Snailman
Jag har läst att det inte går så bra ihop med jordvärme...
 
Går det gräva ner en slang och använda den enbart för kyla? Borde ju fungera bara den ligger tillräckligt djupt...
 
Mich skrev:
Javisst, kan du slå av och på det så som du önskar.

De länkar jag postade var till 'lite nyare' (tror jag) tillbehör. Där värmepumpens styrelektronik styr temperaturen på kylan. Kanske inte nödvändigt. Jag tror att det räcker med att man själv manuellt kan slå av/på och ändra hastighet på fläkten (många har tre lägen).

Beror också på hur mycket man vill kyla. Jag själv vill inte kyla alltför mycket. Kroppen vänjer sig på sommaren till högre temperaturer. Förutom kylning så fås ju också lite avfuktning.

Har du hus och bergvärme idag eller är det på planeringsstadiet/underbyggnation?
Det är ett nytt hus o bergvärmen ska väl installeras om 1-3 månader... vet faktiskt =)

Så det är iaf nytt. Vore dock kul att höra från någon med erfarenhet i denna "passivkyla" som det tydligen ska heta från IVT. Är det verkligen kyleffekt som är märkbar och värt den extra kostnaden? Vad den nu är... har inte fått reda på det än.
 
Min bror som har kyla via borrhålet kan hålla 20 grader även om solen steker och det är riktigt varmt ute.. (säger han iaf... :) tror tom att han har 18 grader på över våningen Jag skulle helt klart satsa på det om jag borrar. Får/kan man tyvär inte göra där jag bor :( FJV alldeles för dyrt om du frågar mig...
 
Tack! :) Låter som det är värt det på högsommaren!

Jag har dock bara valet att dra in kylan i 1-3 rum fick jag höra. Så kommer hålla det till övervåningen då värmen stiger uppåt.
 
En kassett som moteras infällt i taket, blåser luften åt fyra håll. Kanske kan passa att sätta i hallen och blåsa in genom dörröppningar till andra rum.

På vissa kassetter så kan rör monteras som kall luft blåses ut genom. Jag tänker montera en kassett och dra rör till två små rum. Få se hur det blir, jag vet inte om det blir bra.
 
Hmm, fick pris idag på 25-35.000kr PER RUM... är det sansat?

Vad är grejen liksom? Hur kan det gå på så mycket?

Vad gick erat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.