Nu vet man ju iofs. inte hur mycket du har värmt, men att du skulle värmt sönder en komponent är långsökt. Om du inte har bränt sönder kortet, dvs banor lossnat eller så, så tror jag inte på värmeskada. Du får titta noga igen på möjliga lödbryggor. En annan möjlighet är om du värmt så att någon komponent ramlat ur sina hål.
 
Blyfritt lod har högre smältpunkt och rekomenderad temp på kolven är ~360grader...blyat ~310-330grader. Blyfritt kräver mer förvärmning av komponentbenet(~2-5sek) än blyat vid "nylödning". lägg upp bilder så kan vi se om vi ser om något är knas, men som sagt så är det svårt att avgöra på en bild:)...men mäta upp komponenter kan ju vara något...men säkringen går så fort du stoppar i sladden?..vad är det för säkring?hur stor?
/
M
 
Laddade upp några bilder. De är i full upplösning så ca 5MB stora men ni borda kunna zooma in. Hoppas kvaliten är tillräcklig....
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030672.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030673.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030676.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030678.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030679.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030680.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030681.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030685.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030686.JPG
www.swehjo.com\diverse\bilder\P1030687.JPG

Som sagt, kretskortslödning är inte min erfarna sida (har väl lärt mig ett och annat nu, så nästa gång...) så jag får be om ursäkt för ev hemskheter i lödningarna. Det finns dock några områden på det stora kortet som ser rätt förskräckliga ut på lödningsidan och är mörka partier på komponentsidan men de är jag oskyldig till :)

Hittade inga ställen där lod hade runnit igenom till komponentsidan.

Jag må ha använt för hög värme men inte har jag värmt mer än 2-5sek då, snarare 2-3sek.

Säkringen som blixtrar till nu för tiden är en "T2,5A 250V". Den säkringshållaren är den tomma uppe i vänstra hörnet på bild P1030687.JPG.
 
Bild ...679

Titta på de här lödningarna, det kanske bara är fluss
 
  • bh002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild ...686

Alla lödningar mot kylflänsen ser riktigt illa ut.
 
  • bh003.jpg
Vad är det för NAD modell?
 
Här har vi nog själva felet på förstärkaren.

Det är lödningarna till huvudlikriktarna i nätdelen

Edit bild 686
 
  • bh004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men att reda ut varför säkringen går nu, det känns ganska svårt.
 
Off topic:
Från det ena till det andra, stort tack till berörda för snabbkursen i 101 - elektronikreparationer...
 
Vad är det för NAD modell?
306

Alla lödningar mot kylflänsen ser riktigt illa ut.
Bild ...679 Titta på de här lödningarna, det kanske bara är fluss
Ska slå ett öga på dem - igen - men det får nog bli till helgen...

Här har vi nog själva felet på förstärkaren.
Det är lödningarna till huvudlikriktarna i nätdelen
Edit bild 686
Slog ett snabbt öga på dem innan jag sprang iväg till jobbet och de ser helt justa ut i verkligheten. Vad är det för problem du ser med dem?

Men att reda ut varför säkringen går nu, det känns ganska svårt.
Jo, jag antar det. Är det lönt att lämna in den (igen) hos någon verkstad? Förslag på någon i Stockholmstrakten, antar att det finns mer prisvärda verkstäder än t ex HiFi-klubbens?

Off topic: Från det ena till det andra, stort tack till berörda för snabbkursen i 101 - elektronikreparationer...
Dito säger jag, önskar bara jag tagit den innan jag började :)
 
swehjo skrev:
306

Slog ett snabbt öga på dem innan jag sprang iväg till jobbet och de ser helt justa ut i verkligheten. Vad är det för problem du ser med dem?
Problemet som du ser är själva ringen runt komponentbenet. Det ser ut som om lödningen har spruckit mot komponentbenet. Speciellt den lödningen som är längst ner till höger.
Lödningen mot själva kortet är helt OK.
 
Oki, slår ett öga på det i helgen! Tack för heads-up'en!!
 
Det är lätt att man löder "lös" ett komponentben från löd-ön på kortet om man inte värmer med kolven mot benet och trycker spetsen in mot kortet så att löd-ön också får samma värme. Sen så används det oftast för mycket lod, det viktiga är att man får bägge delarna varma annars är risken att man får luft mellan vilket kan skapa alla möljiga problem och det kan vara svårt att se för ett otränat öga. som föregående talare sa så kan det se jättefint ut mot själva kortet men i själva verket så är komponentbenet "löst"....ta en titt till och värm på...hoppas det gör skillnad...
//
M
 
bild 672:högt upp till höger ser det ut som om det har varit varmt runt motstånden...eller luras man av bilden?hur ser det ut på undersidan där?
bild 678: Flera dåliga lödningar där det man ser igenom kortet...dvs lodet täcker inte ben och lödö....behöver inte påverka funktionen på kort sikt...men kan...
bild 685: kolla de tre lote brunare områdena...ser ut att ha varit varmt där..
/
M
 
Ett stort tack till dig också trojlee, helgen är således bokad för att gå igenom alla lödningar igen :)

Inga tips kring hur jag - som novis - kan försöka felsöka kortslutning, eller är det bara att gå igenom alla lödningar som gäller för mig och hoppas på det bästa ;)? Tips kring bra verkstad i Sthlmstrakten skulle ju också emottas med tacksamhet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.