Hej, hur gick det med detta?
Har liknande problem, misstänker att det är nån slags backventil på inkommande kv till vvb som släpper ut vv i kv?
 
@Timmerö är det varmt vatten i alla kallvattenkranar?
Exakt hur beter sig felet?
Är det varmt vatten ett litet tag och sedan kallt vatten eller är det att vattnet inte blir riktigt kallt längre?

Har du avstängningsventil på inkommande kallvatten till VVBn, ta då och tappa en stor mängd varmvatten, direkt efter stänger du avstängningsventilen till VVBn,
Vänta en/två timmar, spola sedan kallvatten.
På så sätt kontrolleras om backventilen till VVBn är hel/trasig, för om det bara kommer kallvatten så är det backventilen till VVBn som är trasig.

Har du avstängningsventiler till de olika tappställerna så stänger du en ventil åt gången och provar att tappa vatten vid något annat ställe.
Där du har det stängt när det blir riktigt kallt vatten, den blandaren har dålig backventil på varmvattnet.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Timmerö är det varmt vatten i alla kallvattenkranar?
Exakt hur beter sig felet?
Är det varmt vatten ett litet tag och sedan kallt vatten eller är det att vattnet inte blir riktigt kallt längre?

Har du avstängningsventil på inkommande kallvatten till VVBn, ta då och tappa en stor mängd varmvatten, direkt efter stänger du avstängningsventilen till VVBn,
Vänta en/två timmar, spola sedan kallvatten.
På så sätt kontrolleras om backventilen till VVBn är hel/trasig, för om det bara kommer kallvatten så är det backventilen till VVBn som är trasig.

Har du avstängningsventiler till de olika tappställerna så stänger du en ventil åt gången och provar att tappa vatten vid något annat ställe.
Där du har det stängt när det blir riktigt kallt vatten, den blandaren har dålig backventil på varmvattnet.
Tack för tips, ska testa lite ikväll!

Alla blandare i huset är sprillans nya och installerade av firma, så jag tror att felet ligger i armaturen som sitter under vvb.

Köket är precis över vvb, max 2m mellan. Om jag spolar kv är det först svalt vatten, efter några sek blir det ljummet och sen efter ca 20s riktigt kallt.

Igår kände jag på ledningarna i krypgrunden. Kv in till vvb var varmare än vv ut från vvb vid det tillfället, kändes lite fel!
 
T Timmerö skrev:
Tack för tips, ska testa lite ikväll!

Alla blandare i huset är sprillans nya och installerade av firma, så jag tror att felet ligger i armaturen som sitter under vvb.

Köket är precis över vvb, max 2m mellan. Om jag spolar kv är det först svalt vatten, efter några sek blir det ljummet och sen efter ca 20s riktigt kallt.

Igår kände jag på ledningarna i krypgrunden. Kv in till vvb var varmare än vv ut från vvb vid det tillfället, kändes lite fel!
VVS-installation med rör och ventiler under en panna, mittenröret är KV in och det vänstra är VV ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit värmepanna monterad på vägg med synliga rör och temperaturinställningsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med temperaturregulator och rör, varmt mittenrör jämfört med kallare vänstra rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser det ut. Mittenröret (kv in) är just nu mycket varmare än det vänstra (vv ut)
 
Det är inte så enkelt som att stillastående vatten får omgivningens temperatur... Jag behöver också spola en stund på sommaren för att få kallt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är inte så enkelt som att stillastående vatten får omgivningens temperatur... Jag behöver också spola en stund på sommaren för att få kallt
Tror tyvärr inte det, det är rejält mycket varmare. Man känner också på kv rören hur det är varmare och varmare desto närmare vvb man kommer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Timmerö är det varmt vatten i alla kallvattenkranar?
Exakt hur beter sig felet?
Är det varmt vatten ett litet tag och sedan kallt vatten eller är det att vattnet inte blir riktigt kallt längre?


Har du avstängningsventil på inkommande kallvatten till VVBn, ta då och tappa en stor mängd varmvatten, direkt efter stänger du avstängningsventilen till VVBn,
Vänta en/två timmar, spola sedan kallvatten.
På så sätt kontrolleras om backventilen till VVBn är hel/trasig, för om det bara kommer kallvatten så är det backventilen till VVBn som är trasig.

Har du avstängningsventiler till de olika tappställerna så stänger du en ventil åt gången och provar att tappa vatten vid något annat ställe.
Där du har det stängt när det blir riktigt kallt vatten, den blandaren har dålig backventil på varmvattnet.
Nu har jag skruvat på alla tre rattarna som en galning och sprungit upp och ner mellan köket och vvb och nu tror jag faktiskt det funkar som det ska.

Testade först stänga av huvudkranen till huset. Då kunde jag få vv som vanligt, men det kom också lite vv när jag försökte spola kallt från kranen.

Då skruvade jag in och ut kv in ratten typ 5 gånger och sen testade jag igen och nu kommer det inte vv när jag spolar kallt från kranen med huvudkranen avstängd.

Tack för hjälpen!
 
T Timmerö skrev:
Hej, hur gick det med detta?
Har liknande problem, misstänker att det är nån slags backventil på inkommande kv till vvb som släpper ut vv i kv?
Hej! Det var som så att det var en värmekabel som låg i ett rör för att röret inte ska frysa. Värmekabeln hade fått spelet och värme med full fräs hela tiden. Bytte kabeln och problemet var borta!
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.