Batterier och flasminneskort går bra när det är någon enstaka enhet. När det blir flera på en massa olika ställen så blir det ett jäkla spring hela tiden ovanpå allt annat man skall göra.

Kameror behöver elmatning och de behöver datatransport. Vilket kan lösas med en kabel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bergsklippa skrev:
Hej,

Jag tror jag ska överge det här med batteridrift. Satsa på nätanslutet som jag kan dra på vinden.

  • [länk]
  • [länk]

Inspelning på micro-SD.

Skalbart.

Så går tankarna nu. 😊


Många bra tips. En riktig jungel det här med videoövervakning.
Säkert bra prylar.
Men har du övervägt systemet i inlägg #13?
Allting samlat i en behändig server.
Behöver bara en lågvoltsmatning.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Säkert bra prylar.
Men har du övervägt systemet i inlägg #13?
Allting samlat i en behändig server.
Behöver bara en lågvoltsmatning.
Den ska också med på listan. Mycket prisvärt paket. Håller med. 👍
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag är lite i samma sits och gillar Apple HomeKit.

Har hittat Reolink kameror med PoE stöd på Kjell.com. Dom har SD kortplats men är man lite omkringsig så kan man tydligen få Reolink kamerorna att dyka upp i HomeKit som "HomeKit Secure Video" och ha iCloud som lagringsplats. Man behöver köra en lite server dock och en programvara.
Kolla denna länk om Scrypted https://linkdhome.com/articles/using-reolink-with-homekit
 
L Lucas300 skrev:
Apple HomeKit
FYI, Proprietär mjukvara så om Apple bestämmer sig för att ändra villkoren sitter man med mössan i hand.
I iCloud får man sin privata videoström spionerad på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja man behöver ju inte skicka filerna till Apple så klart. Man har dom på SD-kortet. Och Scrypted är ju en NVR som stödjer ONVIF kameror. Så du behöver ju inte skicka till Apple serverar om du inte vill.

Men att ha dom i molnet är ju smidigt sätt att kolla på dom om man inte är hemma.
Liter mer på att Apple inte kollar på dom än tex TP-link...
 
L Lucas300 skrev:
Ja man behöver ju inte skicka filerna till Apple så klart.
Hur kan du kontrollera att det blir som du bestämt? För om du sitter på en dator byggd av Apple, med deras operativsystem (iOS/Mac OS X) och använder deras tillämpningsprogram Apple HomeKit så kan du luras. Microsoft tillämpar detta och likaså Facebook.

L Lucas300 skrev:
Man har dom på SD-kortet.
Att hämta in några SD-kort är en sak. Att göra det för många kameror hela tiden blir snabbt omständigt. Det kan vara fuktig miljö mm också som ställer till det.

L Lucas300 skrev:
Men att ha dom i molnet är ju smidigt sätt att kolla på dom om man inte är hemma.
Liter mer på att Apple inte kollar på dom än tex TP-link...
Om filerna är i de större molntjänsterna så kopierar säkerhetstjänsterna ditt material också. Inga undantag.
Här är ett exmpel på varför molntjänster övh är en dålig idé:
nytimes.com: A Dad Took Photos of His Naked Toddler for the Doctor. Google Flagged Him as a Criminal. (2022-08-21)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.