hej!
med ett frånluftssystem så kan det upplevas dragit
mycket bättre med ett ftx aggregat
 
Hej

Precis ! Jag tycker att det är dragit helt enkelt. Kanske inte så mycket kallras från fönstren som jag trodde först. Däremot så har vi kallras från plan-2 ner via trapphuset vilket ju kan tyckas märkligt eftersom varm luft stiger och borde rimligtvis stiga till plan-2. Det kallraset känns som drag i vardagsrummet.

Sen känns det mycket mer dragit när det blåser ute har jag märkt. Normalt antar jag.

Helt klart borde man förvärma tillluften på ngt sätt så att man iallafall slipper kallras från ventilerna. Jag fick en knasig ide om att dra in ett ventrör in till vårt trappförråd som alltid är j-igt varmt pga att gv-fördelaren sitter där och agerar element. Tillluften skulle då strömma in i förrådet, värmas upp ngt och sen vidare ut i huset. Samtidigt skulle jag stänga några av tillluftsventilerna.

/Klein
 
Har du separat tilluftsrör till kaminen? Den suger enormt med luft vid eldning.

Sen om du stänger för alla ventiler nere så sugs all tilluft in uppe kanske och då ska all luft strömma ner genom trappen. För att undvika "drag" så bör man ha tilluften jämnt fördelar i huset så att luftrörelsena blir så små som möjligt
 
  • Gilla
Karsten R
  • Laddar…
Hej

Jag har separat kaminrör i plattan så det bör ej bli alltför stort sug pga eldning. Precis som du påpekar bör man undvika luftrörelser och fördela tillluft jämnt i huset och jag tycker nog att det blir bättre om man öppnar alla ventiler halvägs istället för att stänga hälften av ventilerna helt.

/Klein
 
I golvvärmda hus
med frånluftsventilation placeras
väggventiler vid sidan av fönstren
så att inte kallraset från dessa
förstärks. I golvvärmda hus med
frånlufts-/tilluftsventilation är det
viktigt att tilluftsdonen i taket
inte placeras för nära fönstren,
så att inte kallraset från fönstren
förstärks. Dessutom måste tillluftstemperaturen
i frånlufts-
/tilluftssystem begränsas till 15
á 17 °C för att man primärt inte
skall värma huset med ventilationssystemet.

det finns mer att läsa på:
http://home.swipnet.se/BOEAB1/Rettteknisklosning.pdf


 
K karjoe skrev:
det finns mer att läsa på:
[länk]
Ursäkta om jag återuppväcker denna gamla tråd men det finns en hel del intressant information om golvvärme i den givna länken. Bl.a står det att.

Golvvärme ökar uppvärmningskostnaderna med 30 % pga:
* Hög golvtemperatur
* 100 mm isolering under platta ej tillräckligt
* Värmeläckage runt kanter
* Värmetröghet för betong
* Dålig reglering av värmeeffekt
* Avsaknad av rumsvis reglering

Detta kan åtgärdas med:
* Isolering med 250 mm under bottenplattan. Isolering med 50 mm
ovanpå. Överst rör på värmefördelande plåtar. Ger en ökad kostnad år 2004 med cirka 500 SEK/m², främst pga plåtarna.
* Bräd- eller parkettgolv bör vara <20 mm.
* Styrning av värmetillförsel baserad på utetemperatur (mha diff ekv?).
* Isolering runt kanter av bottenplattan.
* Separat slinga per rum med egen temperatur reglering.

Golvvärme bör vara 23 ⁰C vilket 95 % av befolkningen godtar. Max temperatur 27 °C.
Detta ger en golveffekt på 20 - 30 W/m² (om man vill räkna på värmebehov)

För att undvika kallras kan det under fönster vara värt att sätta in extra värme antingen i form av värmeslingor i golv, slingor i betong i vägg för estetiskt mer tilltalande eller standard radiator.

Luftvärmeventilation kan utgöra ett hälsoproblem (finns en äcklig bild på sidan 4).

(Författaren verkar bytt adress till: https://www.byggochenergiteknik.se/)
 
Exempel på radiatorer med annan design:
Ulltand Ulltand skrev:
Och så finns det ju mer eller mindre fula radiatorer. Såg nyligen en där men gjutit in slingan i en polerad betongskiva.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.