T
A Arnodt skrev:
Vi byggde själva solcellsanläggningen och hade en elektriker som kopplade in växelriktaren.
Vi kollade in på specialforumet på projekt. Finns bra beskrivna projekt för betongpannnetak och takpanneplåttak(simulerade pannor).
Står också vart material kan skaffas och man får hjälp av leverantör hur man kan göra. Är man en smula händig går det nog utan större problem att bygga.
[länk]
Tack -
Har kollat detta nu och det är lite för stort projekt med mig..

Har funderat på Eon, någon som har erfarenhet av dom som leverantör?
Dom kommer iaf inte att konka under garanti-tiden..
 
T turbo100 skrev:
Tack -
Har kollat detta nu och det är lite för stort projekt med mig..

Har funderat på Eon, någon som har erfarenhet av dom som leverantör?
Dom kommer iaf inte att konka under garanti-tiden..
EON var av 10 offerter jag tog in näst dyrast.
Mer än så vet jag inte om dem. Bara nått att ha i åtake iaf
 
Eoff kränger nog bara solcellsanläggningar, men monterar dem troligen inte själva, utan det gör annan firma. Troligen är det en lokal solcellsfirma som monterar. Kontakta en lokal solcellsfirman istället!
Eoff är nog enbart en extra fördyrande mellanhand som ska tjäna. Därför har Eoff dyrt pris. Det är också märkligt att Eoff säljer solcellsanläggning som ju är en elproduktionsanläggning och därmed konkurrerar sedan med Eoff. Eoff kommer alltså att sälja mindre elström till sin kund i Eoffs-elnät.
 
Redigerat:
T
Hej, tänkte följa upp tråden ifall någon undrar vad som hände..

Eon's kalkyl funkade inte efter att markpersonalen varit och mätt upp mitt hus (ursprungsplanen var att ha paneler på mina uthus men det har ändrats pga växtlighet jag vid närmare eftertanke inte ville ta ner så det blir paneler på huvudbyggnaden som dock har mycket kupor och vinklar ala 1850-stil, Eon's sattelitprojektering sa 13 paneler som jag accepterade men det visade sig bara 9 fick plats pga mitt taks vinklar och vrår).
En annan projektör var mer flexibel och installerar på båda södertak samt båda stora takkupor i ost & väst riktning så 3 väderstreck,

Det blir totalt 20 paneler:
  • 8 på två takhalvor direkt i söder
  • 6 mot Ost
  • 6 mot väst
Takvinkel ca 13 grader i alla riktningar.
Det två södertaken kommer ha något olika intensitet över dygnet då en kupa skiljer dom åt..

För SEK 9k "uppgraderade" jag till SolarEdge med optimerare så skillander i vinklar/väderstreck ska inte vara några problem samt systemet ger mig full insyn i panelernas effektiviet - rätt eller fel diskuteras ju ivrigt på nätet men jag kör på Solar edge.
 
T turbo100 skrev:
Hej, tänkte följa upp tråden ifall någon undrar vad som hände..

Eon's kalkyl funkade inte efter att markpersonalen varit och mätt upp mitt hus (ursprungsplanen var att ha paneler på mina uthus men det har ändrats pga växtlighet jag vid närmare eftertanke inte ville ta ner så det blir paneler på huvudbyggnaden som dock har mycket kupor och vinklar ala 1850-stil, Eon's sattelitprojektering sa 13 paneler som jag accepterade men det visade sig bara 9 fick plats pga mitt taks vinklar och vrår).
En annan projektör var mer flexibel och installerar på båda södertak samt båda stora takkupor i ost & väst riktning så 3 väderstreck,

Det blir totalt 20 paneler:
  • 8 på två takhalvor direkt i söder
  • 6 mot Ost
  • 6 mot väst
Takvinkel ca 13 grader i alla riktningar.
Det två södertaken kommer ha något olika intensitet över dygnet då en kupa skiljer dom åt..

För SEK 9k "uppgraderade" jag till SolarEdge med optimerare så skillander i vinklar/väderstreck ska inte vara några problem samt systemet ger mig full insyn i panelernas effektiviet - rätt eller fel diskuteras ju ivrigt på nätet men jag kör på Solar edge.
Hej
Funderar på att köpa solceller och är nyfiken på hur det har blivit (än så länge)?
Verkar merkostnaden för optimerare vara värd sin peng?
Vilken leverantör blev det?
 
D DanielAdelin skrev:
Hej
Funderar på att köpa solceller och är nyfiken på hur det har blivit (än så länge)?
Verkar merkostnaden för optimerare vara värd sin peng?
Vilken leverantör blev det?
oxå nyfiken..
 
T
D DanielAdelin skrev:
Hej
Funderar på att köpa solceller och är nyfiken på hur det har blivit (än så länge)?
Verkar merkostnaden för optimerare vara värd sin peng?
Vilken leverantör blev det?
Hej,
Jag har panelerna i olika väderstreck men med flack tankvinkel så man sa att det kan vara bra med optimerare men inte nödvändigt.
Jag köpte till dom för att vara säker och det är bra (och kul) att kunna monitorera alla paneler separat och man behöver inte fundera på om allt är som det ska.
Jag köpte av Svea Solar, dom skötte det hela bra och kablade precis som jag ville ha det, snyggt ner från taket och bra inne oxå - inte bara det lättaste/snabbaste utan som jag ville ha det.
Mycket nöjd med den leverantören!
 
  • Gilla
DanielAdelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.