Normalt bygger man med en bärlina bak och framtill som skall ta upp lasten från taket och snötyngd. Lämplig balk av limträ borde vara 42x225 alt 56x225 eller ännu grövre beroende på vart i Sverige du bor.
Då behöver man inte placera takstolar över stolparna.
När jag bygger uterum brukar jag inte hålla mig till tillverkarens standarbredd av tak för då kan det bli (helskiva,helskiva,helskiva, liten snutt) jag delar upp avståndet på hela rummet och fördelar takstolarna jämnt över detta mått. Dyrare men snyggare.
 
verktygsgurun skrev:
Normalt bygger man med en bärlina bak och framtill som skall ta upp lasten från taket och snötyngd. Lämplig balk av limträ borde vara 42x225 alt 56x225 eller ännu grövre beroende på vart i Sverige du bor.
Då behöver man inte placera takstolar över stolparna.
När jag bygger uterum brukar jag inte hålla mig till tillverkarens standarbredd av tak för då kan det bli (helskiva,helskiva,helskiva, liten snutt) jag delar upp avståndet på hela rummet och fördelar takstolarna jämnt över detta mått. Dyrare men snyggare.
Ja, jag har väl inte riktigt byggt som man brukar, yttre bärlinan är 90x170 och med 2440mm mellan stolparna.
Anledningen är helt enkelt att jag ville få taket så kompakt som möjligt för att jag skulle få någon som helst lutning på taket, nu är det är 2010 mm upp till yttre bärlina med en lutning på taket på 3.5 grader.
 
När man bygger uterum så får man endera anpassa partierna till det man bygger/har byggt (dvs specialmått) eller bygga så det passar partierna.
Nu kan jag inte hur WG62 partierna ser ut i tätningen men att försöka montera ett 2400 parti i en 2385 öppning kan gå men det är stor risk att det inte blir tätt i skarven. Och det skulle iallafall jag störa mig på väldigt mycket.....
Men åk och titta på något utställt/monterat parti innan du försöker så ser du vad som händer.
 
När vi byggde taket i somras så var
tanken att ett ordentligt tak skulle vi vara nöjda med ett par år för att först sedan köpa glaspartier, jag kollade givetvis upp ett antal tillverkare och det fanns partier som skulle passa.

Men suget och möjligheten att glasa in dök upp redan första vintern, nu har jag snöat in på Willabs 62 eco som verkar otroligt prisvärda, men som givetvis inte passar.
Hur vi ska göra har vi inte bestämt än, det känns trist att betala 7600:- extra för att få tre partier lite mindre, så om det går att lösa på annat sätt hade det varit bättre.
Det jag funderar på är om det är någon gummilist som tätar i skarven mellan dörrarna som man kan byta ut till en tjockare.
Jag kollade på ett Novoroom parti igår och det tätade lika bra dom även om man öppnade 15mm
 
10-20mm mindre hål på ett 3-4 delat parti påverkar inte tätningen.

Vill man ändå få det rätt kan du fräsa ut 15 mm på stolpen bakom u-profilen.

Desutom har man pressat marginalerna på wg62 eco. Dvs om du har exakt 2400mm kommer du få svårt att låsa haklåset. Därav bör säljarna rekommendera 10mm mindre hål.

Så mitt tips är att kör på. Beställ inte special av den anledningen.
Special tar du om du har helt fel mått, behöver annan höjd, alt att alla dörrar ska vara lika stora.

Tänk även på rättvänt/spegelvänt parti. Om de ex har stsrk vind från ena hållet.
 
Tack Ripper500 för den infon
Jag kommer nog att chansa på standardmått, i värsta fall så får jag anpassa stolparna lite, känns lättare än att betala 7200:- extra!

Jag har inte lyckats hitta någon annan leverantör ens i närheten av uppgivna U-värden och pris.
Skånska byggs Isomax med U-värdet 1.9 kostar 17.300:- för 240cm.
Eco 62 med påstådda U-värde 1.6
Kostar 8000:- för samma mått.

Verkar skumt billigt, eller så är partiet inte så bra som det verkar?
 
Båda partierna är uppmätta på glaset i mitten.
Wg62 har rena aluprofiler runt om = kallras.

Motsvarigheten på skånska vet jag ej. De kanske har isolerade profiler, men tveksamt.
 
Ripper500 skrev:
Båda partierna är uppmätta på glaset i mitten.
Wg62 har rena aluprofiler runt om = kallras.

Motsvarigheten på skånska vet jag ej. De kanske har isolerade profiler, men tveksamt.
Wg62 eco har bruten köldbrygga i sidoprofilerna. Inte många leverantörer som har bruten köldbrygga i botten och topp profil.
 
Ja i låsprofilerna ja. Men detta beror på att de är nästan 150mm i bredd, totalt 300mm på ett parti.
Man insåg att det vart lite väl mycket, och fixa till köldbrygga.
Men, de är dock helt oisolerade.
 
Jag kollade igenom WG alla kampanjer förra året och den första där 62 eco ingick var 8 augusti!
ImageUploadedByByggahus.se1390759591.840903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas dom har ett annat upplägg i år!
Det är väl det som är risken med återkommande kampanjer att kunderna vet om det och förväntar sig att kunna köpa rabatterat.
 
De brukar köra 10% rabatt i feb/mars.
 
Nu kör dom kampanj, 10% på WG 62 eco, gäller till 25 mars
 
Peter2400 skrev:
Nu kör dom kampanj, 10% på WG 62 eco, gäller till 25 mars
Synd bara att de har höjt ordinarie-priset sedan förra året 6-7%...
 
Ja, när jag jämför med priserna som va i januari så är det 3% billigare nu.

Jag ska ha,
3st 2400mm
1st 3000mm
1st 450mm fast fönster med ventilation
Willab löser inte det fasta fönstret så det får jag beställa någon annan stans.

Willab 62eco ca 38500:- U-värde 1.6
Halle ? Ca 48000:- U-värde 3.0
Novoroom ca 63000:- U-värde ?
Ryds Glas ca 86000:- U-värde 1.4?
Santex 92226:- U-värde ?

Det skiljer lite i pris! Visst Ryds och Santex är med bruten köldbrygga.

Är det någon som har ett alternativ till Willab eller är det som jag uppfattat det att det är dom mest prisvärda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.