Jag skall börja med trappan i kväll.. Det är viktigt att hålen blir absolut raka och vertikala. I den (lätta) raka delen använde jag ett borrstativ. Till trappan har min favoritmaskinmästare lagat en borrhylsa med 34 graders lutning.

Pinnarna är 30mm längre än avståndet och hålen nete är 15mm och 20mm djupa uppe. Pinnarna är fästa med silikon i nedre änden. Övre är ej limmad så att de kan flexa.
 
OK. Här är litet mera detaljer. Exempelvis fogen mellan ledstång och stolpe (Plugg +skruv):

detaljt.JPG

Det som man även behöver är trigonometri och en borrhylsa:

borrhylsat.jpg

Eftersom furu är mjukt, borde man eg rigga upp vangstycken och ledstänger i fräs och fräsa hålen, men det är inte så lätt, så min favoritmaskinmästare tillverkade denna mycket eleganta borrhylsa med ställbar stoppare.

Så här set det i allafall ut provmonterat:
trappracke1t.jpg
trappracke2t.jpg

De avsågade räckena skall förbindas med en vertikal bit.

Pinnarna sticker in 15mm uppe och nere så övre hålen är 20mm djupa och nedre 15mm, detta så att pinnarna kan röra sig då de värms/kyls. De är limmade enbart i nedre änden (med silikon). Limmar man i båda kommer räcket att knäppa med temperaturen.
 
Kanon, forsätt med fler bilder. :)
Jag ska ta fram digitalkameran ikväll och visa vad vi har tänkt så kanske man kan få lite råd

/Fredrik
 
Få litet råd?? "Blind leder en blind" ;) OK. Hjälper gärna till. Borde eg ta dit alla mina träslöjdslärare som trodde jag var ett hopplöst fall ;)
 
Ja jag hade alltid sexa i träslöjd men var dålig på siffror eller hur det nu va ;D

Råd och råd, men kanske lite inspiration då :D

Hur högt är det förresten och hur kom ni fram till vilken höjd ni skulle ha?

/Fredrik

 
Det raka räcket är 1100, ca 10cm högre än vad det måste vara och trappräcket är ca 950.
 
OK. Bilder på färdig trappa.
trappa5t.JPG
trappa6t.JPG
 
Tjusigt!
Som sagt, återkommer med bilder hur det ser ut hemma hos oss, men det kommer alltid annat i mellan ::)

/Fredrik
 
OK. Jag vet. Flyttade in i helgen!
 
Hmm..pga tidsbrist blir det en temporär lösning för en tiondel av kostnaden tillsvidare.
Återkommer med bilder på den temporära lösningen ;D

/Fredrik
 
OK ;)
 
Tack gode gud för kreativiteten och
fantasin. Detta forum är ju helt suveränt!
 
Bilder på den tillfälliga lösningen  ;D

Uppfyller väl inte svensk byggnorm direkt, men kostnaden blev ungefär 600:- för wire, vantskruvar, wirelås och några byggreglar. Furubitarna hade jag sedan tidigare.

Så småningom blir det nog ett riktigt räcke...

/Fredrik

(det var alltså inget hål här från början)
trappa_fore.jpg

trappa_1.jpg

trappa_2.jpg
 
:surprised: Fräckt, men ej normenligt som sagt! ::) :D
 
Det var ju jättesnyggt juh! Måste man alltså bygga enligt normer i sitt eget hus? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.