Håller på och renoverar köket och ska byta lite gips bakom den gamla spisen.
Spisen ska bytas mot en häll, och jag undrar om den gamla apparatdosan kommer att kunna användas för den nya, eller vilken dosa ska man ha för spishäll? Jag kommer inte koppla in den själv.
 
  • Gilla
OlleEk
  • Laddar…
Om du inte skall ha ugn på samma matning, dvs ugnen skall vara på ett annat ställe så kopplas hällen in på samma sätt som spisen, helst med en fullkopplad perilexkontakt+uttag. Dvs ett vanligt spisuttag.
Vanligtvis är en spisdosa lite större än en kopplingsdosa, men du kan även ha ett utanpåliggande spisuttag.

Bifoga gärna bild på det som sitter i dag.
 
Hur ser denna spiskoppling ut? I dag satt det apparatdosa där man tryck i en kopplingsplint och sedan ett lock med hål. Hur gör man det lättast för elektrikern?
 
spiskoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild på koppling
 
Sätt en spisdosa. Bara dumhet att snåla.
 
Eftersom hällen bara kan anslutas till en fas, så kan du bara utnyttja 3 680 W (230V * 16A).
Du kommer att kunna använda följande kombinationer:
Stora plattan med boost,
Stora plattan och en liten,
Mellanplattan och en liten eller
Bägge små.

Om hällen hade kunnat anslutas till två faser (2*230V) så hade du kunnat få ut all effekt, (2 * 230V * 16A = 7 360 W)
 
Demmpa skrev:
Eftersom hällen bara kan anslutas till en fas, så kan du bara utnyttja 3 680 W (230V * 16A).
Du kommer att kunna använda följande kombinationer:
Stora plattan med boost,
Stora plattan och en liten,
Mellanplattan och en liten eller
Bägge små.

Om hällen hade kunnat anslutas till två faser (2*230V) så hade du kunnat få ut all effekt, (2 * 230V * 16A = 7 360 W)
Vi har inte köpt hällen än. Så då blir det nog någon annan. Om man åker till någon affär tror du de kan hjälpa mig hitta en häll som är lämplig till mitt boende?
 
Om du köper hällen i en svensk fysisk butik så är dom flesta hällar konfigurerbara för både enfas och tvåfas.

Ta och läs "Spisbibeln" som Bo.Siltberg har skrivit.
http://mobil.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html

Du ska inte montera någonting annat än ett perilexuttag, antingen infällt eller utanpåliggande.
 
Jag skulle satt ett sånt här...

Perilex.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Eftersom hällen bara kan anslutas till en fas, så kan du bara utnyttja 3 680 W (230V * 16A).
Du kommer att kunna använda följande kombinationer:
Stora plattan med boost,
Stora plattan och en liten,
Mellanplattan och en liten eller
Bägge små.

Om hällen hade kunnat anslutas till två faser (2*230V) så hade du kunnat få ut all effekt, (2 * 230V * 16A = 7 360 W)
Vart ser du att den bara går att ansluta med en fas? Jag kan bara uttyda att den är på 230V och det är ju alla hällar...

//Patrik
 
Kommer du sätta häll och ugn i samma skåp? I såfall är det inte helt självklart hur man ska sätta spisuttag. Det enklaste är nog att sätta en spisdosa och hoppas på det bästa. Detta är ett jäkla gissel varje gång!

//Patrik
 
  • Gilla
P_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.