MathiasS skrev:
Ninja, ännu en lösning som låser slutkunden till EN tjänsteleverantör. Om det finns fiber i huset är ju detta den självklara lösningen. Då kan den som vill titta på CD göra det och den som vill ha ViaSat kan titta på det. Och man löser frågan kring telefoni och bredband samtidigt.

Att inte gå på en fiberlösning när det finns fiber i huset borde klassas som kriminellt.
Man låser sig kanske inte till en lev men en teknik.
Ville bara påvisa att man inte behöver spendera några pengar över huvudtaget.

Om fiberdistribution av telefon, internet och TV är framtiden kan man ju alltid tvista om men säkert OK dom närmaset åren.
 
JanneL skrev:
Största problemet torde vara att få styrelsen att ta ett beslut att genomföra detta.

Alternativet är ju att lägga fram det som en motion till årsmötet. Röstar en majoritet av de närvarande medlemmarna för förslaget så behöver du inte övertyga styrelsen.
 
Nimajneb skrev:
Man låser sig kanske inte till en lev men en teknik.
Ville bara påvisa att man inte behöver spendera några pengar över huvudtaget.

Om fiberdistribution av telefon, internet och TV är framtiden kan man ju alltid tvista om men säkert OK dom närmaset åren.
Om du tänker dig att inte betala något så blir du nog låst, hur du än vänder och vrider på det....

Att en fiber är en framtidssäker kanal för distribution av tele/internet/tv är inte mycket att tvista om, det är en självklarhet. Däremot kommer det förstås finnas alternativ som i vissa fall kommer vara attraktiva. Mest sannolikt är ju att mobila alternativ kompletterar snarare än ersätter.
 
MathiasS skrev:
Om du tänker dig att inte betala något så blir du nog låst, hur du än vänder och vrider på det....

Att en fiber är en framtidssäker kanal för distribution av tele/internet/tv är inte mycket att tvista om, det är en självklarhet. Däremot kommer det förstås finnas alternativ som i vissa fall kommer vara attraktiva. Mest sannolikt är ju att mobila alternativ kompletterar snarare än ersätter.
1. Förhandlingsfråga samt att infrastrukturen är billig och enkel och definitivt framtidssäker.

2. Visst är fibernäten användbara 5-10 år framåt MEN det betyder inte att det är rätt teknik att satsa på idag om man ska bygga infrastruktur. ... För 5 år sedan var jag jätteglad att jag kunde få 9,6kb mobilt och WiFi spots var lika vanliga som isbjörnar på Stockholms gator.

Mao Infrastruktur som är svårskalbar är dödsdömd.
 
Gå inte på comhems erbjudande om att ta deras installation, de äger då nätet och ni kan inte byta operatör.
Dra in ett eget nät i fastigheten till varje längehet, sen kan ni kontakta olika operatörer för att hänga på det.

Det finns olika sätt att göra det på det vanligaste är kopparnät, till varje lägenhet, men det finns lösningar där fiber dras rätt in i lägenheten.

Min mor har en sådan lösning i hennes hsbförening.
 
Nimajneb skrev:
2. Visst är fibernäten användbara 5-10 år framåt MEN det betyder inte att det är rätt teknik att satsa på idag om man ska bygga infrastruktur. ... För 5 år sedan var jag jätteglad att jag kunde få 9,6kb mobilt och WiFi spots var lika vanliga som isbjörnar på Stockholms gator.

Mao Infrastruktur som är svårskalbar är dödsdömd.
Jag tyckte det var nog pratat i denna tråd men när Andy lyfte tråden läste jag ditt inlägg igen. Om inte fiber skulle vara rätt att satsa på idag, vad ser du då för alternativ att bygga med idag? Jag ser inga.

Och varför skulle inte fibernätet vara användbart om säg 20 år? Kapaciteten i näten (fiber som accessnät) kommer ju inte bli ett problem eftersom det redan idag finns outnyttjade tekniker för att köra mångdubbelt fortare än bara någon gigabit.
 
Och det man måste komma ihåg när det gäller fibernät är att man för det mesta drar slang som man sen fyller med fiber. Den slangen kan man använda till nått annat om det skulle behövas men vi har idag 10 gbit på fiber och med våglängdsutrustning kan man klämma in ett flertal förbindelser i samma fiber. Dessutom finns det plats för fler par i samma slangar.

Därmed anser jag att fibern är den lösning som ger bäst möjligheter för framtiden bland de lösningar jag känner till. LTE/4G får inte tillräckligt med frekvensutrymme för att kunna räcka till. Helt enkelt för många som ska dela på för lite kapacitet.
 
Fiber och koppar kommer fortfarande kunna fungera som ett komplement till trådlös kommunikation.
Jag bygger hela mitt resonemang på att extrapolera 2000-talets utveckling inom trådlös kommunikation på alla kanter.
Att det även nu laboratorie testas trådlös 240V distribution gör ju att man tvingas släppa alla hämningar när det kommer till trådlöst.

3G, Bluetooth och WiFi -n var ju science fiction för 10 år sedan.
 
Vem som kompletterar vem kan alltid diskuteras. Fiber har framtiden för sig som accessmetod fram till fastigheter då den i detta sammanhanget endast är i sin linda. Det kommer under nästa 10-års period fortsätta att göras stora investeringar men då med fokus på tätorter. Mobila lösningar kommer att förekomma parallellt men mera med fokus på "enanvändarlösningar".
Själva har vi båda alternativen.
Utan ett väl utbyggt fibernät så kan inte t.ex. det nya 4G nätet byggas och lite slavigt kan man kalla 4G för kvartersnät utifrån täckningsförmåga. Och börjar vi få ut fiberkanalisering i kvartersnivå så är steget inte långt till att erbjuda fiberanslutning till enskilda hushåll som önskar högra kapacitet än t.ex. 4G och de som är nöjda med en mobillösning väljer den.
Vill du kunna streama HDTV och motsvarande kvalite på film OnDemand tlll hemmet och kanske flera TV så är det fiber som gäller, även om det nu kommer nya kodningar som sänker kapacitetsbehovet.
 
Anders, du är lite fast i "Facit tänk" här.

"Jag är i fiberbranschen och vi ska satsa si-o-så"

Den dominerande tekniken idag för tex video är ju narurligtvis i luften även HD.

Den dominerande telefontekniken är .......trådlös...

Den dominerande tekniken för internet är......trådad (lokalt koppar) men även här så tar ju den trådlösa mer o mer av marknaden

Har väldigt svårt att se att utvecklingen går mot trådad infrastruktur.
 
Snailman
Jag har däremot väldigt svårt att se trådlöst som nåt vidare alternativ då det alltid är mycket långsammare än icke trådlöst och så lär det väl alltid förbli...
 
Beror ju lite ibland är det trådlös eller inget.

Sen är det skillnad på en radiolänk för 300 tusen och en trådlös router köpt i elektronikhandeln.
 
Snailman skrev:
Jag har däremot väldigt svårt att se trådlöst som nåt vidare alternativ då det alltid är mycket långsammare än icke trådlöst och så lär det väl alltid förbli...
Hastigheten borde väl passa ditt nick....:D

Hastigheten trådlöst vs trådat kommer för internet fortsätta ligga 6-8år bakom, men infrastruktursbyggen i kabel har en payoff oftast på 25 år och det är en riskfylld investering. 3's symbolik med att slita bort kablarna är nog närmare än vad vi tror idag.

Mångas ambition är att så bli av med så mycket sladd som möjligt då det bara begränsar möjligheterna. Min lilla dator jag har i knät nu har nog inte ens ethernet port....
 
Nimajneb skrev:
Anders, du är lite fast i "Facit tänk" här.
"Jag är i fiberbranschen och vi ska satsa si-o-så"
Den dominerande tekniken idag för tex video är ju narurligtvis i luften även HD.
Den dominerande telefontekniken är .......trådlös...
Den dominerande tekniken för internet är......trådad (lokalt koppar) men även här så tar ju den trådlösa mer o mer av marknaden
Har väldigt svårt att se att utvecklingen går mot trådad infrastruktur.
Jo det kan ju man tro av mina argument, men tänk om det råkar vara så att det är tvärt om :) Att jag arbetar med operatörer och leverantörer, så att jag vet hur man bygger och realiserar olika kommunikationslösningar både i mark och luften?
Utan en fiberinfrastruktur kan du glömma allt vad 4G heter. Det som många operatörer har problem med är kapaciteten ut till sina noder/basar för mobil datakom.
Nä, det kommer att fortsätta byggas accessnät även med fiber i tätorterna och med det kommerman även att kunna erbjuda 4G mobil data, inget utesluter det andra.
 
Anders, jag tror eg att vi säger samma sak. råden handlar om att det kostar en kvarts mille att dra om kabel i ett hus där jag förordar andra lösningar.
Talar vi däremot om att dra kabel mellan London-NYC, London-Fjollträsk, Fjollträsk-Rinkeby så är jag helt med på banan.
Eftersom det inte finns någon ekonomi att dra fiber till majoriteten av Sveriges fastigheter så kommer fiber alltid att ses som ett komplement som undantagsvis är tillgängligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.