Hej

Jag har golvvärme i betongplatta och jag tycker att det är ett fasligt kallras vid fönstren (nya 3-glas fönster). Är detta normalt ? Jag har tillluftsdon vid sidan av fönstrets ovankant så därifrån kommer en del kyla, men även när jag stänger dem så drar det kallt vid fönstren.

Finns någon lösning på detta ? Jag har för mig att jag läst om specialla element man kan sätta i fönstren för att motverka kallras.

/Klein
 
T
Kolla först att din ventil verkligen stänger helt, om du fått in damm/skräp så är det lätt hänt att det tjuvdrar från ventilen eller kanske är det dålig isolering runt ventilen.
Kolla sen att tätningslisterna runt dina fönster verkligen är hela och täta. Om detta är o.k, kolla då om du har drag runt själva fönsterbågen där då en dålig drevning kan vara orsak ( du skrev nya 3-glas, har du nyligen bytt ut fönsterbågen ?).
 
Hej

Det är ett nybyggt hus så jag har inte bytt ut fönstren. Jag har provat att sätta igen ventilerna helt (stoppat in mineralull i dem tillfälligt) men det är ändå kallras. Jag tror att fönstren kommer drevade från fabrik (det skall vara en gummilist mellan fönsterbåge och övrig vägg från fabrik). Jag tycker egentligen inte att det känns så kallt när jag står precis vid fönstret, det är värre några meter ifrån.

Skall också säga att det är ganska mycket fönster. På en 6 meters vägg har vi 4 höga fönster inklusive altandörren. Fönstren är styck 160 cm höga och 1 meter breda (tror jag). Så 4 av 6 meter är fönster.

/Klein
 
Detta sägs vara ett problem med golvvärme då det kan upplevas kallras från fönster och/eller tilluftsventiler. Dina fönster är också extra stora och täcker en stor del av väggytan och kyls ner kraftigt vintertid.

Jag själv har ett hörn med liknande förutsättningar som dina (inte riktigt lika stora fönster). Hur det kommer att upplevas vet jag inte ännu (har ej flyttat in), men jag ligger ofta och funderar på om det kommer att bli ett besvärande kallras ifrån fönstren eller inte.

Kommer kallraset ifrån fönstren luften kyls och "rinner" ner på golvet och detta är besvärande kan du alltid sätta något extra elelement under fönstren vintertid för att hindra detta kallraset. Kanske kan du också öka framledningstemperaturen på golvvärmen (dock inte för högt).
 
Sitter och projekterar golvvärme och ventilation FTX (än så länge = försöker lära mig  ;) ) för bl a ett rum med identiska förutsättningar med stora fönster en hel vägg. Har funderat på just detta problem och tänkt sätta Frånluftsintaget i detta rum (luft som ska ut) alldeles ovan fönstret och Tilluftsintaget (luft som ska in) till rummet strax under fönstret (den kallare tillluften lär ju värmas och stiga?)

Är detta en lösning eller ger detta andra obehagliga konsekvenser?
 
LeoBalk skrev:
Sitter och projekterar golvvärme och ventilation FTX (än så länge = försöker lära mig  ;) ) för bl a ett rum med identiska förutsättningar med stora fönster en hel vägg. Har funderat på just detta problem och tänkt sätta Frånluftsintaget i detta rum (luft som ska ut) alldeles ovan fönstret och Tilluftsintaget (luft som ska in) till rummet strax under fönstret (den kallare tillluften lär ju värmas och stiga?)

Är detta en lösning eller ger detta andra obehagliga konsekvenser?
Har du tänkt att ha både till- och från-luft i samma rum?
 
Ja, för att motverka kallraset, och få bättre styrning av luftcirkulation till/från FTX-en. Några meter extra av ventilationsrör är en struntsumma - om principen fungerar. Jag tänker mig en modifierad lösning (med tilluft vid golvet) av sid 4 på
http://www.rec-indovent.se/upload/REC Vent plus- ventilation och värme.pdf

Men jag vet inte alls om jag tänker riktigt här. Kan kanske bli svårt att styra cirkulationen av tilluften dit jag vill ha den  :)
 
klein: ta en termometer och lägg på golvet där det känns kallt. Låter nästan som om golvvärmesystemet är feldesignat eller feljusterat. När man har stora fönstersektioner bör man ha en separat slinga framför fönstrena som man kan köra högre framledningstemperatur i. Alternativt att man lägger början på slingan vid stället och även tätare mellan rören. Hursomhelst så har du redan det gjutet så inte mycket att göra åt det. Givetvis gör luftintagen att det ökar kallraset.

Men som sagt innan, prova öka framledningstemperaturen på slingan. Mät temperaturen på golvet över hela golvslingan och se till så det inte överstiger 27 grader någonstans.
 
  • Gilla
Karsten R
  • Laddar…
Hej

Jodå, det är en separat slinga framför fönstren som jag i princip kunde köra högre värme i (om jag hade en extra shunt). Denna slinga ligger också tätare (20cm c/c istället för 30cm som i övriga rummet). Tyvärr så har jag i princip samma problem i övriga rum med mindre antal fönsteryta. Antagligen snålar jag med värmen, då jag kör kamin i vardagsrummet varje kväll och därför endast behöver ha 26 graders framledningstemp som max (jag har stängt av elpatronen, kör på höst/vår läge på Nibe:n). Detta funkar för att få OK värme men kanske inte funkar för kallraset. Irriterande! Jag undrar hur många watt som krävs för att undvika kallraset med elelement. Det finns ganska diskreta elpaneler som man kan sätta på väggen under fönstret men man vill ju inte dra på tusentals watt i direktverkande el när man har FLVP.

/Klein
 
Kan inte problemet vara att du elda i kamin?
När du eldar med kamin så får du en väldig rotation på luften inne (stor skillnad mellan golv och tak) vilket ger "drag". Upplever du samma sak om du enbart kör golvvärmen (med högre värmekurva) och inte eldar i kaminen?
Jag själv eldar inte i kamin och har golvvärme och jag upplever alldrig kallras, inte ens vid glasväggen. Där har jag dock lagt de två slingorna parallellt, med början vid fönstren
 
  • img_2007-liten_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karsten R
  • Laddar…
klein skrev:
Hej

Jag har golvvärme i betongplatta och jag tycker att det är ett fasligt kallras vid fönstren (nya 3-glas fönster).
/Klein
Hallå, vad är det för fönster? Fabrikat, typ, u-värde. Ett bra treglasfönster skall inte/bör inte ge kallras även om det är lite större ytor.

 
Hej

Fönstren är av känt märke men jag börjar undra om det verkligen är kallras från fönstret och inte allmänt dragigt pga ventilationen och får låg framledningstemp. Det är svårt att avgöra. Man tycker ju att det är på nåt vis märkligt att det skall kännas dragit när det är c:a 20 grader lufttemp i rummen men det kanske är oundvikligt när man har mekanisk frånluft, det blir alltid en massa luftströmmar. Jag skall prova med att öka framledningstempen och se vad som händer.

/Klein
 
Snailman
Jag läste nånstans för längesen, att om man står i ett rum så strålar kropsvärmen tillbaka från väggar och sånt, men om kroppsvärmen strålar mot ett förnster så reflekteras den inte så bra och man upplever det som att fönstret kyler, det kan inte vara nått sånt du upplever?
 
Ska man verkligen stänga alla tilluftsventiler för att något sånär
slippa kallras?
 
Det är vanligt att man får kallras vid så stora fönster när man har golvvärme. Det gäller att lägga så mycket extra slang som möjligt vid fönstren för att försöka motverka detta. Har du frånluftsvärmepump? Kolla isåfall så ventilationen är rätt injusterad. Går den på max så kan det också bidra till att det känns kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.