Har precis fått igång ett 1-wire system för att logga olika värden i huset och använder delvis två stycken luftfuktighetsmätare (https://www.m.nu/luftfuktighetsmatare-version-2-p-373.html) med extra DS18B20 (temperatursensor) på. En sitter uppe i på kallvinden och en utomhus. Mätaren på vinden ligger på en papplåda som är några dm hög (halvvägs mellan golvet och taket) och står 1m från ytterkant av huset. Sensorn utomhus hänger 1m under ett relativt stort plasttak (1 vägg helt öppen).

Tanken med detta är att förstå hur klimatet är där uppe för att på sikt kunna gör att beslut om jag skall tilläggsisolera eller ej.

Graferna för senaste 24 timmar ser ut så här (jag flyttade dem lite för ungefär 24 timmar sedan, därför de ser lite konstiga ut i början):
graph_temp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

graph_humidity.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad som jag tycker är konstigt är att temperaturen på vinden just nu är lägre än vad temperaturen har varit utomhus de senaste 24 timmarna.... Finns det någon vettig förklaring för detta eller är det enda rimliga att ena mätaren är trasig? Får samma fel, dvs att det är kallare på vinden, både med den inbyggda temperatursensorn samt den extra DS18B20 som sitter på samma kort.

Har beställt några extra temperaturmätare och hoppas kunna få dessa på plats på vinden till helgen för att förstå vad som är fel.

Övriga utomhusmätare i huset säger att det är 0 grader utomhus.
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
M
Börja med att sätta ihop givarna så att du kan jämföra dom mot varandra. De har ju en felmarginal på +-0,5 grader vardera.

Testa sen att ha utomhusgivaren utan att den har ett tak över sig. Dra lite krympslang över givaren så funkar det.
 
Testade detta häromdagen och de låg hyfsat nära varandra, max en halv grad som skiljde. Fick därefter kopplingar för att ansluta en till sensor med bara en temperaturmätare (DS18B20) och satt denna på vinden. Den låg då ungefär 0.2 grader under den på vinden konstant, så mätaren på vinden verkade snarast ligga för högt.


graph_temp__konstig_extra_sensor_vinden.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Satta sedan den extra temperatursensorn utomhus och den följer den andra utomhussensorn bra (bilden är från precis nu).
graph_temp_extra sensor_utomhus2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte sett några konstigheter nu senaste dagarna, skall dock bli intressant att se vändningen blir på den temperatursänkning som sker just nu.

Skall sedan testa att flytta den extra tempgivaren till en annan plats utomhus (den nya är vattentålig).

Borde kanske samla ihop alla sensorer och lägga dessa på samma plats för att förstå individuella fel, borde ju vara lätt att justera de avlästa värderna innan jag sparar ner dem i databasen när jag vet hur stor offset det är på varje sensor (det jobbiga är om denna offset är olika vid olika temperatur...).
 
M
Roat dig med att kalibrera hygrometrarna också?

Se upp bara, man fastnar lätt. Jag har själv 10-tal tempsensorer, 3 hygrometrar, 2 givare som läser av elförbrukning etc..
 
peternicklas
Du måste samla dina givare t.ex. i ett glas och kallibrera dessa. Det kan skilja mer än 1 grad mellan dem. Har du väl gjort detta så stämmer de sedan med +- 0,5 grader vilket är det toleransintervall som de kan ligga inom. Jag kallibrerade 20 st samtidigt och skillnaden mellan dem var 1,2 grader. Justerade dem i programvaran och sedan så var skillnaden max 0,2 grader. vid olika temperaturer. Att jag valda att göra det i ett glas var för att inte luftcirkulationen skulle kunna påverkar. Har just nu 27 tempgivare samt 2 elmätare som mäts. Sätter du givare där luftcirulation kan påverka ska givarna vara i någon form av låda som skyddar givaren. När du har justerat dina givare, spar en av dessa och använd den som referens för framtida utbyggnad med fler givare.
 
Redigerat:
Tack för input, får plocka ihop alla sensorer och kalibrera dessa. Känns helt klart som att något inte står helt rätt till (bifogar en bild som visar fortsättning på förra kurvan).

graph_temp_extra sensor_utomhus3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Peternicklas, menar du att jag även efter kalibreringen skall sätta givarna på ett sådant sätt att de inte utsätts för luftcirkulation?
 
Det sista diagrammet, i inlägg #6, säger i alla fall mig att det är något fel i vindsgivaren.
Byt plats på Outdoor och Attic, eller sätt dem båda på samma ställe (ute eller på vinden) ett dygn så du kan jämföra avläsningarna.

(Kanske redan har föreslagits här, i så fall ber jag om ursäkt!)
 
peternicklas
enmik skrev:
Tack för input, får plocka ihop alla sensorer och kalibrera dessa. Känns helt klart som att något inte står helt rätt till (bifogar en bild som visar fortsättning på förra kurvan).

[bild]


Peternicklas, menar du att jag även efter kalibreringen skall sätta givarna på ett sådant sätt att de inte utsätts för luftcirkulation?
Om du tittar på de mätare som finns för utomhusbruk så brukar dessa ha ett speciellt "hus" runt sig bara för att vinden inte ska påverka. Du måste ha luftcirkulation runt den men givaren ska vara skydda för direkt vind. Denna typ av låda skyddar givaren. https://www.m.nu/owenvth-temperature-humidity-without-relay-p-486.html Jag har gjort en egen låda till mina utomhusgivare och det funkar bra.
 
peternicklas
enmik skrev:
Kör med dessa kombinerade fukt/temp mätare (DS18B20 tillvalt) [länk]

Sedan två [länk] där den ena är "vattentät".

Skall lägga alla i en skyddad låda på vinden nu och se om jag får några skillnader under natten.
Lådan som du ser längst ned på sidan med mätaren, är ett lämpligt skydd.
 
Glömde skriva det, men båda fukt/temp sensorerna är monterade i sådana lådor (gjort av m.nu). Nu ligger alla 4a sensorer på samma plats (i en stor papplåda) på vinden. Valde en kall plats då jag tycker att felen visat sig tydligast när det varit kallt.
 
M
Jag har för övrigt också kallare på vinden än utomhus just nu.

Har ju varit kallt ett tag så finns väl ganska mkt kyla lagrat i byggmaterialet kan jag tänka.
 
Skönt att höra att jag inte är ensam ;) Tycker dock att det är intressant att temperaturen på vinden fortsätter nedåt i temperatur när temperaturen utomhus ökar. Kan förstå att det kan bli en fördröjning på uppgången, men tycker att temperaturen på vinden borde plana ut i samband med att temperaturen utomhus ökar och inte fortsätta nedåt för att sedan börja röra sig uppåt.

Sensorerna ligger inom 0,2 grader nu efter en timme, intressant att se hur det ser ut imorgon kväll.
 
Jag tror förklaringen till att det är kallare på vinden än utomhus är som följer:

Stor anledning till att temperaturen sjunker på natten är att temperaturinstrålningen försvinner (solen går ned) och att temperaturutstrålningen ökar. Är det molnigt så fungerar dock molnen som ett skyddande täcke som reflekterar tillbaka IR-utstrålningen.

Olika material strålar ut olika mycket. Jag gissar att din takbeläggning strålar ut rejält. Således så kommer undersidan av ditt yttertak att bli kallt, kallare än utomhustemperaturen. Detta i sig är inget konstigt, marken ute är också kallare än luften under liknande förhållande.

Vad som skiljer här är att ute så håller sig denna kalla luft nere vid marken (om det är relativt vindstilla). På din vind kommer yttertaket kyla av luften inne på vinden och denna kommer blandas om eftersom den avkylda luften sjunker nedåt.

Den senaste veckans väderförhållanden så har det blåst en konstant ostlig vind här i södra Sverige. Effekten av nattustrålningen blir således rätt dämpad då markens avkylande effekt på de lägsta luftlagren hela tiden blandas om. Inne på din vind är det troligen rätt vindstilla så här kommer kylningen att fortgå, luftvolymen är ju relativt begränsad. Visserligen så kommer även taket att värmas upp av den ostliga vinden så skillnaden här är kanske nästan försumbar.

Vet inte om någon hänger med på mina tankar här.
 
  • Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
Mycket intressant vectrex! Tänkte i liknande banor innan men inte lika konkret.

Taket är ett platt tak med takpapp, under detta ett lager råspont, sedan inget mer.

Intressant vad det är som kyler luften på vinden, är det tak eller är det ventilation (ventilerat längs både långsidor). Tänkte tidigare att det berodde mycket på ventilation men nu känns det snarast att det är pga av taket.

Skall fästa en temperatur-sensor nära råsponten/takregel och en sensor i luften mellan isoleringen och taket på vinden (ungefär 50cm mellan tak och isolering), borde då kunna se att taket blir kallare först för att sedan kyla övrig luft på vinden.

För de som är intresserade så har jag nu låtit sensorerna ligga i en papplåda på vinden och temperaturerna ligger nära varandra. Så sensorerna är det troligen inget fel på.

graph_temp_calibrate.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.