wildeside wildeside skrev:
Bäst svar får du nog från importören i Sverige.
KATEPAL AB
Magasingatan 10
50435 BORÅS, Västra Götalands län
Telefon: +46 703 144 797
Eller från tillverkaren

KATEPAL OY
Katepalintie 15, PL 33
37501 LEMPÄÄLÄ
Puhelin: +3583 375 9111
Sähköposti: myynti@katepal.fi

Dom har säkerligen någon som kan hjälpa dej på svenska även i Finland.
Det lilla jag kan om kallasfalt så luktar det länge om produkterna och dom blir aldrig genomtorra vad jag vet.
Tack för detta. Ska försöka ringa i morgon för att se vad de säger.
 
wildeside
G Garaget12345 skrev:
Tack för detta. Ska försöka ringa i morgon för att se vad de säger.
Återkom gärna med svaret från dom, intressant att veta vad dom säger om det.
 
Nu har jag hört med hantverkaren. Den grossist de köpte golvet ifrån sade att de hade ändrat system och att det numera ska läggas primer runt sockel och ytterkanterna. Hantverkaren gick även med en broshyr där det står att det är k-80 primer som ska appliceras. När vi påtalade för honom att det är olämpligt att använda asfaltprimer inomhus hörde han av sig till grossisten som själv blev upprörd och hörde av sig till leverantören. Leverantören hävdar att det står fel på burken och att k-80 kan användas inomhus och att bitumen inte alls är hälsofarligt. Han skulle tydligen skriva ett intyg på det. Grossisten sa att han hade sålt detta till många kunder och blev själv förbannad när han läste etiketten och fick sig en funderare.

Själv köper jag inte leverantörens svar. Man kan inte bara utfärda intyg hur som helst. Att hävda att bitumen inte är hälsofarligt är helt sjukt. Det finns en symbol på burker som anger att äment är akut toxiskt, miljöfarligt m.m.

Hantverkaren kommer att riva upp trägolvet och skrapa bort primern. Själv funderar jag till vilken myndighet man kan anmäla leverantören av ett sådant system till. Är det KEMI eller finns det någon byggbranschförening man kan vända sig till? Det är tur att vi har upptäkt detta men jag tänker på alla människor som fått detta ämne kletat inne i sina hus där de andas in giftig ånga som kan vara cancerframkallande.
 
  • Gilla
Miyamaria och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Bitumen är inte farligt, lösningmedlet i flytande bitumenprodukter är.

T ex så används gjutasfalt som golv i mängder av hotell, shoppingcenter och liknande byggnader och det funkar fint.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tänker att det kanske är för att den fuktiga luften under golvet inte ska kunna trycka in i konstruktionen men jag kan absolut ha fel. Oavsett så tycker jag asfaltprimer är helt fel då det inte blir tätt och övriga nackdelar känns solklara.
Vilka andra nackdelar tänker du på?
 
Rickard.
G Garaget12345 skrev:
Vilka andra nackdelar tänker du på?
Framförallt lukten men också stänk/spillrisk då den är svår att bli av med. Onödigt brandfarlig också innan den torkar ä.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bitumen är inte farligt, lösningmedlet i flytande bitumenprodukter är.

T ex så används gjutasfalt som golv i mängder av hotell, shoppingcenter och liknande byggnader och det funkar fint.
Rickard, menar du att när k-80 torkat så är den alltså inte farlig utan det är främst vid appliceringen när den är i flytande form?

Hur ska vi tänka här? Lukten av nafta är inte så kul oavsett om det är en hälsorisk eller ej. Garaget har använts som förråd tidigare och vi kände av lukten av nafta tidigare troligen pga spill från tidigare ägarwns bilar, olja m.m. så jag anar att lukten aldrig riktigt försvinner. Leverantören säger att lukten bör gå bort om ca en vecka.

Om det var ditt garage, hade du chansat och låtit det vara eller skrapat bort det?
 
Detta är intyget som leverantören har skickat till grossisten och vår hantverkare. Bifogar även bruksanvisning från leverantören som vår hantverkare har fått.

Det känns konstigt att burken endast anger användning för utomhusbruk medan leverantören anger att inomhusbruk kan ske. Bör lägga till att garaget är endast 33 kvm och är värmeisolerat. Kan inte säga att den har bästa ventilationen om vi inte öppnar fönster.
 
  • Bild på en mobilskärm som visar ett dokument med text om användning av Primer K80 för betongkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett dokument med text om användning och specifikationer för en primer, K-80 Primer BIL 2/85.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användarmanual för installation av fuktspärr för golv, med text och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade detta på The French Agency for Food, Environmental and Occupational Health & Safety (ANSES) ang bitumen.

https://www.anses.fr/en/content/exposure-bitumen

"bitumen is a blend of various chemical compounds (over 10,000) whose precise composition is impossible to list"

Och de fortsätter att skriva.

"Health effects to take into account
Among the compounds identified in bitumen and its emissions, some have been listed as carcinogenic by the International Agency for Research on Cancer (IARC) and/or listed as carcinogenic, mutagenic, toxic to reproduction (CMR) and/or hazardous by the European Union. The IARC recently identified exposure to oxidised bitumen and its emissions during waterproofing procedures as probably carcinogenic to humans and exposure to bitumen and its emissions during the application of bituminous asphalt concrete and/or during paving work as possibly carcinogenic."
 
Rickard.
G Garaget12345 skrev:
Rickard, menar du att när k-80 torkat så är den alltså inte farlig utan det är främst vid appliceringen när den är i flytande form?

Hur ska vi tänka här? Lukten av nafta är inte så kul oavsett om det är en hälsorisk eller ej. Garaget har använts som förråd tidigare och vi kände av lukten av nafta tidigare troligen pga spill från tidigare ägarwns bilar, olja m.m. så jag anar att lukten aldrig riktigt försvinner. Leverantören säger att lukten bör gå bort om ca en vecka.

Om det var ditt garage, hade du chansat och låtit det vara eller skrapat bort det?
Ja precis, bitumen är inte farligt i normal luftemperatur och hettas det upp över smältpunkt så är röken/gaserna inte direkt nyttiga men är inte heller särskilt farliga (allt är ju relativt här).

Lukten är ditt problem och det som behöver lösas innan ni kan bo in er där och också det ni behöver fokusera på. Löser ni det är det bara att köra på, tyvärr har jag inget bättre råd än att vädra, vänta och se om det löser sig.

Nu förstår jag mer syftet med primern men tycker fortfarande det borde finnas bättre alternativ. Det finns t ex primer för bitumen helt utan bitumen men den är giftigare och dyrare men torkar skitsnabbt så lukten försvinner fort. Eventuellt finns det nån vattenbaserad primer som också funkar okej men det är bara mina spekulationer.
 
Så nu är problemet åtgärdat. Vår hantverkare tog tag i saken på en gång och kom över på morgonen, lyfte ut golvet, skrapade bort primern och lade tillbaka golvet utan att applicera ny primer. Nu är lukten av nafta borta vilket känns skönt och tryggt. Det gick snabbt och smidigt.

Vad vår hantverkare berättade så var de själva förvånade över att de behövde använda en primer för att klistra underlaget men ville följa leverantörens instruktioner då de ville lämna garanti för sitt arbete. Det här var första gången de lade ett golv med just detta system. De är bra hantverkare som har gjort ett fantastiskt jobb med renoveringen och alla överraskningar vi stött på under tiden. Jag är glad att vi har lyckats lösa detta snabbt och smidigt .
 
  • Gilla
Miyamaria och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.