Vi bygger om vårt kallgarage till ett hobbyrum och vi har tagit hjälp av en hantverkare. Golvet idag är betong och vi kommer att lägga ett parkettgolv där.

Vår hantverkare har målat vägg- och golvkanterna med en primer som heter K-80 bitiumilius BIL 20/85. Sedan har de lagt ett ventilerat underlägg och lagt parkettgolvet ovan. Tanke är att golvet ska vara ventilerat. Vi reagerade först inte men nu inser vi att det stinker jättemycket i rummet och när vi såg på vad de använde som primer så får jag fram att det är kallasfalt endast avsett för utomhusbruk. Den har en rad olika varningsetiketter inkl. att det är akuttoxiskt. Det här känns inte bra då detta ämne uppenbarligen avger ånga som vi kommer att andas in.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man isolera äment och ångan på något sätt? Hur lång tid tar det innan det ångar ut och inte är farligt?

Vore tacksam för lite feedback. Vi är inte alls kunniga inom bygg och har litat på vår hantverkare men detta känns inte Burk med primer K-80 Bitumiliuos BIL på en plastduk, använd i ombyggnation av garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på hink med varningssymboler för brandfarlighet, hälsorisk och miljöfarlighet, på K-80 bitumiliös primer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på KATEPAL K-80 primer med varning för endast utomhusbruk och varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rätt.
 
Rickard.
Borde sluta lukta på ett par dygn då det är lösningmedlet som luktar när det avdunstar, ventilera så mycket ni bara kan. Varför dom använt det förstår jag dock inte och jag förstår inte heller vad som försökt uppnå med den.
 
Tack för snabbt svar!

Det har varit 5 dygn nu och luktar tyvärr fortfarande mycket.Tanken med rummet är att barnen ska ha ett lekrum så vi vill helst få bort lukten utan att behöva brilla upp golvet.

Kan man stänga in det genom att t.ex. lägga plast ovanpå eller på något sätt måla över det?
 
wildeside
Bäst svar får du nog från importören i Sverige.
KATEPAL AB
Magasingatan 10
50435 BORÅS, Västra Götalands län
Telefon: +46 703 144 797
Eller från tillverkaren

KATEPAL OY
Katepalintie 15, PL 33
37501 LEMPÄÄLÄ
Puhelin: +3583 375 9111
Sähköposti: myynti@katepal.fi

Dom har säkerligen någon som kan hjälpa dej på svenska även i Finland.
Det lilla jag kan om kallasfalt så luktar det länge om produkterna och dom blir aldrig genomtorra vad jag vet.
 
Rickard.
G Garaget12345 skrev:
Tack för snabbt svar!

Det har varit 5 dygn nu och luktar tyvärr fortfarande mycket.Tanken med rummet är att barnen ska ha ett lekrum så vi vill helst få bort lukten utan att behöva brilla upp golvet.

Kan man stänga in det genom att t.ex. lägga plast ovanpå eller på något sätt måla över det?
Primer innehåller bara en liten liten mängd Bitumen och ett lösningsmedel för att få det flytande och utomhus slutar det lukta efter 24h tills man värmer upp det. Har absolut ingen erfarenhet av det inomhus men lukten kanske kan sätta sig i saker.

Illaluktande saker brukar vara svåra att gömma men jag har tyvärr ingen bra lösning. Vad säger "hantverkaren"? Varför använde dom den över huvud taget?
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Borde sluta lukta på ett par dygn då det är lösningmedlet som luktar när det avdunstar, ventilera så mycket ni bara kan. Varför dom använt det förstår jag dock inte och jag förstår inte heller vad som försökt uppnå med den.
Fast bitumenprodukter kan lukta fruktansvärt länge, min erfarenhet är att det i princip aldrig upphör helt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Varför dom använt det förstår jag dock inte och jag förstår inte heller vad som försökt uppnå med den.
Hantverkaren sa bara att de behövde måla med en primer innan de kunde börja lägga golvet. Han sa aldrig varför det behövdes och varför han valde just denna primer som är avsedd för utomhusbruk. Vi ifrågasatte det heller inte då vi litar på att de kunde sin sak. Vi tänkte ringa honom i morgon för att höra vad han säger men ville bara bli lite mer pålästa. Vad ska vi kräva att de åtgärdar? Vad jag förstår är detta ämne svårt (och tar tid) att skrapa bort och det känns inte trevligt att det luktar illa från ett ämen som är hälsofarligt. Det finns väl primer för inomhusbruk för betong som de kunde ha använt?
 
Ska golvet limmas mot betongen? Eller varför ska de ha primer?
 
Låter ju helt upp åt väggarna. Vad är det för system dom använt för det ventilerade golvet?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ska golvet limmas mot betongen? Eller varför ska de ha primer?
Nej, de har lagt en plastunderlag som är lättventilerad som de sedan har lagt parkettgolvet på.

Om jag minns det hela korrekt sa de att de lade primer då det är en ny standard. Bör betona att de inte har kletat hela golvet med det utan endast sidorna närmast väggarna så jag misstänker att de har gjort det för att undvika intrång av vatten?? Ärligt talat så vet jag inte anledningen men ska höra med hantverkaren i morgon.
 
Men om de nu behövt använda primer inomhus på betong, visst borde det finnas sådana för inomhusbruk?
 
G Garaget12345 skrev:
Nej, de har lagt en plastunderlag som är lättventilerad som de sedan har lagt parkettgolvet på.

Om jag minns det hela korrekt sa de att de lade primer då det är en ny standard. Bör betona att de inte har kletat hela golvet med det utan endast sidorna närmast väggarna så jag misstänker att de har gjort det för att undvika intrång av vatten?? Ärligt talat så vet jag inte anledningen men ska höra med hantverkaren i morgon.
Intrång av vatten stoppar man utifrån inte där inne.
Har ni problem med fukt och tätar där inne kommer det ju att samlas vatten i golvet och väggarna och inte ventileras bort som den gör nu när allt kan andas.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Täta mot inträngande vatten gör man med dränering och tätning på utsidan av yttervägg
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag tänker att det kanske är för att den fuktiga luften under golvet inte ska kunna trycka in i konstruktionen men jag kan absolut ha fel. Oavsett så tycker jag asfaltprimer är helt fel då det inte blir tätt och övriga nackdelar känns solklara.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tänker att det kanske är för att den fuktiga luften under golvet inte ska kunna trycka in i konstruktionen men jag kan absolut ha fel. Oavsett så tycker jag asfaltprimer är helt fel då det inte blir tätt och övriga nackdelar känns solklara.
Ja, jag tror att de gjorde det för att luften under golvet inte ska skada väggarna. Har aldrig hört talas om att man använder asfalt inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.