C
Du kan, mig veterligen, kvitta mot kapitalförluster. Tyvärr räknas ju inte amortering av lån som en förlust 🙃
 
  • Haha
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
A
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
Tyvärr är det kört. Ända sättet att komma runt tillfälligt är att skjuta skatten till en ny bostad. Tyvärr är det katastrof att betala reavinstskatten. Säg att du sålt våren 2022 för 10 msek och betalat 2,2 msek i skatt. Sen sjönk priserna 15% på ett halvår. Hade du sålt 6 månader senare hade du sluppit 300k i skatt.

Du kan heller inte sälja din bostad och köpa en likvärdig om du gjort en stor vinst då det finns ett tak för vad du får skjuta upp, max 666k.

Mao om du som äldre ska flytta från villa till lägenhet måste du köpa något som kostar flera miljoner mindre pga skatten

Av denna anledning blir det låg rörlighet på bostadsmarknaden. Faktum är att endast Portugal har skatt på försäljning av din bostad utöver Sverige i hela europa.
 
  • Wow
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Vet inte vilka regler som gäller men jag vet om man bygger ett hus på en tomt och huset blir dyrare än tidigare boendet så får man flytta med sig vinsten, köper du sen ytterligare ett nytt boende så får du skatta ut det första boendet. Du ”lånar” utan utan ränta numera, skatten till det nya boendet.
Max 666k vinst får flyttas dock. Bor man i Sthlm med den utveckling som varit slår de flesta över den.
 
H
Clarken37 skrev:
Max 666k vinst får flyttas dock. Bor man i Sthlm med den utveckling som varit slår de flesta över den.
Det beror ju på hur vinstskatten är, har du en vinstskatt på 1 miljon så är det som gäller. Sen beror det ju på vad nya boendet kostar. Har aldrig hört av Skatteverket eller läst om att det finns en begränsning. Har du något skriftligt som styrker dina uppgifter?
 
A
H HEM2121 skrev:
Det beror ju på hur vinstskatten är, har du en vinstskatt på 1 miljon så är det som gäller. Sen beror det ju på vad nya boendet kostar. Har aldrig hört av Skatteverket eller läst om att det finns en begränsning. Har du något skriftligt som styrker dina uppgifter?
Vinstskatten är 22%. Du får skjuta på en vinst på max 3 msek per hushåll. 22% av 3msek är 666k. Detta oavsett vilken bostad du köper.

Mao om du har en vinst på 6 msek måste du betala 666k i skatt och 666k kan föras in i den nya bostaden.

Detta tak är per hushåll och inte individuell (beskattning fungerar ju så att den alltid görs på det sättet som gagnar staten)

uppskovet är också ackumulerat för alla bostäder. Inte per bostad. Dvs om du och partnern har uppskov sedan tidigare läggs dessa i gemensam pott där 3 msek i vinst (666k i skatt) är max.

Lite snårigt på skatteverket att hitta. Men du kan läsa här

https://www.erikolsson.se/bostadsguiden/kopa--salja/reavinstuppskoven-blir-kostnadsfria/
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Vinstskatten är 22%. Du får skjuta på en vinst på max 3 msek per hushåll. 22% av 3msek är 666k. Detta oavsett vilken bostad du köper.

Mao om du har en vinst på 6 msek måste du betala 666k i skatt och 666k kan föras in i den nya bostaden.

Detta tak är per hushåll och inte individuell (beskattning fungerar ju så att den alltid görs på det sättet som gagnar staten)

uppskovet är också ackumulerat för alla bostäder. Inte per bostad. Dvs om du och partnern har uppskov sedan tidigare läggs dessa i gemensam pott där 3 msek i vinst (666k i skatt) är max.

Lite snårigt på skatteverket att hitta. Men du kan läsa här

[länk]
Ja, det står.
Även gamla reavinstuppskov blir kostnadsfria från och med inkomståret 2021. Samtidigt infördes ett maxbelopp för hur stora uppskov man får göra 1 juli 2020. Sedan dess får man inte göra reavinstuppskov på mer än maximalt 3 Mkr, oavsett hur mycket reavinst man gör när man säljer, och hur mycket den nya bostaden man köper istället kostar.

Detta ser jag som vinstskatten. Det är ju vinstskatten man kan få uppskov med.
Se nedan.
Under ovan text står det:
Det maximala uppskovsbeloppet på 3 Mkr är per bostad. För en individuell ägare blir taket 3 Mkr multiplicerat med ägarandelen. Äger man 50% av en bostad blir det maximala uppskovet 1,5 Mkr per person.
 
Redigerat:
Clarken37 skrev:
Vinstskatten är 22%. Du får skjuta på en vinst på max 3 msek per hushåll. 22% av 3msek är 666k. Detta oavsett vilken bostad du köper.

Mao om du har en vinst på 6 msek måste du betala 666k i skatt och 666k kan föras in i den nya bostaden.

Detta tak är per hushåll och inte individuell (beskattning fungerar ju så att den alltid görs på det sättet som gagnar staten)

uppskovet är också ackumulerat för alla bostäder. Inte per bostad. Dvs om du och partnern har uppskov sedan tidigare läggs dessa i gemensam pott där 3 msek i vinst (666k i skatt) är max.

Lite snårigt på skatteverket att hitta. Men du kan läsa här

[länk]
Ja denna skatt (enligt mig) känns både onödig och orättvis för gemene man. Förstår ju att man beskattar för att ta skatt av de som spekulerar i fastigheter, men å andra sidan, så bör det gå att lägga en gräns hur många bostäder över viss tid som kan säljas utan skatt. Eller enklare att säga att du får återinvestera dem i nytt projekt så länge du äger det själv, sen oavsett om det är att byggga nytt, rusta eller bara fixa trädgård. Sen sätta tidsgräns på det kanske, annars blir det skatt
 
A
H HEM2121 skrev:
Ja, det står.
Även gamla reavinstuppskov blir kostnadsfria från och med inkomståret 2021. Samtidigt infördes ett maxbelopp för hur stora uppskov man får göra 1 juli 2020. Sedan dess får man inte göra reavinstuppskov på mer än maximalt 3 Mkr, oavsett hur mycket reavinst man gör när man säljer, och hur mycket den nya bostaden man köper istället kostar.

Detta ser jag som vinstskatten. Det är ju vinstskatten man kan få uppskov med.
Se nedan.
Under ovan text står det:
Det maximala uppskovsbeloppet på 3 Mkr är per bostad. För en individuell ägare blir taket 3 Mkr multiplicerat med ägarandelen. Äger man 50% av en bostad blir det maximala uppskovet 1,5 Mkr per person.
Så tolkade jag det också först men om du ringer till skatteverket eller provar några av deras vinstkalkyler så märker du snabbt att uppskovbeloppet är själva vinsten (3 msek) skatten på vinsten är 22%. Mao är maximal skatt du kan skjuta på 666k och maximal vinst 3msek.

Det maximala uppskovet två personer kan göra gemensamt är 3 msek. Det är alltså per hushåll och inte individ som taket beräknas

Ring skatteverket på måndag så kommer de säga exakt detta till dig.
 
A
N Nygge72 skrev:
Ja denna skatt (enligt mig) känns både onödig och orättvis för gemene man. Förstår ju att man beskattar för att ta skatt av de som spekulerar i fastigheter, men å andra sidan, så bör det gå att lägga en gräns hur många bostäder över viss tid som kan säljas utan skatt. Eller enklare att säga att du får återinvestera dem i nytt projekt så länge du äger det själv, sen oavsett om det är att byggga nytt, rusta eller bara fixa trädgård. Sen sätta tidsgräns på det kanske, annars blir det skatt
Bara göra som alla andra europeiska länder. Beskatta vinst på boenden som inte är primära.

Det sjuka med detta är ju också inflationen. Säg att din bostad stiger i värde över 20 år i takt med inflationen så tas ju ingen hänsyn till detta när du säljer. Mao är den reala skatten betydligt högre än 22%
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
H
N Nygge72 skrev:
Ja denna skatt (enligt mig) känns både onödig och orättvis för gemene man. Förstår ju att man beskattar för att ta skatt av de som spekulerar i fastigheter, men å andra sidan, så bör det gå att lägga en gräns hur många bostäder över viss tid som kan säljas utan skatt. Eller enklare att säga att du får återinvestera dem i nytt projekt så länge du äger det själv, sen oavsett om det är att byggga nytt, rusta eller bara fixa trädgård. Sen sätta tidsgräns på det kanske, annars blir det skatt
Det finns, du måste köpa ett nytt hus hus inom 2 år, räknas från 1/1 år 1 oavsett om du säljer det 31/12 år ett. Köper du hus 3 måste vinstskatten för hus 1 betalas, så du man inte hålla på att köpa eller bygga hus på löpande och ha uppskov för flera vinstskatter samtidigt.
Dock kan du beviljas ett mellanboende inom dessa 2 år, vad det innebär i detalj kan Skatteverket ge information om.
 
A
H HEM2121 skrev:
Det finns, du måste köpa ett nytt hus hus inom 2 år, räknas från 1/1 år 1 oavsett om du säljer det 31/12 år ett. Köper du hus 3 måste vinstskatten för hus 1 betalas, så du man inte hålla på att köpa eller bygga hus på löpande och ha uppskov för flera vinstskatter samtidigt.
Sen är ju som sagt maxbeloppet man får skjuta på 666k så du slår ju i det taket väldigt fort om du spekulerar.

Förstår dock hur du tänker, jag tänkte exakt likadant initialt. Man tror ju ofta inte på hur sjukt skattesystemet verkligen är..

Gör en fiktiv beräkning här på typ 10 msek så ser du;

https://skatteverket.se/privat/fast...adsforsaljning.4.4a4d586616058d860bc5131.html
 
Redigerat av moderator:
H
Clarken37 skrev:
Sen är ju som sagt maxbeloppet man får skjuta på 666k så du slår ju i det taket väldigt fort om du spekulerar.

Gör en fiktiv beräkning här på typ 10 msek så ser du;

[länk]
Det är ett maxbelopp på 3 miljoner, vilket står i texten, i andra stycket.
 
H
Clarken37 skrev:
Så tolkade jag det också först men om du ringer till skatteverket eller provar några av deras vinstkalkyler så märker du snabbt att uppskovbeloppet är själva vinsten (3 msek) skatten på vinsten är 22%. Mao är maximal skatt du kan skjuta på 666k och maximal vinst 3msek.

Det maximala uppskovet två personer kan göra gemensamt är 3 msek. Det är alltså per hushåll och inte individ som taket beräknas

Ring skatteverket på måndag så kommer de säga exakt detta till dig.
Har haft ingående samtal med Skatteverket tidigare och inget nämndes om ett tak. Har du provat t.ex. vinst 6 miljoner?
 
Clarken37 skrev:
Tyvärr är det katastrof att betala reavinstskatten. Säg att du sålt våren 2022 för 10 msek och betalat 2,2 msek i skatt. Sen sjönk priserna 15% på ett halvår. Hade du sålt 6 månader senare hade du sluppit 300k i skatt.
Vad är problemet med det?
Clarken37 skrev:
Faktum är att endast Portugal har skatt på försäljning av din bostad utöver Sverige i hela europa.
Då har man i stället en klart högre fastighetsskatt. Tycker du att det är så mycket bättre?
 
A
H HEM2121 skrev:
Det är ett maxbelopp på 3 miljoner, vilket står i texten, i andra stycket.
Maxbeloppet är 3 msek i vinst. Skatt på vinsten är 22% dvs 666k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.