Daniel Förstod du vad jag menade.Om du ställer dig en bit ifrån en radiator så du får med hela tror du den får med hela och sedan läsa av och få en bild.Eller den kanske har en viss längdavstånd som är max typ max 1meter ifrån.
 
Jag gjorde en snabb mätning på en panelradiator och en sektionsradiator och knappade in resultaten excel, resultatet blev detta:

tld.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man måste tänka på att inte mäta vinkelrätt mot sektionsradiatorn eftersom man då läser av väggen bakom och då får en mycket lägre temperatur, och lite beroende på hur man vinklar ir-mätaren så får man lite olika avläsningar.

Angående färgen på lampan så kan man ställa in ifall den ska reagera på 0,5, 3 eller 5,5 graders diff.

TLD:n har ingen justering för olika emissivitet, så man kan få lite olika värden beroende på färg och material på det man mäter, men så kostar den under 500:- också och den funkar fint till det den är tänkt till :)
 
Redigerat:
växelventil skrev:
Daniel Förstod du vad jag menade.Om du ställer dig en bit ifrån en radiator så du får med hela tror du den får med hela och sedan läsa av och få en bild.Eller den kanske har en viss längdavstånd som är max typ max 1meter ifrån.
Nej det kommer inte fungera, det är ingen värmekamera, det är en ir-termometer som läser av på 1 punkt.

Avståndet till objektet kan vara rätt långt bort, men ju längre bort desto större område mäter den av, och presenterar ett medelvärde av det som finns i mätområdet.
 
Hej Kanon kan säkert ersätta dom vanliga ir-mätarna och lägga till några 250kr till istället.Tycker den verkar intressant.Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.