Efter ett tag upptäckte jag att läckan inte verkar vara inne i kranen utan snarare under. Kranen är nog dåligt monterad, märkte det redan när jag flyttade in, och när den glider lite snett börjar det läcka. Så förmodligen behöver jag inte öppna den. Dock är det svårt att komma åt den undertill och jag har inte försökt mig på det än. Återkommer när jag kan bekräfta att det löste problemet
 
Claes Sörmland
Jag tröttnade på droppet och köpte mig en ny Mora:

https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-classic-koksblandare-krom/

Lite bök att få loss den gamla kranens mutter men genom att bygga mig en förlängning till hylsan av ett gammalt kopparrör så löste det sig till slut. Samma förlängning kom också till användning när den nya kranens mutter skulle på plats.
 
Tycker det liknar något biltema sålde för ~10 år sedan?
Hursom, jag hade nog bytt blandare om jag inte får isär den eller hittar delar.
 
Det har blivit värre så jag har gjort ett nytt försök att lösa problemet. Bland annat läcker det nu även från packning i vridreglaget för kallt vatten, kanske för att jag jobbade så hårt med att försöka få loss den tidigare så den sitter löst. Kontaktade en rörmokare som sa att IKEA inte erbjöd reservdelar så man behöver köpa en ny kran, vilket jag läste på annat ställe här på forumet vill jag minnas. Tänkte att det är sorgligt om IKEA har så dålig service, så kontaktade deras kundservice efter att ha kollat deras hemsida igen. Den här gången hittade jag köksblandaren, tror inte jag gjorde det sist jag försökte. Den jag har är närmast identisk med Edsvik. Det ser ut att finnas en mindre designändring på den sammanhållande kroppen i mitten som har fått någon centimeter längre hals. Kundtjänst bekräftade att reservdelar ej finns, ej packning iallafall, och att det förmodligen är svårt att hitta något som passar. Jag kommer inte att köpa en ny köksblandare från IKEA, så mycket är klart.

Jag har haft problem med att lista ut vilken sorts verktyg som behövs för att komma åt muttrarna som sitter väldigt trångt undertill. I monteringsmanualen för Edsvik såg jag ett verktyg som följer med köksblandaren som verkar perfekt för detta, den ser ut som en skruvmejsel men med ett runt ihåligt rör så man kan lossa en mutter som sitter på en lång bult. Jag tänkte ev beställa en sådan för att kunna få loss köksblandaren. Artikelnumner för den och köksblandaren:

126908 verktyg för att lossa mutter
00031841 köksblandaren Edsvik

Såg vidare i bruksanvisningen hur vridreglagen monteras utifrån, så tycker att de borde gå att lossa men tyvärr kunde inte supporten ge något råd kring det, det är inte säkert att de går att öppna. Man borde kunna öppna om man har ett verktyg som greppar tag i de sågtandade räflorna på de små yttersta locken på vridreglagen men de hade ingen koll på vad för slags verktyg det skulle kunna vara. Jag ger nog upp det och byter ut blandaren härnäst, förmodligen med hjälp av rörmokaren. Fast jag hade gärna gjort det själv, får väl se.

Claes, jag fick också syn på Mora Classic när jag letade häromdagen, tror jag skaffar en sådan också.
 
Redigerat:
Hade rörmokare här under förra veckan och fick en ny köksblandare insatt. Passade på att fråga om den gamla, mest av nyfikenhet, och han fick upp den mha något verktyg som grep tag i de små små räfflorna. Bifogar foto. Det ser inte så lätt ut att öppna den vidare och hitta packning.
Demonterad gammal köksblandare med synliga räfflor och delar, inklusive en skruv, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal köksblandare med synliga räfflor och kalkavlagringar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Tack, men det är inte Mora (tror jag). Jag har köpt och installerat en Mora Classic för att ersätta den så jag är rätt säker på att det inte är en sådan. Det är nog den jag skrev ovan från Ikea. Men det är svårt att veta. Ska se om jag kan demontera den enligt din figur, tack för den!
 
C
K Knäppgöken skrev:
Det är nog den jag skrev ovan från Ikea.
Ah, så är det säkert, missade ditt tidigare inlägg. Jäklar vad lik den var Classic, känns som en riktigt kopia.
 
Ja, jag tänker också att de har kopierat den, en billig kopia. Men ska försöka dela upp den framöver så som din bifogade figur visar så det var riktigt bra att få se. Hade tänkt slänga kranen men nu när jag förstått hur den är tänkt att monteras, och förhoppningsvis demonteras, ska jag försöka med det. Det tar emot att slänga saker. Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.