Jag har lagt spårade golvspånskivor med värmeplåtar och slang. Men plåtarna bottnar i spåren. Det blir en förhöjning precis runt slangen. Dvs det går inte att få ner plåtarna mer. Och det är oroväckande mycket höjdskillnad (se film nedan).

Det är skivor för 16mm-slang. Slangen är 16mm. Plåtarna är för 16mm-slang. Jag har dammsugit supernoga innan jag monterade plåt och slang. Och det här verkar förekomma på precis hela golvytan.

Då min avsikt är att lägga golvet (15mm 3-stav) parallellt med slingorna så känns det här verkligen oroväckande. Ojämnheten är ju i alla avseenden större än vad golvtillverkaren föreskriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lägg ut ditt golv över en del golvspån och klicka ihop de, titta sen hur mycket det igentligen påverkar. Troligtvis ingenting du lär märka.
 
Betänk att golvet ska läggas parallellt med slangarna.
 
Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
Betänk att golvet ska läggas parallellt med slangarna.
Ja? Jag har gjort samma hemma inga problem då hade jag även en del ojämnheter.

Som sagt, lägg ut en del kvm golv och testa gå på de och se va du tycker
 
Hmmm, lägga ut lite golv och kola hur det blir. Det kan jag ju göra. Men frågan är väl hur golvet är om ett eller två år. Det är 65 kvadrat med platsmålade snickerier. Det vill man inte riva i onödan.

Avståndet mellan slingorna är ju 200mm. Bredden på "parkettplankorna" är också 200mm. Så parkettskarven kommer hamna på samma ställe relativt den här åsen för varje parkettplanka. Jag har infallande ljus från sidan. Det känns ju som en överhängande risk att golvet blir vågigt.

Och hur är det med golvtillverkarens krav på underlaget. Är det helt plötsligt inget man ska bry sig om? Jag begriper att de tagit till ordentligt när de satt upp dessa krav. Men det här är ju också väldig mkt mer ojämnt än deras krav.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hade liknande ojämnheter och tänkte att det inte skulle vara några problem... Det blev problem, golvet sviktar och man känner att et inte ligger helt plant på vissa ställen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Hade liknande ojämnheter och tänkte att det inte skulle vara några problem... Det blev problem, golvet sviktar och man känner att et inte ligger helt plant på vissa ställen.
Vad gjorde du åt problemet? Och vilka produkter använde du? I mitt fall är skivorna LK Heat Floor. Men slang och plåt är inte LK. Det är ju typiskt att det ska strula när man kombinerar olika fabrikat. Även om det påstås att det ska vara kompatibelt så kommer väl ingen ta ansvar för problemet.
 
K
Du lär väl ha underlagsfoam eller lumppapp mellan? Kan nog hjälpa att ta lite av de värsta vågorna men detta låter som upplagt för problem.
Dock ska du väl varken ha värmeslingor eller flytande golv under platsbyggda möbler hoppas jag!
 
Det finns inga platsbyggda möbler med i bilden.
 
Såga till remsor i tex tunn masonit som du lägger under plåtarnas utbredning.
 
K
O Olf Oggler skrev:
Det finns inga platsbyggda möbler med i bilden.
O Olf Oggler skrev:
Hmmm, lägga ut lite golv och kola hur det blir. Det kan jag ju göra. Men frågan är väl hur golvet är om ett eller två år. Det är 65 kvadrat med platsmålade snickerier. Det vill man inte riva i onödan.
 
O Olf Oggler skrev:
Vad gjorde du åt problemet? Och vilka produkter använde du? I mitt fall är skivorna LK Heat Floor. Men slang och plåt är inte LK. Det är ju typiskt att det ska strula när man kombinerar olika fabrikat. Även om det påstås att det ska vara kompatibelt så kommer väl ingen ta ansvar för problemet.
Jag har inte gjort något åt problemet. Är i ett mindre barnrum så märks inte så mycket. Trodde att underlagsfoamen skulle hjälpa mer än den gjorde.
 
O Olf Oggler skrev:
Betänk att golvet ska läggas parallellt med slangarna.
Det strider ju mot monteringsanvisningen!
Enligt LK:s monteringsanvisning ska övergolvet tvärs slangarna just för att slippa problem med svikt.

Det enda sättet som du kan slippa problem är att du som minst ändrar dig om vilken riktning som du vill ha parketten åt. Och allra helst så byter du ut plåt och slang så att du bara kör med prylar från LK så passar allt bättre.

Jag har själv golvvärme från LK i både spånskiva och cellplast och inte någonstans har jag fått ett resultat som liknar ditt utan mina plåtar och slang ligger platt dikt an mot underlaget.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det strider ju mot monteringsanvisningen!
Enligt LK:s monteringsanvisning ska övergolvet tvärs slangarna just för att slippa problem med svikt.

Det enda sättet som du kan slippa problem är att du som minst ändrar dig om vilken riktning som du vill ha parketten åt. Och allra helst så byter du ut plåt och slang så att du bara kör med prylar från LK så passar allt bättre.

Jag har själv golvvärme från LK i både spånskiva och cellplast och inte någonstans har jag fått ett resultat som liknar ditt utan mina plåtar och slang ligger platt dikt an mot underlaget.
Nja, det här stämmer inte riktigt. Enligt LKs monteringsanvisning så ska parketten ligga parallellt med slingorna. Ska man lägga tvärs slingorna så måste man kompensera regelavståndet under skivorna. Golvtillverkarens rekommendation är däremot att golvet ska läggas tvärs slingorna. Så där frångår jag alltså golvtillverkarens rekommendation.

Jag har såklart mig själv att skylla då jag kombinerat olika fabrikat på skivor och plåtar. Men plåtarna ska enligt uppgift vara kompatibla med LKs skivor. Av förklarliga skäl tänker jag inte avslöja varifrån plåtarna kommer. Men det är en inte helt okänd aktör på marknaden.
 
Redigerat:
Du måste nog läsa monteringsanvisningen igen. Så här skriver LK i manualen till spårad spånskiva:
Fotografi av ett dokument med markering kring text om riktningen för övergolv i förhållande till golvvärmekretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i all välmening: Läs igenom alla instruktioner en gång till så att du slipper problem i framtiden. Det är ju lätt att göra justeringar nu jämfört med senare när allt är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.