Hej,
Vi startade renovera halva nedervåningen i mitten agusti 2013 då upptäcktes ett byggfel från tidigare renovering av förra ägaren 2010. Vi började renovera andra halvan i Nov 2013. I och med dessa renoveringar åtgärdade vi även byggfelet. Sedan i efter julhelgen skickade vi in en dolda fel ansökan.

Tyvärr fick vi avslag då vi inte meddelat säljaren inom skälig tid samt att vi redan fixat problemet.

Till min fråga är det så här det fungerar, man kan inte överklaga på något vis?

Våra misstag med att inte rapportera "inom skälig tid" mot säljaren och att vi åtgärdat felen redan?

Kommentarer på detta tack.
 
Säljaren måste ju så klart få en chans att åtgärda felen.
 
det finns ju inget fel längre att kräva säljaren på.
 
Som hantverkare / företagare hoppas jag att ni aldrig får "rätt"
"Den som ni anser ska betala" ska ha rätt att se "felen" och få en chans att rätta till det, endera själv eller en hantverkare.

Ni kan ju dra vilka rövarhistorier som helst och skarva både hit och dit utan "bevis"
Man kan ju säga att ni själva förstört bevisen.

Nej jag tror det är kört.
Hur mycket extra har rättningen av byggfel då ni ändå har renoverat?

Protte
 
Det blir ett ohållbart rättssystem om ni skulle ha rätt till ersättning. Många som skulle dra igång renoveringar om man sedan kan kräva att gamla ägaren ska betala kalaset pga ett "dolt fel".

Först måste det kunna konstateras att det är ett dolt fel, sen måste gamla ägaren få en chans att rätta till det om ansvaret faller på honom.
 
Hej, Vi har tagit hjälp av byggföretag för renoveringen. Vi vill bara ha ersättning för de extra jobb vi fick betala för. Vi kunde inte stå med halva nedervåningen och vänta. Vi har foton och vår byggfirma som bevis.

Vi hävdar att det vi rättat till är ett dolt. Gjutit mot vägg utan fuktspärr.
 
Enligt juristrådgivningen har säljaren inte rätt att ens gå in i huset huset.
 
Det vi fick göra extra var att hacka betong som var uppgjuten mot vägg utan fuktspärr i samtliga rum, och gjuta i nytt med fuktspärr i mellan. Det är de extra jobb som tillkom.

Gamla ägaren reglade inte upp golven när de hade haft en vatten läcka de fyllde nedervåningen med betong.
 
oskee skrev:
Enligt juristrådgivningen har säljaren inte rätt att ens gå in i huset huset.
Nej, självklart, det är väl hemfridsbrott eller olaga intrång eller något men vill du hävda dolt fel så måste du väl ändå förstå att du måste släppa in säljaren i huset för att titta åtminstånde?
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
O
Nu måste vi broms in här.....
Hur vet vi säkert att det är dolt?
Bara för att Ni inte såg det innebär det inte att det är dolt. Det kan ha funnits tecken som gör att en undersökningsplikt fördjupas.
Hur mycket extra kostade det Er att åtgärda felet?
Sedan funderar Ni på hur mycket det kostar att processa. I det här fallet så verkar det finnas en dolda fel försäkring. Och de har sagt att de inte tänker stå för kostnaden. Oavsett så är det inte försäkringsbolaget som är Er part. Utan det är säljaren. Men säljaren kommer bolla över det på FB. FB har redan nekat Er ersättning. Risken blir då väldigt stor att Ni måste processa. Detta kostar tid och pengar, men det är inte säkert att Ni vinner.

Det ni skulle ha gjort var att kontaktat säljaren direkt när ni upptäckte det dolda felet. Dock TROR jag att ni inte måste låta säljaren få en chans att rätta till felet.

Men nu måste ni fundera på om det är värt risken att behöva processa. Risken är tycker jag väldigt stor att ni måste processa, då kostar det pengar och tid.
 
Var det något virke som var skadat pga saknaden av fuktspärren? Hur länge sedan är det gjutningen ägde rum?
 
Odjuret: stämmer att man inte måste låta säljaren komma in och få en changs att fixa det.

Det var gjort ca3 år tidigare. Enbart på något ställe hade det påverkat. Annars hade det inte hunnit bli så farligt.

Vill bara veta vad ni tror. Tack så mycket.

Vi tänker inte processa detta.
 
Var det fukt i syllen? Om inte kanske det var helt i onödan att bila upp och lägga dit plast. Bara för att någon bestämt i regelboken att fuktspärr skall finnas så behöver det ju inte betyda att det uppstår problem om man avviker.
jag har en hall här i huset som har samma konstruktion, dvs gjutit direkt mot syllen utan fuktspärr. Finns ingen tendens till fukt och då finner jag ingen anledning att ändra på något.

ibland får jag känsla av att vissa byggfirmor slår på STORA varningslampan så fort de hittar något som inte är utfört enligt regelboken, även om inga indikationer på skador finns. Kanske vill de förlänga sina uppdrag på platsen så länge det går. Brist på jobbuppdrag?
säger inte att det är så, men har fått den känslan ett par gånger när jag anlitat hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Allt detta om processa mot dolt fel, verkar vara åtgärdat och gå då vidare.
Vi sålde vårat hus för 2 år sedan och nya ägaren har processat mot oss, dolda fel, hotat oss, varit allmänt vidrig som värsta sortens människa och ännu värre. Hans advokat har formulerat sig fel, våran advokat har hjälpt oss på alla sätt och det slutade med att vi hade rätt, ägaren sålde huset pga pengaproblem, nu har han köpt nytt hus och processar igen... Köp hus, besikta, bo, måla om men sluta leta dolda fel. Bo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.