I det system jag jobbade med användes POE mest tack vare att det är ett standardiserat protokoll, det skickas ingen ip-data över kabeln. De kunder som installerar det ersätter WLAN med den här 4G-lösningen för att få högre kapacitet och möjliggöra handover till övriga nät.
Oavsett standard så finns det behov av kunna skicka data via tråd till en basstation.
 
Ok, formulerar om mig till "...om man inte samtidigt behöver köra något slags protokoll" :)
 
-MH- skrev:
Ok, formulerar om mig till "...om man inte samtidigt behöver köra något slags protokoll" :)
Jo, de tänker kanske styra enskilda lampor via ethernet, känns bakvänt när det finns radiolösningar...
 
Ok, du tänker så. Jo, det kanske kan vara nåt. IP-styrda lampor, vad är set för värld vi lever i! ;)
 
tommib skrev:
Det var ju inte någon lysande (jaja) idé. Alldeles oaktat om det går att köra LED-belysning på din Cat6 så bör du absolut inte lägga på 230V. Isoleringen på kabeln är helt enkelt inte specificerad för att klara det.
Jo, det är den faktiskt. Eller rättare, det är lite mer komplicerat. De flesta tillverkarna specar 300V RMS enl. UL. Många tillverkare testar dessutom par-par eller par skärm (om förekommande) med någonstans mellan 1000V och 1500V beroende på. (Har faktiskt inte hittat kravet i specen i hastigheten). Så specen är betydligt striktare än man kan tro.

Så även om isoleringen är alldeles för tunn ur elsäkerhetshänseende för att köra 230V kontinuerligt, så har kabeln antagligen överlevt ett kortare test med den spänningen. Dvs TS kan nog lugnt köra sina LED lågspänningslampor vidare. Att man föreskriver en viss isolationstjocklek vid vissa spänningar har mer med mekaniska egenskaper och skador vid installationen att göra, och inte så mycket med risken för ett elektriskt genomslag om isoleringen är hel och felfri.

Det man skall vara försiktig med här är ju ström. Det tål en dylik kabel öht inte mycket av. Och med 230V och en "vanlig" säkring, så blir det fort fel. Så det är ju det främsta skälet till att se till att ingen av misstag kan koppla in den här kabeln på något annat än vad den är tänkt till.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.