I Ingolainen skrev:
Om du menar mig så är jag varken rörkrökare eller expert. Men har en likadan pump som jag installerat själv så lite koll på menyerna tycker jag att jag har. Försöker bara hjälpa så gott ja kan men kommer det nån expert så kliver jag gladeligen åt sidan.
Ingen specifikt utpekad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Grundproblemet verkar fortfarande vara att det är kallt vatten till denna fördelare. Det varma vattnet som pumpen producerar kommer inte hit. Om det fortfarande är låg temp här skulle jag fokusera på att fixa det.

Vore det i mitt hus skulle jag stänga alla andra slingor och fördelare om det går och köra cirkulationspumpen på högfart tills jag ser att det kommer varmvatten hit.
Vattnet som går till fördelaren är varmt nu men problemet är ju att cirkulationspumpen bara verkar gå på 30% och att det inte kommer ut tillräckligt med varmt vatten för att det inte ska kylas ner.
 
  • Värmefördelare med termometervisare och märkta ventiler i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbären skrev:
Vattnet som går till fördelaren är varmt nu men problemet är ju att cirkulationspumpen bara verkar gå på 30% och att det inte kommer ut tillräckligt med varmt vatten för att det inte ska kylas ner.
Du hade en bild för ett tag sedan som var markerat med röd cirkel, ett synglas och något som såg ut att vara en strypning till höger om den, har du kollat så denna är öppen och inte stryper för mycket.
 
B Blåbären skrev:
Är detta cirkulationspumpen?
Klicka ur auto och öka farten. Händer inget så är det ju bara ställa tillbaks på auto.
Men ni måste ställa krav på entreprenören att komma och ordna detta. I morgon börjar ju helgen igen och kan inte tänka mig att dom jobbar då.
 
Vilket område i Stockholm bor ni ?
 
R RoBo skrev:
Klicka ur auto och öka farten. Händer inget så är det ju bara ställa tillbaks på auto.
Men ni måste ställa krav på entreprenören att komma och ordna detta. I morgon börjar ju helgen igen och kan inte tänka mig att dom jobbar då.
Ja krav kan vi ju ställa men de struntar i oss. Jag skickade ett sms tidigare ikväll men noll svar. Ska höra av mig till husleverantören (vi står på kontraktet med entreprenören men FHV förmedlade dem).
 
R RoBo skrev:
Vilket område i Stockholm bor ni ?
I skogen nära Vaxholm.
 
Har kompressorn något med detta att göra?
 
  • Display visar kompressorfrekvens på 0 Hz på en värmepumpsregulator eller styrsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbären skrev:
Vattnet som går till fördelaren är varmt nu men problemet är ju att cirkulationspumpen bara verkar gå på 30% och att det inte kommer ut tillräckligt med varmt vatten för att det inte ska kylas ner.

Ok, det där ser ju bra ut nu. 32-34 grader från värmepumpen och 20 på väg tillbaka.

Jag skulle köra pumpen snabbare så att tempfallet minskar till 5-6 grader. Nu blir effektiv värmande yta för liten gissar jag.
 
I
B Blåbären skrev:
Har kompressorn något med detta att göra?
Nej kompressorn ska vara av eftersom borrhålet inte är inkopplat
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Har kompressorn något med detta att göra?
Nej, den går inte nu när borrhålet inte är inkopplat. Nu är det elpatronen som värmer. Öka farten på cirkulationspumpen och bevaka temp-diffen på golvvärmefördelarna. Kör c-pumpen snabbare tills diffen är 5-6 grader.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Men hur kör jag pumpen snabbare då?
 
Vad händer om man skjuter över strömställaren till triangeln istället?
För det läget körde vi på i uppstartsfasen innan allt var färdigkopplat.
 
I
B Blåbären skrev:
Men hur kör jag pumpen snabbare då?
Meny 5.1.10 till manuell och i 5.1.11 ställer du hastighet har jag för mig.
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.