Om vi förutsätter att norr är uppåt på bilden ?? och det varit min "tomt" så hade jag inte lagt mitt hus så nära grannens gräns oavsett om dom ska bygga eller ej.

Jag hade nog lagt huset så att jag fått lite mer "trädgård" på södersidan och då hade jag automatiskt kommit lite längre ifrån eventuella byggnader på grannens tomt.

Har ni övervägt den möjligheten?
 
roland53 skrev:
Om vi förutsätter att norr är uppåt på bilden ?? och det varit min "tomt" så hade jag inte lagt mitt hus så nära grannens gräns oavsett om dom ska bygga eller ej.

Jag hade nog lagt huset så att jag fått lite mer "trädgård" på södersidan och då hade jag automatiskt kommit lite längre ifrån eventuella byggnader på grannens tomt.

Har ni övervägt den möjligheten?
Ja, det har vi ju tänkt förstås, men eftersom att det blir blåsigare och blåsigare ju längre ut på åkern vi kommer så vill vi placera huset så att vi får så mycket lä som möjligt. Dessutom ska vi bygga stall, hagar och större garage framför huset och vill ha så mycket mark som möjligt att nyttja till det. Baksidan av vårt hus hamnar i ständig skugga pga solens läge och skogen runt omkring, så allt bakom vårt hus blir egentligen värdelöst.

Hade vi fått köpa marken bakom vårt hus hade vi placerat huset ännu längre in mot skogskanten.
 
Syftet med tråden är egentligen att försöka utreda hur stor risken är att vi får en närliggande granne bakom oss, som dessutom vill använda sig utav våran väg och dra en egen väg förbi vår tomt. Det är en risk som vi är medvetna om och är beredda att ta.
 
Stall, skrev du. Då måste du väl ha någon form av gödselanläggning.

Den kan ju ligga nära grannens gräns............:cool:
 
catherineb skrev:
Hade vi fått köpa marken bakom vårt hus hade vi placerat huset ännu längre in mot skogskanten.
bakom skrev du. Svårt för oss att veta vad du betecknar som baksida och vilka väderstreck som gäller... om nu inte norr är uppåt på bilden.:confused:
 
F
Är nog nästan omöjligt att svara på. Är det något jag lärt mig av mina år på byggahus så är det att om utsikt/insyn/avskildhet är viktigt så får man se till att äga eller på annat sätt ha kontroll över den berörda omgivningen.
 
Uppåt är Norr på bilden!
 
Kan det vara ett alternativ för er att köpa marken grannen planerar att stycka av? Då har ni ju löst ev framtida problem.
 
kallun skrev:
Kan det vara ett alternativ för er att köpa marken grannen planerar att stycka av? Då har ni ju löst ev framtida problem.
Det har redan föreslagits några gånger, TS skriver också att dom föreslog det till grannen från början, innan grannen hade nämnt något om den biten mark, när TS föreslog det för grannen så "kom grannen på" att han vill stycka av den markbiten och sälja den till någon annan, därav konflikten.
 
Grannen säljer inte marken till någon annan utan ger den antagligen som en gåva till sin vuxne son.
 
Fel granne så blir det fina nya stallet oanvändbart på grund av allergiska barn.
Jag "tycker" din granne är otroligt ogin och fräck med snudd på psykopatiska drag att inte se till vad andra människor vill ha, lugn och ro.
Att vilja bygga bredvid er bara för att ni gör det är ju ett sjukt beteende.
Men tack och lov lever vi i en fri värld.
Pröjsa för den andra tomten i tid innan grannen lägger ner för mycket pengar och den blir för dyr och konflikten eskalerar okontrollerat.

Jag hejjar verkligen på dig och hoppas det löser sig, och jag förstår hur du känner då jag sitter i liknande sits, fast där har inget hänt på 60 år...................
 
harry73
Jag har fortfarande några frågor och jag tycker att folk är väldig snabb att kalla grannen för psykopat.
Om man tittar på flygfotot, ser man att hela ängen används som ett område, så antingen tar TS svärföräldrar hand om grannens markbit, eller så har båda arrenderat marken till samma person.
Endaste tillgång till grannens markbit är i nuläget över er mark. Om ni styckar av och bygger hus, så att grannens markbit blir avskärmad från omvärlden, då kan den markbiten inte längre användas som idag.
Så att grannen då vill göra något annat med marken, borde vara självklar. Beroende på omständigheter är det även möjligt att grannen är skitsur på er, och igen beroende på omständigheterna kan man förstå det.

Vad kan nu grannen göra med sin markbit?
- sälja till er
- byta mot annan mark som passar honom bättre
- bygga hus på det
- Strunta i marken eller kanske plantera skog

Jag föreslår att ni utgår ifrån att grannen har (eller tror att han har) legitima anledningar att vara sur på er. Ta det som utgångspunkt i en diskussion med grannen över hur båda två kommer att stycka av och hur ni kommer att lösa infarten.
Och försök att komma med kreativa lösningar. När LM blir inblandad för att avstyckningen, kan man också ta med andra gränsdragningar mellan granntomterna osv.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Osannolikt att det idag skulle gå att få bygglov på "granntomten" så nära ån och en slänt ned mot ån. Många skäl troligen olämpligt - markens bärighet/rasrisk, strandskydd, påverkan på vattendraget m.m.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Är det klaralgt att någon av de här tomterna får styckas av överhuvudtaget? Då tänker jag på strandskyddsreglerna.
 
hempularen skrev:
Är det klaralgt att någon av de här tomterna får styckas av överhuvudtaget? Då tänker jag på strandskyddsreglerna.
Enligt kommun finns inget strandskydd här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.