Kan säga att här så är det INGEN som uppger den adress som posten/kommunen tilldelat, och INGA officiella eller andra brev är adresserade med den. Eftersom när de kom med dem så stämde de inte överens med de traditionella benämningarna. Postlådenummer har vi aldrig haft
 
DUM KÖPARE
Köparen vill naturligtvis inte efter affären få höra att den har ett undersökingsansvar, det är helt mänskilgt förstråbart och köparen tycker då att ansvaret borde handla på säljaren som förväntas känna till allt. Jag köpte ett hus en gång som jag fortfarande har och jag hade inte möjlighet att titta på huset utan skickade dit en duktig person att inspektera, han missade vattnet, Tyvärr fungerade inte den borrade brunnen som låvat och vattnets kvalite var också lite salthaltigt, Säljar var en äldre dam som förmodligen trodde att om man sparade på vattnet så skulle det fungera utan problem, tvätta en liten maskin en gång i veckan och allmän försiktighet med förbrukingen, dottern som var delägare hjälpte till med försäljingen och mäklaren gjorde som de brukar, skrev ett protokoll med frågor, bland annat om vattent som var OK enligt dem. Jag lyckades inte få någon ording på vattnet men föstod att jag varit dum och fick nu stå mitt kast. Jag borde ha tagit dit en vattenkontrollant som kunde mäta upp både hur mycke jag kunde puma innan brunnen sinade och återfyllingstiden samt vattenkvaliten. Vist kände man sig lite förd bakom ljuset men jag hade inte undersökt någonting om vattnet utan gick på säljarens uppgift. Det är möjligt att de trodde att detta var acceptabelt, de hade levt med det i 25 år och det är också möjligt att mäklaren inte tyckte att detta var något som behövde lyftas fram och att de nöjde sig med det. Den store boven var jag själv som läste protokollet utan att kontrollera. När det sen gäller mer tekinska saker som värmepumpar är det nästan omöjligt att göra en klar utreding av orsak och verkan efter att något inte fungerar riktigt. Däremot finns andra steg att ta som nämnts av andra kommentatörer.
 
StefanEriksson skrev:
Tänker mig hur det blir med skatter, sophämtning m.m? Är det flera abonnemang då?

Tänker mig, finns ju Bostadsrättsföreningar på samma adress de har väl inte massa olika sophämtningsabonnemang?

Hmm..
Ang. Elanslutning så ska varje hus som är bostadshus ha egen servis och eget abonnemang, även om de står på samma fastighet. ellagen reglerar detta.
Ellagen (1997:857) 6 §
 
Ja, det finns ju några bra anledningar till att attefallshusen inte blivit det tillskott på bostadsmarknaden som politikerna nog hoppades, utan mest blivit förråd, garage, gäststugor och annat.
 
  • Gilla
Funshine och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ser ändå inte nåt jättebehov att skapa en till adress för lilla huset på gården...
Alltså - det här handlar inte om någon sorts den enskildes val. Det handlar om en skyldighet.

OM attefallshuset ska logera ett separat hushåll "SKA" (inte "kan") fastighetsägaren uppge det. Och därmed kommer den nya lägenheten att bli tilldelad sitt id.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Är ingen skyldighet! För väl bygga 3hus på gården..som folk bor i...

På samma fastighet har man ett El Abb, såklart, men VA anslutningen blir det anslutningsavgift, samt Lgh avgift.
 
Ett elabonnemang per bostadshus ska det vara om man följer ellagen.

Men om man följer eller inte följer lagen är väl oväsentligt då TS frågade vad som gäller.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är ingen skyldighet!
Jo, det är en skyldighet enligt Lag (2006:378) om lägenhetsregister

I lagens 14 § framgår att bland annat ägare av småhus "ska" (inte "kan") lämna uppgift om förändringar i lägenhetsbeståndet.
Och i §§ 22 och 23 anges att kommun får förelägga fastighetsägare att fullfölja sådan skyldighet i förening med vite..
 
De är det inte många som gör, här är en till...
 
H HSP skrev:
Ett elabonnemang per bostadshus ska det vara om man följer ellagen.

Men om man följer eller inte följer lagen är väl oväsentligt då TS frågade vad som gäller.
Räcker med el Abb/fastighet..finns många radhus med ett stort Abb, samt Lgh hus med endast 1mätare mm..

Hur många Attefallshus hus som är bostad tror du har egen el Abb? Kostar 20’-40’
 
H Husqvarna220Ac skrev:
De är det inte många som gör, här är en till...
Jag uppfattar heller inte det som trådens fråga.

Och i praktiken blir heller lagen praktiskt nyttig först exempelvis ifall en hyresgäst begär bostadsbidrag. Då är kommunen - med stöd i lagen och registret - skyldig att hindra dubbelutbetalda bidrag.
Praktiskt intressant blir registret också i händelse av husrannsakan riktad mot hyresgäst eller hyresvärd.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Räcker med el Abb/fastighet
Vad som "räcker" definieras - om inte annat - i det avtal fastighetens ägare ingår när lägenhet-en/-erna ansluts till VA- och elnät. Där framgår vilket antal lägenheter nätägaren ska förse med sin service. Tillkommer nya lägenheter ska fastighetsägaren givetvis betala anslutningsavgift och löpande avgifter därefter.
 
Så alltså: ett elabb, fiber Abb, Va Abb, nåt mer?

Kollade med VA, de går inte att ha 2mätare på en fastighet, tillkommer lgh avgift.

Synar detta med el Abb, annars blir det mååånga el abb och gräva in...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Räcker med el Abb/fastighet..finns många radhus med ett stort Abb, samt Lgh hus med endast 1mätare mm..

Hur många Attefallshus hus som är bostad tror du har egen el Abb? Kostar 20’-40’
Sitter husen/byggnaderna ihop så går det bra med ett abonnemang/en servis Ex, parhus, hyreshus.
Det är inte antalet bostäder som styr när det gäller el utan antalet bostadshus...

Är det två separata byggnader som är bostadshus så sks det vara två serviser. en servis till varje hus även om de står på samma fastighet.

Nu är väl fortfarande inte frågan hur många attefallshus som har egen servis. Frågan är väl fortfarande vad som gäller...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ang. Elanslutning så ska varje hus som är bostadshus ha egen servis och eget abonnemang, även om de står på samma fastighet. ellagen reglerar detta.
Ellagen (1997:857) 6 §
?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.