harry73
Hos oss kommer de var fjärde år. Behöver inte ringa dom. Får en lapp i brevlådan med tidsbokning. Passar det ej får jag boka om.
Men efter 4 år tycker jag att det kommer mycket sot ur skorstenen, så det hade nog inte skadad om de kommer lite oftare
 
Sot ur skorstenen? Förklara! Sotaren tar väl bara bort beläggningar i pipan?
 
harry73
Och vad är det för beläggningar?
 
Om man eldar på rätt sätt med ren ved så ska det bara vara sot som fastnar på skorstenen.
Men om man eldar på fel sätt och/eller med fel bränsle (tex målat virke) så blir det bla tjära på skorstensväggarna.
Om man får tjära på skorstensväggarna så gäller det att få bort "allt", det bör inte bli några flagor som släppt lite. Det finns risk att dessa flagor tar eld och då blir det skorstensbrand.

En skorstensbrand är väldigt svårsläckt.
Brandkåren släcker skorstensbränder genom att gå upp på taket och "borrar" med kättingar ner genom skorstenen för att försöka slå bort tjäran.

Som privatperson så kan man eventuellt försöka släcka skorstensbranden genom att blåsa in släckpulver genom en liten öppning i kaminen och strypa lufttillförseln.
Privatpersoner ska aldrig upp på taket och själv försöka släcka en skorstensbrand, man ska absolut aldrig försöka släcka genom vattenbegutning.
 
harry73
Skysodan skrev:
Sot ur skorstenen? Förklara! Sotaren tar väl bara bort beläggningar i pipan?
Ser nu att man kan misstolka mitt inlägg. Jag menar inte att det vanligtvis kommer sot ur skorstenenen, bara när sotaren kommer och gör rent. Då ser man hur mycket sot som fanns i skorstenen
 
Hade jag varit som dig hade jag inte eldat i den där tingesten förrän du kollat att allt är okej, av din beskrivning så låter det inte som att allt är okej. Trämaterial som ligger nära skorsten(om det är felkonstruerat) kan självantända redan vid 70-75 grader om träet är torrt nog.......... Det innebär att huset kan ta eld oavsett om du sotar eller inte om en flitig "hempulare" har byggt nåt fel. Brinner kåken ner så kan du få väldiga problem med försäkringsbolaget och dessutom kan ni omkomma. Jag hade inte riskerat varken hus eller hälsa bara för att kunna elda vidare i en grunka som kan vara en dödsfälla. Se till att någon tittar på det snarast och sluta framförallt att elda tills sotaren kollat igenom grejerna.

Lycka till och meddela gärna i tråden när du vet mer!

Med vänlig hälsning, Kim
 
Skysodan skrev:
Hur ofta man ska sota beror väl på hur mkt man eldar?
Det stämmer. Om man endast myseldar nån enstaka gång om året så är fristen 3-4 år mellan sotbingarna, OM man använder kaminen som primär uppvärmning så ska den sotas två gånger om året. Det är viktigt att man meddelar sotaren hur mycket man eldar. Har en kompis som eldar upp 18 kbm ved per år i sin och har sotning var fjärde år bara för att han är snål som han inte berättar för sotaren hur mycket han egentligen eldar.. Det är bara dumsnålt!
 
På tal om sotningsintervall: Igår kom lappen att sotaren kommer i slutet på januari.. förra gången var i slutet på augusti. Så det blir nog minst 2ggr om året för min del.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi har sotaren på besök vart 4e år i sommarstugan trots en hel del eldande i kaminen helger vår/höst. Har egen sotviska och lite andra metallborstar och sotar själv 2ggr per år. Sotaren har kommenterat att det verkar eldas sparsamt i stugan så det är bara att hålla med.;)

Sotviskan från Biltema duger nog, borsten ser lite klen ut. Köpte mina prylar från Clas Ohlson för 20 år sedan, still going strong.
 
Skysodan skrev:
Hur ofta man ska sota beror väl på hur mkt man eldar?
Ja visst är det så, jag sotar varje år och gör det själv. Har man ett rakt rör så är det ju gjort på en kvart om ens det.
 
Sotviskan från biltema är helt värdelös... Köp en riktig sotviska på sotarverktyg.se, Biltemas är alldeles för hård i riset, dessutom ska riset vara kupat. Biltemas förstör murade skorstenar om man har otur.
 
i ts fall hade jag som sagt börjat med att kolla om det överhuvudtaget finns nån bygganmälan gjord på pipan. Finns inte det så spelar det nog ingen roll hur ofta sotaren är där om det blir försäkringssak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.