E
Mitt tips är att du frågar hantverkaren som du anlitar så får du säkerligen ett bättre svar än alla gissningar här.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
epw skrev:
Mitt tips är att du frågar hantverkaren som du anlitar så får du säkerligen ett bättre svar än alla gissningar här.
Jo självklart, men det är helg nu. Sen vill man ha lite kött på benen om man själv inte är kunnig inom området.
 
SueCia skrev:
De gånger jag sett snickare spika bärläkt så har dom gjort det med spik som är lång nog att gå igenom både bär och ströläkt och en liten bit i råsponten. Beror kanske på hur tjock läkt man använder också iofs.
Man spikar inte in hela spiken om man ska ta bort läkten, dessutom ett hål under ströläkten spelar ingen roll.
 
Renoverat hus med delvis färdigställd takkonstruktion och undervattensskydd omgärdat av byggnadsställningar.

Så ser stora taket ut nu,så den överlappande brädan i mitten är nu borta. Så den var nog bara där så de kunde få ut duken.
 
Takstolar och reglar för takkonstruktion på "Lilla taket" med synlig skorsten i bakgrunden.

Lilla taket
 
Det ser helt OK ut tycker jag (y)

(Fan att man alltid skall gå och oroa sig i onödan)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det ser helt OK ut tycker jag (y)

(Fan att man alltid skall gå och oroa sig i onödan)
Jag tycker att det är jobbigt att man jämt måste oroa sig, att man inte bara kan lita på hantverkare. 😟 Man hör så många som fuskar och gör fel.
 
Nallis skrev:
Jag tycker att det är jobbigt att man jämt måste oroa sig, att man inte bara kan lita på hantverkare. 😟 Man hör så många som fuskar och gör fel.
Man kan inte grunda allt på hörsägen. Kollar man referenser osv brukar det fungera bra. Framförallt måste dom ju få börja innan man börjar oroa sig. Skriva här direkt brukar skapa mer oro. Men här får man även bra hjälp när det verkligen gått fel.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur ser ränndalarna ut, alltså i skarven mellan taken? Där borde det ligga en ränndalsplåt, som brukar monteras innan man sätter läkt, Läkt skall gå ut lite över plåten.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
hempularen skrev:
Hur ser ränndalarna ut, alltså i skarven mellan taken? Där borde det ligga en ränndalsplåt, som brukar monteras innan man sätter läkt, Läkt skall gå ut lite över plåten.
Ingen plåt. Det trodde jag man gjorde sist så det har jag inte oroat mig över ännu.
Innan låg plåten synlig,så trodde den skulle det.
El menar du att man lägger en under läkten och sen en över?

Jag kan ta bild
 
Plåten kommer dom lägga "uppvikt" på läkten. Inget att oroa sig för det heller.
 
Det är ju ganska troligt att snickarna läser det här och känner igen "sitt" tak.

Prata med dom i första hand. Fortsätt gärna att lägga in bilder och info om bygget.
 
hempularen skrev:
Hur ser ränndalarna ut, alltså i skarven mellan taken? Där borde det ligga en ränndalsplåt, som brukar monteras innan man sätter läkt, Läkt skall gå ut lite över plåten.
Det är väl vanligt att man lägger ränndalsplåten med vingar ovanpå bärläkten, och sedan nedvinklad så den ligger direkt mot takpapp/råspont i själva vinkeln.

Då ser den ut så här ungefär:
Röd ränndalsplåt med vingar designad för montering på bärläkt och takpapp/råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag misstänker att det gör att vattnet håller sig på plats bättre än om det vore en traditionell plåt.
 
Jag pratar ju såklart med dem. Men vet man inte själv så kan dem ju säga vad som,fast det inte är korrekt. Jag påstår inte heller att dem gör något fel. Jag tycker det är intressant att lära sig och så kan det ju finnas olika sätt att göra på. Vissa bättre/snyggare än andra.

Nu är vi inne på vindskivor och jag kan inte minnas hur det såg ut innan.
Så jag vet inte om det är snyggaste lösningen el om det finns andra sätt. Jag tycker det är lite fult :p
 
Nallis skrev:
...
Nu är vi inne på vindskivor och jag kan inte minnas hur det såg ut innan.
Så jag vet inte om det är snyggaste lösningen el om det finns andra sätt. Jag tycker det är lite fult :p
Vad är fult?
Nu verkar du vara inne på vindskivor. Bild tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.