är säkert helkorkat - men flera värmepumpar har ju sk "zoner" för att styra olika framledningstemperaturer (typiskt källare/övervåning tänker jag) - bla Mitsubishi Ecodan har detta.
Om man inte använder denna funktion, skulle man kunna tänka sig att man använder det till styra ner temperaturen till dom ~25C som man vill i golvvärmen? Istället för att behöva köpa en sk shunt/reglering.
 
A
det finns inte tillräckligt många zoner i värmepumpens styrning utan en hederlig fördelare måste till
 
electroluxaren skrev:
det finns inte tillräckligt många zoner i värmepumpens styrning utan en hederlig fördelare måste till
Nu är jag väldigt oinsatt i detta, men en fördelare tänker jag mig att jag måste ha för golvvärmeslingorna, men en shunt är väl ytterligare en pryl som måste köpas in och placeras mellan värmepumpen och golvvärmefördelaren (för att just sänka temperaturen)?? Eller missar något här nu??
 
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
A
KJD KJD skrev:
Nu är jag väldigt oinsatt i detta, men en fördelare tänker jag mig att jag måste ha för golvvärmeslingorna, men en shunt är väl ytterligare en pryl som måste köpas in och placeras mellan värmepumpen och golvvärmefördelaren (för att just sänka temperaturen)?? Eller missar något här nu??
bara om du har flera olika system.
 
electroluxaren skrev:
bara om du har flera olika system.
Vad syftar du med "system" här? Värmepumpen?

Jag har blivit tillsagd att jag måste ha en shunt för att sänka temperaturen på dom 50C som VP trycker ut.

Nu ser jag att jag kan ställ in en andra zon på en valfri temperatur, kan jag då koppla den till mina golvvärmeslingor som ska drivas på 25C?

Tänk på att jag är okunnig här och ställer dumma frågor :). Rätta mig gärna om jag missuppfattat eller tänker fel (y).
 
KJD KJD skrev:
Vad syftar du med "system" här? Värmepumpen?

Jag har blivit tillsagd att jag måste ha en shunt för att sänka temperaturen på dom 50C som VP trycker ut.

Nu ser jag att jag kan ställ in en andra zon på en valfri temperatur, kan jag då koppla den till mina golvvärmeslingor som ska drivas på 25C?

Tänk på att jag är okunnig här och ställer dumma frågor :). Rätta mig gärna om jag missuppfattat eller tänker fel (y).
Alltså, lite förtydligat vad jag frågar är om jag kan välja alt 2 nedan:

Två schematiska bilder jämför olika värmesystem setup med termostater, rörledningar, pumpar och radiatorer för zon 1 och zon 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett system kan vara radiatorer, ett annat golvvärme. Då behöver man en shunt för att ta ner framledningstemperaturen till den som passar i golven.
 
J Josth skrev:
Ett system kan vara radiatorer, ett annat golvvärme. Då behöver man en shunt för att ta ner framledningstemperaturen till den som passar i golven.
Exakt, och här är min fråga då om jag kan använda funktionen i en värmepanna som stödjer flera temperaturzoner istället för att köpa en svindyr shunt? :)
 
Din mjukvara som du kan styra zoner med, behöver en fysisk shunt för att kunna dela flödet i olika zoner.

Har du kunskap så kan du snickra ihop en egen billig lösning för att ta ner tempen på flödet som ska gå genom dina gvslingor.
1 xtra cirkpump,
1 maxbegränsningstermostat
bypass
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad :). Hur kan det då komma sig att jag kan sätta två olika temperaturer och köra hälften av mina radiatorer på två olika temperaturer? :) Eller måste jag ha en "shunt" för det också alltså?
 

Bästa svaret

Till Mitsubishi kan du komplettera med ett 2-zons kit om jag förstod din fråga rätt.
Men inte direkt gratis.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Till Mitsubishi kan du komplettera med ett 2-zons kit om jag förstod din fråga rätt.
Men inte direkt gratis.
Ok, hade förstått det som att det var inbyggt. Då börjar jag förstå. Kolla tvåzonskittet. Tack 🙏
 
Tror du komplicerar saker, skit i zonstyrningen, begränsa maxvärmen i din golvvärmefördelare och sköt värmeregleringen rumsvis på bottenvåningen med dina termostater. Alla funktioner som kommer med värmepumpar behöver inte användas.
 
Har man värmepump med växelventil ska man helst inte använda några rumstermostater, de ska stå på max! Bara ett fåtal som mest i rum som t.ex. ofta blir för varma av solen.
 
Hans pump behöver ändå göra högre temp pga radiatorerna på öv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.