nzsc
1 123abc skrev:
Om det inte är någon stans på det undre gångjärnet att den är inklämd så brukar det gå att slå ut tappen som sitter i den undre gångjärnshalvan.
Det är inte falsade gångjärn utan du kan lätt köpa nya gångjärn om du har sönder dom, det är inte speciellt dyra.
Det utanpåliggande låset ser inte ut att användas på denna dörren, dels sitter medbringaren ett halvt varv annorlunda samt verkar det främre fästet nerslaget så man inte fastnar och förstör kläder.
Om du ska förstöra gångjärnen så finns det enkla sätt antingen så kapar du av pinnen om du kommer åt eller kapar längs med gångjärnet utan att skada resten eller så tar man en gångjärnsriktare och "justerar" tills metallen mattas och brister (beroende på utrymme och hur de sitter fast kan detta lämna märken samt skada gångjärnets infästning, det är mer tjuvar som gör så).
Jag rekommenderar att du testar knackar ur tapparna först, det brukar inte krävas så mycket innan den övre halvan är fri från tappen.
Jag hade öppnat på annat sätt om jag varit hos kund men lämnar alternativ som du själv kan utföra.
Nu har jag gjort som du sagt. Nämligen knackat ut undre låssprintar både uppe och nere. Men jag kan ändå inte få ut dörren :(
What to do?
 
Redigerat:
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
nzsc
Bifogar lite bilder.
 
  • Vit dörrkarm med en dörrgångjärn som är ojämnt monterad och har skador kring fästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrgångjärn i behov av underhåll med synliga slitage och smuts mot dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet dörrgångjärn med flagande färg på en vitmålad dörr och brun dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller i en gammal dörrknopp med avskalad färg vid en bristfälligt målad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det något bakkantsbeslag eller karmstift?
Du kan känna efter med något som passar i springan mellan dörr och karm om du inte ser med ögonen, bara föra längs med springan och känna om det sitter något där.
Om de sitter karmstift genom gångjärnen är det lite svårare att känna efter men det går även det och det är lättare nu när tapparna är utslagna.
Om något tar emot så måste det identifieras så du vet om det är dörren eller något beslag som hindrar.
Har du lyft lite samtidigt som du försökt lyfta ut dörrbladet i bakkant?
 
Den goda nyheten är att sprintarna går att knacka tillbaka. Den dåliga är att dörren kan vara stiftad.

Med ett bladmått kan du lokalisera var stiften sitter. Med en tunn kapskiva går de att såga av. Går inte det blir det nödvändigt att ge sig på låssidan istället.
Har inte erfarenhet av att borra ur Kaba-cylindrar. @123abc kanske har något att säga om det.

Mvh Findus

PS:tvåa på den :). DS
 
nzsc
Gamla hederliga kofoten löste problemet :rofl:
Blev dock inga skador. Tog det försiktigt och böjde dörrbladet utåt. Funkade fint.

Men märker att det invändigt utanpåliggande låset kärvar och har sett bättre dagar.
Får väl byta ut det med något annat lämpligt helt enkelt.

Stort tack för hjälpen allihop! Ett speciellt tack till @123abc och @findus42!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Då var det bara dörrbladet som stretade emot lite.
Bra att du fick upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.