Ska det inte vara oljeavskiljare till avloppet om man bygger garage ? Men man kan ju alltid bygga ett förråd med kamin sen vad man använder det till är ju upp till var och en men finns säkert nån regel mot det med.
 
Det känns som det måste vara lite av en myt att man inte får ha en kamin i ett garage? Är det någon som vet var man kan hitta lagtexten där det står att man inte får ha en kamin i ett garage?

För låt oss säga att jag bygger en verkstad med plats för två bilar utanför mitt hus med en kamin vilket verkar vara helt lagligt, sen efter ett år så lägger jag ner verkstaden på grund av låt oss säga dålig lönsamhet. ( eller i mitt fall så funderar jag på att bygga ett garage för att ha någonstans att bygga en liten gyrokopter som jag länge har haft som dröm att äga. När den är klar och jag har den parkerad vid västerås flyg klubb blir jag då kriminell om jag använder min verkstad som garage åt min och min frus bilar?

Låter inte för konstigt för att vara sant?
 
Göran.W
För att en kamin ska vara ok i en verkstad så måste den dels vara väldigt stor och uppfylla högre brand krav än ett garage vilket ger en enorm mer kostnad.
Orkar inte gräva fram reglerna men kontakta byggnadsnämden för dom ska du i vilket fall som helst kontakta innan du installerar någon kanmin annars åker man på 10 700kr i straff avgift om man blir på kommen.
Sotaren kan i detalj förklara reglerna för det är han som ska godkänna det i slut ändan.
Försäkrings bolaget har även dom synpunker på det hela.
 
Kul med denna typ av debatt som går att vinkla...
Men det är inte så roligt att bli bemött med regler / förbud som inte har någon vettig förankring till verkligheten.

Ok fråga sotare om råd och tillsånd mm var finns vanligt sunt förnuft ??
Det finns en massa bestämmelser att läsa om.
Bestämmelser som någon skrivit bara för att det hänt något tillbud någon gång.

Tips fråga ditt försäkringsbolag där du har din försäkring det är de som ska kunna försäkra din byggnad
namn kan du ange som hobby lokal.
du nämner inget om garage för bilen .

Skulle tro att ett enkelt sätt att kringå kaminförbudet
är att ansöka om att bygga en hobby lokal med garagets mått
och utseende och om besikting görs så ställ bilen utanför.
 
Göran.W
olle45 skrev:
Tips fråga ditt försäkringsbolag där du har din försäkring det är de som ska kunna försäkra din byggnad
namn kan du ange som hobby lokal.
du nämner inget om garage för bilen .

Skulle tro att ett enkelt sätt att kringå kaminförbudet
är att ansöka om att bygga en hobby lokal med garagets mått
och utseende och om besikting görs så ställ bilen utanför.
Inget bra råd alls för så fort bilen körs in räknas det som ett garage och då säger lagen att man ska ansöka om om bygglov för ändrat användnings område och försäkringen gäller inte för ett garage och händer något då är man typ rökt.
Med störrsta sanolikhet kommer inte ett bygglov beviljas heller till ett hobby lokal eller vad man nu kallar det om man har en garage port.

Förstår inte den här envisheten att tvunget sätta in en ved kamin i ett garage.
Det sunda förnuftet säger att det är direkt olämpligt med en eldstad i ett garage.
 
Sunda förnuftet ska förstås inte kopplas bort för vi har lagar och regler, men varför inte kolla upp vad som gäller innan?
 
Göran.W skrev:
Förstår inte den här envisheten att tvunget sätta in en ved kamin i ett garage.
Det sunda förnuftet säger att det är direkt olämpligt med en eldstad i ett garage.
Det är väl många som jag som tycker att det är både praktiskt och mysigt med en liten kamin i ett hörn, men det är ju ingen som kommer komma hem till dig och installera en i ditt garage mot din vilja Göran :)

Kamin i verkstaden hör landet till, och jag håller med dig helt om att sunt förnuft bör råda. Det är många saker som är potentiellt farliga i ett garage - svets, vinkelslip, kemikalier och slarvigt uppallade fordon är bara några - de som klarar att meka med sunt förnuft tror jag klarar att välja en bra plats att installera kaminen på, hålla fritt från alltför brandfarliga saker i omgivningen, och elda med förstånd. Om försäkringen inte gäller kanske det får vissa våghalsar att skärpa sig ytterligare, vem vet?
 
Göran.W
Det var ju skönt ingen tvingar mig att ha kamin i garaget.
Har luft\luft värme pump där och konstant 20 gr så jag slipper att golvet är kallt när man ska göra något som det blir med en kamin.
Luften blir ju fort varm men inte golvet och att meka på ett kallt golv är absolut inte roligt.

Jag har absolut inget mot kaminer men i ett garage känns siså där.
Har sjäv både ved panna i källare och en kamin i köket.
 
Alanl skrev:
Det känns som det måste vara lite av en myt att man inte får ha en kamin i ett garage? Är det någon som vet var man kan hitta lagtexten där det står att man inte får ha en kamin i ett garage?

För låt oss säga att jag bygger en verkstad med plats för två bilar utanför mitt hus med en kamin vilket verkar vara helt lagligt, sen efter ett år så lägger jag ner verkstaden på grund av låt oss säga dålig lönsamhet. ( eller i mitt fall så funderar jag på att bygga ett garage för att ha någonstans att bygga en liten gyrokopter som jag länge har haft som dröm att äga. När den är klar och jag har den parkerad vid västerås flyg klubb blir jag då kriminell om jag använder min verkstad som garage åt min och min frus bilar?

Låter inte för konstigt för att vara sant?
Det är ingen myt, står i BBR, Boverkets Byggregler.
Varmluftpanna är tillåtet, förutsatt att den tar sin förbränningsluft utifrån.

Sen har jag också sett garage och verkstäder innehållandes en kamin...men jag skulle inte ha en kamin i garaget själv just pga risken med läckande bensin och bensinångor.
 
Jag tror inte det finns någon lag på att en vedkamin inte får installeras i garage.
men jag skulle tro att det är samma regel författning som gällde skorstenar i slutet av 50 talet
om att ved eldning bör ha helstens* halvstens skorsten, vad hände när olja kom som bränsle

nu uppstår kondens problemet, panninstallatörer var på sotarn, och påvisade problemen
men sotaren vågade inte gå ifrån hel * halvstens mur. först 60 -61 fick vi svar att det var tillåtet att mura halv * halvstens mur och tillade att det har bara varit en rekommendation hel*halvsten
Det fanns alltså bara en rekommendation och ingen lag. ingen hade orkat läsa regelboken babs fullt ut.
blev svaret den gången
Kul att följa denna tråd
 
Förr innan olja kom som bränsle var vedkaminer vanligt i verkstäder
men då fanns inte så många bilar som fick garage heller, ( garage till hästen)
Håller helt med att öppen eld i garage är inget att rekommendera
men alla som gas och migsvetsar på hobby ninvå har säkert koll på om bensin läck finns
några brand släckare kan säker vara bra att ha
Murat garage och dubbel gips i tak skulle kännas tryggare
 
olle45 skrev:
Jag tror inte det finns någon lag på att en vedkamin inte får installeras i garage.
men jag skulle tro att det är samma regel författning som gällde skorstenar i slutet av 50 talet
om att ved eldning bör ha helstens* halvstens skorsten, vad hände när olja kom som bränsle

nu uppstår kondens problemet, panninstallatörer var på sotarn, och påvisade problemen
men sotaren vågade inte gå ifrån hel * halvstens mur. först 60 -61 fick vi svar att det var tillåtet att mura halv * halvstens mur och tillade att det har bara varit en rekommendation hel*halvsten
Det fanns alltså bara en rekommendation och ingen lag. ingen hade orkat läsa regelboken babs fullt ut.
blev svaret den gången
Kul att följa denna tråd

Suck...

Ur BBR:

5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får
endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder och
dylikt.
Servicestationer, bilverkstäder och likvärdiga lokaler där explosiva gasblandningar
inte förekommer, och som är avskilda från andra lokaler så att brandspridning
förhindras i 30 minuter, får värmas med varmluft om pannan placeras i
ett pannrum utan förbindelse med lokalen eller om pannan placeras i lokalen och
förbränningsluft tillförs direkt från det fria genom tät kanal.
Återluft ska i förekommande fall tas från minst 2 meters höjd över golvet.
(BFS 1998:38).

Resonemanget med hela och halva stenar förstod jag inte rikigt men kondens kan vara ett problem.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Suck...

Ur BBR:

5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får
endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder och
dylikt.
Servicestationer, bilverkstäder och likvärdiga lokaler där explosiva gasblandningar
inte förekommer, och som är avskilda från andra lokaler så att brandspridning
förhindras i 30 minuter, får värmas med varmluft om pannan placeras i
ett pannrum utan förbindelse med lokalen eller om pannan placeras i lokalen och
förbränningsluft tillförs direkt från det fria genom tät kanal.
Återluft ska i förekommande fall tas från minst 2 meters höjd över golvet.
(BFS 1998:38).

Resonemanget med hela och halva stenar förstod jag inte rikigt men kondens kan vara ett problem.

Men då låter det ju som att det går bra om kaminen är av den typen som tar till luft utifrån?

Jag följer denna tråden med intresse, då jag nyss har köpt ett ställe där jag har en lokal där halva utrymmet är isolerad verkstad och andra halvan är kallgarage.
Imellan dessa två rum, finns ett pannrum med vedpanna som värmer verkstaden via 2 element och en aerotemper med glykol i systemet, så att det kan stå kallt när det inte används.

Enda vägen in i pannrummet är en ståldörr från det kalla utrymmet där vi har bilarna.

Jag har planer på att detta ska bli det enda pannrummet på fastigheten med kulvert in i huset och det ska gå på flis.

Är detta olagligt?

Jag har ett alternativ till.

Ett uppmurat förråd finns 10m från bakom garage/verkstads byggnaden.
Skulle kunna göra det till pannrum, men där är det inte färdigt med skorsten och då måste jag ju även dra en kulvert till mellan verkstan och förrådet.

Går även miste om spillvärmen från pannan med denna lösning.

Därför föredrar jag det första alternativet och om jag har fattat saken rätt, så behöver jag komlettera med en dörr till in i det pannrummet för att få en luftsluss.
Hur stor/lång är en luftsluss?
Räcker det med dubbla dörrar med en 10cm imellan?

Eller kan jag låta det vara som det är och se till att pannan tar sin förbränningsluft utifrån.
Borde vara enklare.

Ursäkta att jag kapar tråden, men det handlar nästan om samma sak.

Förresten. Vad menas med "öppen låga"?
 
Frågan om vad öppen låga är tycker jag låter intressant... Är det en öppen spis de menar eller är det en modern "tät" kamin med förbränningsluft utifrån?

Ang luftsluss så har jag förstått det som att man måste kunna gå genom dörr ett, stänga den för att sedan öppna dörr två...
 
Ditt resonemang angående luftsluss låter rimligt.
Borde vara så om det ska vara någon poäng med det.

Öppen låga låter som öppen spis även i mina öron...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.