Just nu har Classe en kaminfläkt till en rimlig peng. Men frågan är om en sådan fläkt verkligen fungerar eller om det bara blir en "prydnad" som samlar sot på kaminen?

Det står att optimal lufttemperatur är 200-300 grader. Aldrig att min konvektionskamin håller ens över 100 grader ovanpå.

Någon som testat dylika prylar och är nöjd?

/C

9253741330462.jpg
 
Skulle den funka utan ström alltså..?

Jag använder en oscillerande friskluftsfläkt bredvid vår kamin. Den tror jag ger betydligt bättre cirkulation.
 
  • Gilla
DB995 och 1 till
  • Laddar…
Ja den drivs av differensen i värmen mellan kaminen och avkylningen ovan.
 
Lyssna på ljudet från den....
 
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
Den fungerar bra för att sprida värmen i rummet. Bygger på en Sterlingmotor och dess funktionalitet. Risken finns att värmen kan bli för hög ovan somliga kaminer varvid fläkten kan ta skada.
 
Lite spridning lär det väl bli, men jag är tveksam till att den skulle göra stor nytta. Just den här är för övrigt inte en stirlingmotor utan ett peltierelement som ger el av en temperaturskillnad samt en elektrisk fläkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
M MaM skrev:
Bygger på en Sterlingmotor och dess funktionalitet.
Sterling ?? Det var väl att ta i :rofl: här nedan ses Sterlingmotorer.





Det är ett peltierelement ! Jag höll i den i går hos KLASSE
Diagram som illustrerar en Peltierelement med markerade kalla och varma ytor samt elektriska poler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har en som köpte i Kina , likadan men lite större än COs verison.

Den fungerar så sett att den snurrar. Du kan inte ha täljsten under dock utan den måste stå på kaminen direkt. Dock ger den ingen effekt vad jag märker.

Jag har istället en pelarfläkt men även om den motsvarar 20 st kaminfläktar så märker jag inte någon direkt verkan på värmeflyttning ändå. Jag skulle tro att det är bättre att trycka in kall luft från andra rum och skapa ett sug ut med värme än att blåsa värme rakt fram.
 
Jag har också en sån. Den snurrar på rätt bra när man eldar på, men jag kan inte märka ngn större luftrotation.

Du kan få köpa min :p
 
G
Det där är enbart en kul/dyr prydnad. Gäller även orginalet.
 
Jag har en sådan fläkt och den är rätt häftig och blir ett samtalsämne. Men om den gör så mycket nytta vet jag inte om jag kan påstå. Mitt problem är att det i stort sett bara blir varmt i köket där köksspisen står. Tänkte den här kunde få runt luften lite bättre men det blir ingen direkt skillnad. Till mitt problem behöver man en STOR fläkt. Du kan få lite, lite bättre cirkulation på luften i rummet där den står men så mycket mer spännande händer inte.
 
Jag byggde en egen :)
Varken dom man köper eller min variant sprider värmen i nån större grad men det var kul att bygga och den snurrar lite mysigt på vedspisen.


 
  • Gilla
Kashew och 6 till
  • Laddar…
mer kul än nytta och det verkar vara en koppling mellan pris och hållbarhet. Läs noga manualen En del tål inte för höga temperaturer. Den jag köpte för 3 år sen går ännu men 2 st lågprisare har lagt av.
 
Köpte min på Clasohlson för 3 år sen o den funkar ypperligt bra fortfarande. På undersidan sitter det även en mojäng som lyfter den om det blir för varmt för fläkten
 
Jag passar på att bidra med lite erfarenheter också.

Vi har en vedspis i köket. Problemet vi haft med den är att det tar lång tid innan man märker någon komfortskillnad efter man tänt den. Imkanalen sitter mer eller mindre rakt ovanför och stjäl värme, samt att värmen huvudsakligen lägger sig utmed taket. Inte mycket av värmen kommer resten av huset till godo förrän värmelagret blivit ganska tjockt uppe vid taket.

Detta att jämföra med kaminen i vardagsrummet på andra sidan murstocken. P.g.a. att undertrycket leder luften till köket så får vi mycket bättre värmespridning med den.

Nu har vi införskaffat en sådan här fläkt till köket, och jag kan säga att den gör ordentlig skillnad så tillvida att värmen sprids mycket bättre i huset. Jag har ställt den så den blåser mot hallen (dörren är väldigt nära vedspisen), och på så sätt "räddar" jag lite värme från imkanalen, samt att en del värme kommer förbi "tröskeln" uppe vid taket vid dörren. Komfortvärmen kommer mycket snabbare. Inte lika snabbt som i vardagsrummet, men snabbare än utan fläkt.

Hade vi på något vis lyckats ställa den i vardagsrummet i stället hade den gjort varken till eller från. Huruvida man upplever någon nytta med en sådan här fläkt beror nog helt och hållet på hur huset ser ut, hur luften rör sig normalt, och var man ställer den. För oss har den gjort nytta.
 
  • Gilla
Skugg4n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.