pmm skrev:
En gata är ingen lekplats. Men föräldraransvar finns inte längre.
En gata är plats för barn, vuxna, gående, cyklar, barnvagnar och annan trafik. Något bilreservat är det INTE, även om en hel del bilister tror att allt med asfalt bara är deras.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Trots att gång och cykelbana finns, så idiotförklaras bilar med snigelfarter.
 
pmm skrev:
Trots att gång och cykelbana finns, så idiotförklaras bilar med snigelfarter.
Inte bilarna, utan de som kör. Lyckligtvis blir bilarna klokare och klokare.
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Bilhatarna har makten.
 
  • Gilla
A:son
  • Laddar…
Du skulle skriva för Vi Bilägare! :)
 
MrSmith skrev:
Får kommunen göra så?
Om dom anser att det är en trafikfara eller hindrar framkommligheten på något sätt så är det helt rätt.
Skymmande häckar, hängande grenar eller kanske ett träd som lutar oroväckande över vägen?
Men slå en signal och hör efter vad det är dom noterat?
Kostar inte många minuter och kanske kan räta ut ett frågetecken eller två.


pmm skrev:
Bilhatarna har makten.
Det är därför man inte bromsar. Dom hade rätt och jag fick böter.
Dom sitter i rullstol resten av livet.. var det värt det?

Idag så är det så självklart att lära barnen att de där dumma dumma bilarna har fel och du har all rätt att kliva ut i gatan.
Att se en svartklädd människa som springer ut framför bilen i höstmörkret är inte helt lätt och det blir otäcka bucklor när man kör på dom.
Men dom hade ju rätt och tråkigt nog är sunt förnuft avskaffat sedan några år.

Kan ni småbarnsföräldrar förklara varför ni anser det så självklart att gatan skall vara en lekplats?
Jag har inget emot att barn befinner sig på gatan och lirar bandy, cyklar och kickar lite boll.
Men när jag var liten parvel så slet vi undan bandymålen när en bil kom och hälsade och inte som idag skita i att en bil kommer och lira vidare.

Helt klart så är det något som förändrats genom åren... och inte till det bättre.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Det är inte barn som jag personligen är rädd att köra på, det är bilister som genar i kurvan trots dålig sikt. Att andra länder har sämre regler är väl ingen ursäkt, nån måste ju föregå med gott exempel.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Det är väl rätt skönt att man inte automatiskt blir gatans kung för att man sitter i en bil? Ta det lite varligt bara, och visa respekt så får du det tillbaka.
 
  • Gilla
A:son
  • Laddar…
pmm skrev:
En gata är ingen lekplats. Men föräldraransvar finns inte längre.
Visst har föräldrar fortfarande ansvar för sina barn, men det hjälper liksom inte om jag så skulle sätta upp stora skyltar vid tomtgränsen med texten "Spring aldrig ut på gatan utan att se dig för!" och hade sångstund med familjen varje kväll och sjöng "Spring aldrig ut på gatan utan att se dig för!"-sången.
Barn kan inte göra konsekvensanalyser och kommer därför lik förbannat att göra dumma saker. Därför måste man "bygga bort" onödiga farligheter som tex skymda korsningar.
 
För att tågen skall funka, så höjs hastigheten från 200 till 400. Och bilar skall gå i 40. Bara frihetsbegränsningen blir större för bilister. Och "polisgravar" får man stå ut med 24-7, är barnen ute på natten också?.
 
Men åh, det vore väl en fin lösning: bara under de tider barnen är ute behöver häckarna vara klippta så att man ser var man kör, resten av dygnet är det fri fart och häckarna får stå var de vill? Att det är andra bilar, rådjur, cyklister och sådant ute bryr vi oss inte om, det är BARA barn som inte begriper att gatan inte är en lekplats det handlar om?

Nä, skärpning. Polisen har inget med fri sikt och häckar att göra, inte heller tåg.
 
Rimliga hastighetsgränser är inte samma som fri fart.
 
400 är detsamma som fri fart....

Att köra så snabbt som 40 i ett villaområde med smala vägar och häckar ända ut i kanten är vansinne även om alla föräldrar håller sina barn inlåsta
 
Hur högt sitter ögonen på en bilförare? Hur låg måste grönskan vara för att se ett barn på trehjuling i tid?
För mig är grönskan bara en typ av farthinder.
 
Som sagt, för mig handlar det mer om att inte krocka med en mötande bil i 40 km/h. Jag vet vilka hus barnen bor i, men jag vet inte när folk kommer körande från jobbet/till ICA och vilka som genar i kurvan med den fem meter höga tujahäcken eller inte.

Tjafset om att gatan inte är en lekplats är inte relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.