Hej!

Kallvattnet i mitt hus är nästan alltid varmt, man får spola 5 - 6 liter vatten innan det blir kallt, annars är det ljummet. Varmvattnet är alltid varmt.

Har läst en del om att det kan ske ett överläckage mellan varm och kallvattensidan, men nästan överallt så går kallvatten till varmvattensidan. Kan det även vara varmvatten till kallvattensidan?

Ska byta blandare i köket idag då den som sitter där nu är bak och fram samt ful som stryk. Om det inte löser sig då så återstår två blandare, dusch och handfat.
 
Det mest troliga är att du har en dålig backventil vid pannan/varmvattenberedaren. Prova att motionera den lite och hjälper inte det så byt den. Mvh
 
Menar du att det läcker varmvatten tillbaka i inloppsröret till varmvattenberedaren?

Hur kan man motionera den? Spola mycket vatten - stänga - spola mycket vatten - stänga?
 
Prova detta över tex natten:
- Stäng av inkommande kallvatten till varmvattenberedaren,
- öppna en varmvattenkran och släpp ut trycket å stäng,
- låt kallvatten vara under flera timmar,
- börja spola kallvatten och kontrollera mängden ljummet vatten innan kallvattnet kommer
- kolla sedan om det kommer något vatten ur varmvattenkranen.
 
Är det inte bara att kallvattenledningen värms upp av antingen varmatten, värmerör eller ev golvvärme någonstans på vägen?

Dom kalla kan vi kalla kalla men dom heta får heta heta....
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Är det inte bara att kallvattenledningen värms upp av antingen varmatten, värmerör eller ev golvvärme någonstans på vägen?
Det är det som kan antingen konstateras eller uteslutas, beroende på utfallet av testet.

Enk Projektet skrev:
Dom kalla kan vi kalla kalla men dom heta får heta heta....
Det är väll ingen som kallar kallvattnet för varmvatten/hetvatten?
Det är väll ingen som kallar varmvatten/hetvatten för kallvatten?

Så då är frågan vad vi ska kalla det vatten som är ca 20-25°, jag (& många andra) kallar det för ljummet.

TS får ljummet vatten ut kallvattenkranen i början, sedan blir det kallt, han får varmvatten ur varmvattenkranen. Jag misstänker då att det ljumna vattnet har en temperatur som ligger någonstans i mitten mellan varmt och kallt.
 
Mitt kallvatten är också "ljummet" en stund innan det blir kallt dock tror jag att det är vattnet röret då jag haren elvärmeslinga i inkommande kallvattenrör som drar igång när det blir kallare en 5 grader i backen.
 
Har bytt blandare i köket nu, ingen skillnad.

Temperaturen på vattnet när man spolar kallvatten är varmare än ljummet. Varmt faktiskt. Igår mätte vi upp 8 liter varmvatten innan det kom kallvatten.

Värmeslingan vi har på vattenrören gör ingen skillnad, har testat både av och på.

Ska testa Demmpas förslag vid tillfälle, har svårt att stänga av inkommande vatten till den beredaren då det innebär att jag stänger av allt vatten i hela huset. Finns inga ventiler efter servisventilen....
 
Mest troligt att kallvattenrören går bredvid dåligt isolerade varmvattenrör eller radiatorrör i schakt eller mellanbjälklag.
 
Sett sån på våran andra VVB. Men på denna verkar det saknas. Det finns en liknande konstruktion fast med en "knapp" man kan trycka på, så droppar de lite vatten ur ett hål. Vad det fyller för funktion vet jag inte...
 
Kall och varmvattenrören ligger inte jättenära varandra. I alla fall 1,5 dm ifrån varandra. Rören går från VVB som står i krypgrunden rakt upp genom golvet, väldigt korta sträckor, gissar på max 3 meter i längd.

Rören är isolerade till 2 / 3.

Finns inga radiatorrör då det är eluppvärmt.
 
20160301_180903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på ledningarna till och från VVB. Den högra än inkommande vatten och den vänstra är utgående varmvatten.

Den svarta spaken kan man trycka på, då droppar det lite vatten. Varför? Det sitter även en pil på den som pekar uppåt. Antar att det är den som är backventilen. Hur tömmer man en VVB lämpligast för att byta den? Känns dumt att låta det rinna ut i grunden.....
 
Den klumpen med svarta armen är en säkerhetsventil på 0,75 MPa = 7,5 bar, den "ska"/kan droppa lite efter stora varmvattenuttag när det kalla vattnet värms upp, vatten expanderar när det blir varmt.
 
Har nu bytt köksblandare, duschblandare och säkerhets/backventil i vvb som jag postade bild på tidigare. Det enda jag inte bytt är blandare i handfatet. Där sitter en vad jag anser fräsh Grohe blandare, tycker den borde vara hel... men jag får väl byta den? Om det inte fungerar efter det då? Finns det något alls mer att byta? Jag kan inte komma på något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.